I december förra året var jag i Seoul och skulle åka hem med British Airways på förmiddagen så vi åkte ut till Incheon i god tid för att checka in. Detta var ett bra val för dom hade stora problem med incheckningen av alla passagerare då data systemet strulade. Incheckningen tog närmre 90 minuter.
Ett bra tag senare fick vi boarda planet och trots trängsel fick vi våra platser utan större bekymmer. Här kunde berättelsen sluta men givetvis gjorde den inte det utan givetvis blev det en intressant händelseutveckling.
Efter ca 30 minuter meddelade dom att planet hade ett tekniskt problem och skulle bli försenat, en liten givare i babord motor funkade inte och dom vågade inte lyfta utan att ha fixat detta. Tydligen hade BA ingen tillgänglig i Seoul utan var runt och frågade alla andra flygbolag om dom hade någon. Efter tre timmar fick vi beskedet att inga reservdelar fanns i Seoul utan att dom skulle försöka få en från Singapore morgonen efter.
Så alla fick gå av och hämta sina väskor samt åka buss till ett närbeläget hotell. Vi har fortfarande vid detta tillfälle inte pratat med någon från BA om vad som skall hända det är bara, "Gå dit", "vänta här", "åk med den bussen" osv.
Väl framkommen till hotellet med den första bussen så gick vi in i ett nybyggt fräscht hotell och fram till receptionen.
"Voucher please!" sa dom men det hade vi ju inte fått någon så då fick dom panik och visste inte vad dom skulle göra. Efter ett par samtal på koreanska, så löste det sig med rums utdelningen.
På våra frågor om vad som händer och vad som kommer att hända var svaret enkelt
-Please contact reception if any questions!
Det komiska med detta är ju det faktum är att jag faktiskt står och frågar i just receptionen.
Jag tog mig till rummet och började fundera på vad jag skulle göra och ringde min resebyrå för att ta reda på alternativen om nu inte planet skulle gå på morgonen. Nu var ju klockan närmre 16:00.
Precis då ringde telefonen
-Departure at 8 o clock, vilket frambringade en fråga från mig
-Today or tomorrow? and morning or evening? inget svar utan svaret blev
-Breakfast is between 8 and 10! luren lades på. HHhhmm... Vid detta tillfälle börjar jag bli relativt irriterad, hur kan man äta frukost om man skall ha åkt innan frukosten serveras.
Efter ytterligare ca 1 timme ringde det igen
-No departure at 8!
-okay....What time will the departure be then?
-reception is at bottom floor *click*
Ringde min kollega och sade att nu drar vi till Incheon och tar Turkish Airline kärran som går vid midnatt. Resebyrån fixade biljetter och vi fixade en taxi och drog iväg.Vid detta tillfälle har vi fortfarande inte fått NÅGON information från BA om vad som händer, vad som ska hända och vad vi kan förvänta oss.
Samma försening i Check in som förut men det gick bra, boardingen gick också bra och resan hem oklanderlig.
Mina förutfattade fördomar om Turkish Airlines fick sig en rejäl törn då det var alldeles utmärkt, bra mat, bra säten och bra in line entertainment. Bättre än LH och SAS som jag tidigare åkte med.
BA har jag fortsatt undvika efter denna resa!