Senaste nytt

En affärsresenärs vedermödor i världen....

Hej mina vänner på detta excellenta forum. Jag är ny här men har rest runt i världen i affärer i olika former i mitt 42åriga liv. Denna "blogg" kommer nog att handla om "mileage runs", recensioner, underliga händelser och allmänt "strul".

Jag har idag EBS på väg mot EBG. Jag reser mest med SAS även om det inte alltid är möjligt.

Mina länder som jag normalt jobbar i är Syd Korea, Nederländerna, Belgien, Grekland, Cypern, Turkiet samt Finland.

MVH// Fredrik
 
I december förra året var jag i Seoul och skulle åka hem med British Airways på förmiddagen så vi åkte ut till Incheon i god tid för att checka in. Detta var ett bra val för dom hade stora problem med incheckningen av alla passagerare då data systemet strulade. Incheckningen tog närmre 90 minuter.

Ett bra tag senare fick vi boarda planet och trots trängsel fick vi våra platser utan större bekymmer. Här kunde berättelsen sluta men givetvis gjorde den inte det utan givetvis blev det en intressant händelseutveckling.

Efter ca 30 minuter meddelade dom att planet hade ett tekniskt problem och skulle bli försenat, en liten givare i babord motor funkade inte och dom vågade inte lyfta utan att ha fixat detta. Tydligen hade BA ingen tillgänglig i Seoul utan var runt och frågade alla andra flygbolag om dom hade någon. Efter tre timmar fick vi beskedet att inga reservdelar fanns i Seoul utan att dom skulle försöka få en från Singapore morgonen efter.

Så alla fick gå av och hämta sina väskor samt åka buss till ett närbeläget hotell. Vi har fortfarande vid detta tillfälle inte pratat med någon från BA om vad som skall hända det är bara, "Gå dit", "vänta här", "åk med den bussen" osv.

Väl framkommen till hotellet med den första bussen så gick vi in i ett nybyggt fräscht hotell och fram till receptionen.

"Voucher please!" sa dom men det hade vi ju inte fått någon så då fick dom panik och visste inte vad dom skulle göra. Efter ett par samtal på koreanska, så löste det sig med rums utdelningen.

På våra frågor om vad som händer och vad som kommer att hända var svaret enkelt
-Please contact reception if any questions!
Det komiska med detta är ju det faktum är att jag faktiskt står och frågar i just receptionen.

Jag tog mig till rummet och började fundera på vad jag skulle göra och ringde min resebyrå för att ta reda på alternativen om nu inte planet skulle gå på morgonen. Nu var ju klockan närmre 16:00.

Precis då ringde telefonen
-Departure at 8 o clock, vilket frambringade en fråga från mig
-Today or tomorrow? and morning or evening? inget svar utan svaret blev
-Breakfast is between 8 and 10! luren lades på. HHhhmm... Vid detta tillfälle börjar jag bli relativt irriterad, hur kan man äta frukost om man skall ha åkt innan frukosten serveras.

Efter ytterligare ca 1 timme ringde det igen
-No departure at 8!
-okay....What time will the departure be then?
-reception is at bottom floor *click*


Ringde min kollega och sade att nu drar vi till Incheon och tar Turkish Airline kärran som går vid midnatt. Resebyrån fixade biljetter och vi fixade en taxi och drog iväg.Vid detta tillfälle har vi fortfarande inte fått NÅGON information från BA om vad som händer, vad som ska hända och vad vi kan förvänta oss.

Samma försening i Check in som förut men det gick bra, boardingen gick också bra och resan hem oklanderlig.

Mina förutfattade fördomar om Turkish Airlines fick sig en rejäl törn då det var alldeles utmärkt, bra mat, bra säten och bra in line entertainment. Bättre än LH och SAS som jag tidigare åkte med.

BA har jag fortsatt undvika efter denna resa!
 
Last edited:
BA har jag fortsatt undvika efter denna resa!

Får säga välkommen till BC.se. :)

Då är man i alla fall inte ensam om att bojkotta detta flygbolag som sällan går den där lilla extra biten för att hålla en bra kundrelation. (Är man rik och har kontakter är BA säkert jättebra men för en vanlig dödlig person finns det bättre bolag imo.)
 
Last edited:
Får säga välkommen till BC.se. :)

Då är man i alla fall inte ensam om att bojkotta detta flygbolag som sällan går den där lilla extra biten för att hålla en bra kundrelation. (Är man rik och har kontakter är BA säkert jättebra men för en vanlig dödlig person finns det bättre bolag imo.)

Tack för välkomnandet!

Jag håller med, det är säkert bra om man kan lägga ut 30-50 tusen på en T/R men om man inte kan det så är dom sunk! Har blivt tvingad att åka med dom ett par gånger tidigare och det har varit väldigt intetsägande.

Inte för att SAS är det bästa men hittils har jag inte råkat ut för inställda flyg vilket har hänt med BA, KLM, AF samt LH. Just nu har SAS en "winning streak" och då är jag nöjd!

Kommer snart att berätta om min mest bisarra resa hittils med KLM och AF, men den kommer inatt/imorgon.
 
Fick lite inspiration…..
Jag var i Aten och hade haft kundbesök i två dagar och skulle nu på eftermiddagen på Onsdagen åka till Amsterdam för att ta en hyrbil till Rotterdam. I Rotterdam skulle jag möta upp min kollega för att tillsammans ha ett affärsmöte som vi arbetat med att få till i närmre 6månader.
Resan dit hade gått med KLM och resan till Amsterdam skulle givetvis också bli med KLM. Tydligen har KLM samarbete med AF för vid 11tiden ringde en representant från AF upp mig och sade att pga någon typ av händelse var KLM flyget inställt och jag var ombokad på en AF kärra via CDG till Amsterdam.

Problemet var att planet skulle gå redan kl 14:00 så jag hade 3 timmar på mig, turligen hade jag alla grejor i i min kollegas bil. Alla återstående möten fick ställas in och så direkt till flygplatsen.
Planet blev givetvis försenat så jag kom inte till CDG förrän vid 19 tiden. Då visade det sig att flyget till Amsterdam var inställt och min möjlighet att ta mig till Amsterdam var med ett flyg sent på torsdagen. Detta var lite svårt eftersom mitt möte skulle äga rum klockan 10 torsdag morgon.

Jag fick en voucher på ett hotell samt en instruktion till en transfer buss på en lapp. Och eftersom vi pratar om CDG så är ju allt så otroligt logiskt (ironi), efter en timmes letande efter någon skylt som på något sätt skulle likna det som stod på lappen började jag ge upp. Försökte prata med någon i en informationsdisk men dom pratade bara tyska och franska så det var lönlöst. Ett par soldater och ett par poliser försökte jag också med men dom hänvisade mig till en stängd informations disk.

Vid detta tillfälle insåg jag att jag stod vid AVIS….. Antingen så försöker jag hitta transferbussen och totalmissar mötet eller så tar jag en hyrbil…. Hmmm…. In till AVIS!

Inne på AVIS fixar dom fram en bil som jag kan lämna på Amsterdams flygplats på torsdag kväll.
Så kl 22 börjar jag min färd i en röd fransk bil genom Frankrike, Belgien och till slut mitt mål i Rotterdam Holland. Kom fram vid 03 på ett ungefär, parkerade bilen utanför hotellet och gick in.

Den trevliga yrvakna mannen bakom disken frågade vem jag var för hotellet var fullt och han hittade inte att jag var inbokad. Eftersom man har varit med ett tag hade jag bokningen utskriven och det gjorde honom ännu mer konfunderad. Han hittade bokningsfaxet från resebyrån men dom hade missat att boka in det i sitt system.

Efter lite stök och diskussion fick jag äntligen ett rum, ett rum med trasig toalett då den spolade konstant och lät därför en del. Eftersom jag var trött efter alla misshapps så sket jag fullständigt i en spolande toalett bara jag fick sova en stund.
Mötet gick bra och återlämningen av bilen gick utan några som helst problem. Däremot fann jag att köra omkring med en franskskyltad bil i Holland var oerhört effektivt för alla andra bilar flyttade på sig och inte ett enda signal horn hördes. Fransmän i Holland verkar vara ökända av någon anledning!

Summa summarum CDG lever upp till ryktet som en fullständig katastrof! Och eftersom alla säger att den är mycket bättre nu vågar jag inte ens fundera på hur den var innan……
 
Toppen