Senaste nytt

Bus4you Göteborg-Oslo

Johannes

Medlem
Hej alla!

Tänkte att jag skulle skriva några rader om denna B4Y som har en produkt som riktar sig mot oss som reser i tjänsten. Jag själv är norden ansvarig för ett Engelskt företag och bor i Lerum utanför Göteborg, flyger en hel del, men tar alltid bilen till Oslo. Det går ju självklart att flyga GOT-OSL men ni som brukar göra detta vet hur vansinnigt dyrt detta är med WF på morgonen, hur som helst så skall jag med ett relativt kort varsel ta mig över dagen till Oslo, och jag tänkte att jag skulle testa det närmaste C-klass man kommer i bussvärlden i Sverige.

Avgång:
Nils Ericson terminalen 06.45
Ankomst:
Oslo Bussterminal 10.20
Pris: 290 kr plus platsreservation: 33 kr (frivillig men bra om du vill ha singelplats) = 323 kr

Resan börjar faktist med pendeln från Lerum 05.52 men det är inget att skriva om. Ankommer 06.14 till GBG C går förbi Pressbyrån och köper lite frukost och kommer fram till Gate 40 i långdistansdelen av NET, inga Lounger eller sånt att tala omhär inte :). Bussen står inne och chauffören står och säger välkomen. B4Y låter dig med Svenskt körkort använda detta som biljett (det är en streckkod på backsidan) indirekt är ditt personnummer ditt bokningsnummer, men det står också ett B4Y bokningsnummer på ditt kvitto så du behöver inte använda detta om du inte vill.

Bonussystem:
B4Y och GoByBus har ett system som heter MV-kund (vet inte vad MV står för) som är relativt enkelt:

Vi kallar våra medlemmar för MV-kunder. Att vara MV-kund innebär att man får bonus på alla resor gjorda med Bus4you och GoByBus. Att vara MV-kund kostar inget, och som MV-kund får man ta del av våra erbjudanden som skickas ut via e-post. Dessa utskick innehåller ofta en kampanjkod som gör våra redan lågt prissatta biljetter än mer prisvärda. Våra medlemmar får ofta företräde till våra lågpriskampanjer och våra MV-kunder får 50% rabatt på avbokningsskyddet.

Reser du för 1 000 kr på en kalendermånad får du 50 kr att resa för.
Reser du för 2 000 kr på en kalendermånad får du 125 kr att resa för.
Reser du för 3 000 kr på en kalendermånad får du 250 kr att resa för.
Du får därefter ytterligare 100 kr att resa för varje 1 000 kr du reser för.
Bonusen sätts automatiskt in på ditt MV-konto efter varje månadsavstämning.

Bussen:

Seating är 2 + 1 och det är 13 rader ombord. Vilket går mer eller mindre att jämföra med en Embraer ERJ-135, stolarna är riktig sköna med bra lutning och fotstöd som du sjäv styr över, benutrymmet är bra, jag är 187 lång och lite småfet och jag sitter riktigt bra med benen och bredden, min plats 6C är lika bra som alla andra ombort och benutrymmet är som att sitta vid nödutgången 9C på CF(JZ) ERJ-135 så det är gott om plats, Även när personen framför mig har sätet nere har jag plats för benen, nån som är unikt för mig i både buss och flyg.

Internet:

Gratis WiFi. Fungerar men inte jättefort.. Går att surfa men det går inte riktigt när jag drar på VPN och kör säljrapporter men det funkar fint att titta på businessclass.se :)

Ombord:
Toa och möjlighet att köpa Kaffe. Men på denna turen lite speciell, precis före avgång kommer en tjej från Espresso House in med mackor och ställer två termosar med Kaffe/TE-vatten, jag frågar om det alltid är så här ock får svaret att det alltid är det på måndagmorgon. Så inte alltid, men för mig var det positivt, det var en rejäl macka, precis sånna som Espresso House normalt säljer och bryggkaffe från samma ställe.

Göteborgs-posten ligger framme för de som vill läsa.

Annat:
Chauffören är väldigt informativ utan att det blev för mycket han kör en liten säkerhetsgenomgång och frågar om vi vill ha ljuset i kupén av eller på, alla vill ha det av och vi kan styra ljus om vi vill ha det från våra platser, Åke (chauffören) informerar om trafiken och vi lämnar NET 06.39 då alla är ombord, turen är helt full och den går utan stopp till Oslo, jag talar snabbt med Åke och han säger att de ofta är framme innan tidtabell i Oslo och han uppskattar att resan tar ca 3h 15 minuter en restid som är helt acceptabel tåget tar tex över 4 h och WF ca 50 minuter till OSL.

I det stora hela en positiv-upplevelse till ett oslagbart pris, som jag kan rekommendera...

läs mer på Billiga bussresor mellan Göteborg, Stockholm och Oslo

Tog tyvärr inga bilder i en mörklagd buss där alla ville sova. Åker tillbaka 16.40 i eftermiddag.

MVH

Johannes
 
Kan instämma i rekommendationerna av Bus4you! Har åkt mycket med dem mellan Linköping och Göteborg där vettiga alternativa transportsätt helt saknas och är lika nöjd varje gång.
 

Roger J

Medlem
De säljer sig som någon slags premium-variant. Men priset verkar lågt? Hur ser konkurrensen ut? kan man åka en sämre variant ännu billigare?
Antar att tåget är den stora konkurrenten?
 
De säljer sig som någon slags premium-variant. Men priset verkar lågt? Hur ser konkurrensen ut? kan man åka en sämre variant ännu billigare?
Ja, det är en klar premiumprodukt inom buss-segmentet, jämfört med exempelvis egna Billiga bussresor till Oslo, Göteborg, Malmö och Stockholm eller Swebus (rekommenderas ej). Priset är däremot, på gott och ont, sällan speciellt mycket högre än lågprisalternativen. Tåget är en konkurrent på de sträckor där det finns, men dras å andra sidan med slumpfaktorn som gör att man inte vet om man kommer fram i tid eller ej.
 

Johannes

Medlem
Håller helt med Kristofer att det är en premiumprodukt inom buss-egment, men jag skullre inte använda den till Stockholm eller där X2000 finns, men GOT-LPI, JPK och till Lund är det intressant, tåg GOT-OSL är en mardröm då de går över THN, Ed och stannar överalltså tar de runt 4h med sämre komfort. Jag tycker att det är jättebra att inte är så dyrt, men det är i klass med vad tåget i NSB komfortclass kostar. Jag tror att prisbilden är smart då bussarna verkar ofta vara fulla, Gobybus som är sama företag, men med "vanliga" bussar kostar från 167 kr så % ca 80% högre för en premuimprodukt känns väl OK.
 

GOTATH

Medlem
Om jag någon gång skulle få för mig att åka buss gbg-stockholm är detta enda alternativet. :)Har hört mycket bra om dem. Sitter nu på en buss med inte alls lika bra komfort, men sätet bredvid är fritt så det är alltid något:p
 

rob74

Medlem
Kul att det börjar hända lite saker inom bussbranschen!

Under två års tid veckopendlade jag Göteborg-Oskarshamn med Svenska Buss veckoslutsbussar.
Personligen försöker jag numera undvika allt som gör att min rygg får utstå slitsamma sittställningar i allt för många timmar. De längsta bussresor jag gjort är Göteborg-Budapest (2 gånger! En gång med övernattning i bayerska Bad Brückenau och en gång non-stop.), Piteå-Murmansk och Kiruna-Pärnu. De två senare var med chartrad buss. Intressanta upplevelser i sig, men när någon gynnare på fyllan lyckats paja toan ombord och man själv blir magsjuk under resans gång så är det inte så kul längre... Det resulterade i ett sjukhusbesök mitt i natten efter turen Budapest-Göteborg.

Intressant läsning om Gbg-Oslo. Det är ju överkomlig tid att resa och något jag skulle kunna tänka mig att testa om det skulle behövas.
 
Last edited:
Toppen