Senaste nytt

Agehalls galna äventyr sommaren 2013

agehall

Medlem
Jaha, att resan, iaf delvis, går i F har nog de flesta listat ut.

Först med den "gissningen" var

Gissar på F från FRA men jag har ingen blekaste aning om vart..

Vi har även ett antal andra som i tur och ordning kan få poäng för detta. (Om det behövs, kommer jag gå igenom och kolla lite mer noggrant efter folk som gissat på F på sektorn från FRA)

Att LH F ny kabin är med i leken får vi väl betrakta som givet.
Tillgång i F på LH till EZE är grym just nu.

Sedan har vi då loungefrågan, som förvånansvärt många inte svarat på. Jag ser följande svar:
kommer han in i FCT på FRA om F-kärran går från MUC?

Exakt! Den ultimata maximizern tar kvällsflyg till FRA och startar resan morgonen efter med taxi till FCT.

ordentlig FCT-upplevelse då LH506 avgår 22.05... :)

Jag måste fundera lite till på exakt hur poängsystemet ska se ut, men jag tror det kommer att bli 3p till första rätta svaret 2 till det andra och 1 till det tredje.
 

henrik l

Medlem
Attans, jag skulle ha engagerat mig mera i detta, eftersom jag är omnämnd som poängkandidat från start:( HAr lagt för mycket tid på att gräva fram TP-runs med MH:D
 

agehall

Medlem
Attans, jag skulle ha engagerat mig mera i detta, eftersom jag är omnämnd som poängkandidat från start:( HAr lagt för mycket tid på att gräva fram TP-runs med MH:D

Ja, det är ju en felprioritering. Men det kan rättas till... Det är ju bara första loungen och kabinklass på FRA-xxx som är avgjort. Mycket återstår... ;)
 

agehall

Medlem
Torsdag eftermiddag, FRA FCT

Vi backar bandet lite...

Under hela inflygningen har jag bara en tanke som snurrar i huvudet: "Hoppas vi inte får en gate, hoppas vi inte får en gate...". Väl nere på marken så visar det sig att flyggudarna har lyssnat på min önskan och vi får parkera ute på apron. Jag kastar mig upp, slänger ner iPad:en i väskan och staplar upp mina prylar och gör lilla kameran beredd - här ska filmas!

Det tar en liten stund innan dörren öppnas och jag är på väg att kasta mig ut men hör att det pågår en diskussion mellan killen utanför och pursern. Jag är ingen mästare på tyska, men jag förstår rätt bra. Inser att bussarna inte kommit och att vi därför inte kan få gå av än. Pursern gör ett utrop i PA-systemet och meddelar detta och vänder sig sedan till oss som står först i kön och har suttit i C för att beklaga detta. Jag känner hur hjärtat börjar stanna av - vi har fått apron, men jag verkar inte få någon limmo-service. :(

Just då kommer det en kille upp för trappan med någon skylt som jag bara kan anta är en First Class skylt för limmo-transfer. Han ropar till pursern att han är där för att hämta någon men vet inte riktigt vem det är. Viss förvirring utbryter innan han säger "Det är någon som ska till EZE" varvid jag pustar ut - det måste vara mig han är där för att hämta. Lite försiktigt säger jag till pursern "Entschuldigung, it must be me he is here for...". Hon tittar på mig, tittar på passagerarmanifestet, vänder sig till chauffören igen och utbyter några meningar till som jag inte uppfattar. Efter vad som framstod som en evighet vänder hon sig mot mig igen och utbrister "Mr Agehall going to EZE? Your transfer is here, you may follow this man to your transportation.".

Jag känner hur ett stort leende infinner sig och jag tackar henne på knagglig tyska och kliver ned för trappan. Där nere står två lätt irriterande bundes politzei som ska hämta upp sin fångtransport. De får snällt vänta lite till, liksom de övriga pax ombord som lite snopet tittar på när jag ensam får gå av.

P1000654.JPG
Jag följer min eskort ut ur planet. (Ursäkta kvalitéen på bilden, film kommer)

När jag kommer nerför trappan viker vi av mot höger och det första jag ser är en minibuss. "Aj f-n. Varför hämtar de mig ensam i en MINIBUS!?!!!" tänker jag. Nåja. Det visar sig dock att min chaufför ledsagar mig runt minibussen till en väntande S-klass. Därefter bär det av genom FRA mot ankomsthallen vid A-gates.

Av någon dum anledning får LH inte längre köra transfer pax direkt till FCL/FCT utan de måste släppa av dem på samma ställe som bussarna angör. Det är lite trist framförallt när man kommer från EU och ska vidare då man egentligen inte behöver göra mer än gå igenom säkerhetskontrollen i FCT och sedan passkontroll på utvägen. Allt finns ju på FCT men får inte användas för transfer direkt.

P1000657.JPG
VIP "entréen som inte längre används för vanliga dödliga
Således blir jag avsläppt brevid en busslast vid A-gates. Min chaufför förklarar lite snabbt hur jag ska gå till FCT som han absolut rekommenderar att jag ska gå till. Jag sa inte att det varit min plan sedan resan bokades utan tackade för vägbeskrivningen och begav mig av.

Eftersom det var stekhett här nere idag, gick jag inomhus så långt det går, dvs när man kommer ut i själva ankomsthallen viker man vänster och går sedan till sista utgången innan man går ut utomhus. Väl ute fortsätter man sedan ett par hundra meter, förbi den stora taxiparkeringen. Därefter går man över vägen, rundar bommen och in i FCT. Utanför finns en finns en ganska diskret skylt som talar om vad som döljer sig innanför glasdörrarna.


P1000659_600px_DxO.jpg
Strax framme vid målet! Lufthansa First Class Terminal i Frankfurt!

Screen Shot 2013-08-07 at 19.54.29.jpg
Glasdörrarna till himmelriket, aka FCT


Precis innanför glasdörrarna på marknivå finns en obemannad disk. Undrar om den någonsin är bemannad. Oavsett viker man direkt till vänster och tar hissen upp. När man kommer ut ur hissen möts man av ett par stora soffgrupper och till vänster finns ett antal podium. När jag kommer ut ur hissen är det helt tomt där. Jag blir lite förvirrad - har ju förväntat mig att det ska vara massor av personal som bara väntar på att ta hand om mig!

Det visar sig att värdinnan varit ute och tagit emot en stor familj som just anlänt och kommer in 30s efter att jag kommit upp. Hon ursäktar sig och jag sträcker lite försiktigt fram ett pass och mitt boardingkort från SAS.

Utan några som helst betänkligheter hälsar hon mig välkommen och frågar om jag varit här tidigare. Jag hade nästan förväntat mig att hon skulle titta snett på boardingkortet eller liknande men inget sådant alls. Istället visar hon mig in genom dörren där det finns en röntgenmaskin för bagage och två metalldetektorer. Familjen hon just tagit emot håller på att gå igenom säkerhetskontrollen, så jag får lite tid på mig att ta av mig bälte etc och förbereda min genomgång.

I säkerhetskontrollen på FCT är det väldigt annorlunda mot de flesta andra ställen. Personalen är trevlig, stressar en inte - inget "Laptops out!" eller liknande. Lådorna att stoppa saker i bara fanns, helt magiskt när jag behövde dem - varför kan det inte vara så överallt!?

När alla saker var uppe på bandet klev jag in i "glasburen" där metalldetektorerna finns och gick igenom en av bågarna. Killen på andra sidan bara nickade och log åt mig och jag fortsatte tillbaka till röntgenapparaten för att plocka ihop mina saker. När allt är ihopplockat står min värdinna och väntar på mig. Hon frågar om jag vill ha en snabb förevisning av terminalen och jag säger att det räcker med den korta varianten.

Värdinnan förklarar snabbt vilka faciliteter som finns att tillgå och uppmanar mig "Make sure you enjoy them all! You have plenty of time!". "Jotack" tänker jag. "Det ska vi nog se till att göra...". Sedan förklarar hon att hon kommer att behålla mitt boardingkort och pass för att se till att jag blir "ordentligt incheckad", dvs får ett boardingkort från LH och en firstclass ficka till det. :) Passet kommer hon att lämna till gränspolisen för förhandsbehandling och jag får tillbaka det när jag lämnar FCT. Hon är också noga med att påpeka att de kommer att se till att jag inte åker ifrån passet. Jag ler lite och säger "Don't worry - I have plenty more of those with me...". Det ges en del sköna tillfällen att fälla schysta kommentarer när man reser med 5 pass. ;)

Väl inne i FCT så hittar jag en trevlig stol brevid fönstren, precis i hörnet vid rökavdelningen. Där placerar jag mina saker och går på upptäcksfärd.

P1000662_600px_DxO.jpg
Vilstolar i ena ändan av terminalen.

P1000663_600px_DxO.jpg
Min chaufför putsar på sin S-klass..

P1000665_600px_DxO.jpg
Anything goes - även hundar

P1000666_600px_DxO.jpg
Arbetsrum för de som vill jobba. Vem vill det!?

P1000667_600px_DxO.jpg
Det finns skärm, tangentbord och mus som man kan använda.

P1000668_600px_DxO.jpg
Baren... Ord är överflödiga.
P1000670_600px_DxO.jpg
Det är så många sorter så man blir helt yr!

P1000669_600px_DxO.jpg
Lite snacks - man kan inte bara dricka sprit!

P1000671_600px_DxO.jpg
Skojar bara! Klart man kan leva på bara sprit!

P1000674_600px_DxO.jpg
Och lite champange för att få C-vitamin...

P1000676_600px_DxO.jpg
Badrummet - ett av de fyra duschrummen har även badkar!

P1000678_600px_DxO.jpg P1000679_600px_DxO.jpg
Dusch och avlastningsyta i vanligt duschrum.


P1000731_600px_DxO.jpg
Lite produkter tillhandahålls i duschrummen - fler finns att få mot förfrågan.

P1000713_600px_DxO.jpg
Soffgrupper till höger när man kommer in. Min plats syns längst till höger i bild.

P1000714_600px_DxO.jpg
Soffgrupper mitt i terminalen.

P1000715_600px_DxO.jpg
Snacks och menyer finns utplacerade lite överallt.
Visa bifogad bild 18044
Del av buffén i restuarangen.

P1000721_600px_DxO.jpg
Efterrätter...

P1000722_600px_DxO.jpg
Stort urval av saladsgrejjer för den som gillar sådant.

P1000724_600px_DxO.jpg
Let mer efterrätter.



Jag måste säga att jag är lite besviken på första intrycket a FCT. Det är mycket mindre än vad jag trodde. Och framförallt är det mycket mer folk - barn framförallt. Jag går runt och tittar på allt från vilstolar till badrum och barer. Intrycket växer dock med tiden. Man kan inte låta bli att imponeras av den koll personalen har.

När jag gått min inledande runda sätter jag mig i stolen jag paxat och plockar upp datorn. Under tiden jag skriver mina förra inlägg kommer min värdinna med mitt nya boardingkort. Hon ber också så mycket om ursäkt för att hon snart måste lämna över till en kollega för att hennes skift slutar snart. En stund senare kommer hon fram med en manlig kollega som presenteras som Mark och jag blir överlämnad i hans omvårdnad. Kan inte direkt säga att jag skulle ha märkt någon större skillnad om hon inte sagt något - värdarna och värdinnorna verkar jobba i skymundan. De dyker bara upp när det verkligen behövs för att hämta någon till sin flight eller liknande.

Nu när jag utforskat loungen i allmänhet är det dags att börja hugga in på alvar. Jag tar ett glas Taittinger och funderar på hur jag ska lägga upp det hela. Inser att klockan börjar närma sig lunch så jag bestämmer mig för att ta en snabb dusch och sedan äta lunch i restaurangen.

Duschrummen är fina, men jag är mycket besviken på byggkvalitén. Det ser ut som att en 5-åring gjort plattsättningen. Fogarna är också riktigt dåligt gjorda. Men jag kanske är lite udda som tittar på sådant och inte bara blir imponerad av allt. :)

P1000680_600px_DxO.jpg
Plattsättning som får mig att gråta.

P1000681_600px_DxO.jpg
Den här fogen borde inte få existera, eller vänta nu, det gör den inte!

När jag kommer ut från duschen verkar ett par flighter ha avgått, för det är betydligt mindre med folk i terminalen, framförallt är det nästan inga barn alls längre. Det är skönt, för det var lite hög ljudnivå tidigare. Jag går in i restaurangen och tar ett bord. Efter bara några sekunder står en kypare där och undrar vad jag vill dricka. Eftersom jag vill ta det lite lungt med alkoholen ber jag om några minuter så att jag hinner bestämma mig för vad jag ska äta först.


P1000684_600px_DxO.jpg
Menyn i restaurangen

Valet faller på en "Veal Fillet Carpaccio" med stekta kantareller. Till den får jag ett rätt kraftfullt argentinskt rödvin. När den kommer in visar det sig dock att den serveras med en massa grönt på toppen och med permesanost. Båda dessa tillbehör är något som undertecknad helst undviker. Detta gör att det inte blir speciellt mycket mat på den rätten så jag beställer även en "Stir fried chilli beef" med ris. Båda rätterna är jättegoda, men ingen är speciellt stor. Det gör dock inget för det finns ju desserter också. :)


P1000685_600px_DxO.jpg
Vy mot köket från mitt bord.

P1000686_600px_DxO.jpg
Förrätt! Tyvärr förpestad med ost.

P1000687_600px_DxO.jpg
Förrätt - nu utan kött och svamp! Yummy!

P1000688_600px_DxO.jpg
Huvudrätt serverad.

P1000690_600px_DxO.jpg
Stir fried beef

Till dessert blir det en bit marmorkaka, chokladmousse samt vaniljglass med chokladsås. Till detta beställer jag även ytterligare ett glas champange samt en Latte. Måste säga att det blev en utsökt lunch till slut.


P1000691_600px_DxO.jpg
Efterrätt i form av chokladmousse.

P1000692_600px_DxO.jpg
Caffe latte

P1000693_600px_DxO.jpg
Vaniljglass med varm chokladsås.

Mätt och belåten kastar jag nu blickarna mot cigarr loungen. Att röka en god cigarr efter en måltid tilsammans med en god congac eller whiskey är aldrig fel. Jag går in och tittar igenom utbudet. Strax står en värd där och undrar vad jag önskar. Jag har ställt in siktet på en 1888 Robusto och ber om en sådan. Han ber mig vänta medan han hämtar nyckel till cigarr-skåpet och jag slår mig ner.


P1000675_600px_DxO.jpg
Dags för matsmältning i den dimmigare delen av terminalen.

P1000695_600px_DxO.jpg
Utbudet inne i cigarrloungen är något mindre än i stora baren...

P1000696_600px_DxO.jpg
..men det är forarande rätt stort...

P1000697_600px_DxO.jpg
... fullt tillräckligt faktiskt!


P1000699_600px_DxO.jpg
Parkerad i en fåtölj med cigarr och whiskey! Livet är bra...

Efter några minuter kommer han tillbaka och ser förtvivlad ut. Det visar sig att nyckeln är borta! Han letar i 15 minuter till innan han kommer tillbaka och berättar att han tyvärr inte kan hitta den. Då får han en snilleblixt och kommer på att de har ett lager av cigarrer, så han går och hämtar en ny låda som jag får en cigarr från.

Jag hinner avnjuta nästan hela cigarren tillsammans med ett glas Aberfeldy, som var en för mig ny sort, då det kommer in en man till i cigarrloungen. Han tittar lite på humidoren och försöker sedan öppna den. Jag förklarar läget för honom och rekommenderar honom att slå sig ner och invänta personalen, vilket han gör.

Vi börjar samtala lite och det visar sig att han varit på semester i europa i tio dagar och ska nu flyga hem med sin fru och dotter. Det blir 747-8i för hans del till Chicago. Vi pratar lite om min resa och han har lite svårt att förstå att jag bara ska iväg över en helg.

När kyparen kommer med hans cigarr passar jag på att ta en till och använder den för att avsluta min whiskey. Nu är klockan drygt 17 och jag känner att tiden går på tok för fort här. Jag vet inte vad det är, men ett lugn som jag aldrig brukar känna infinner sig när man sitter här. Det enda som stör tillvaron är den förbannade kaffekvarnen de envisas med att köra stup i kvarten. Har de inte hört talas om Gevalia bryggkaffe!? :)

Nu sitter jag här och skriver första delen av loungerapporten tillsammans med ett glas Ruinart och har det bra. Ska väl gå loss på det stora whiskeysortementet snart och sedan se om det är några mer saker man vill testa här inne innan det är dags att bli körd till gaten.

Mer rapport kommer senare!

Nästa del: Torsdag em/kväll, FRA FCT forts + boarding

Edit: Som bonus i detta inlägg postar jag även hela drickamenyn:

P1000700_600px_DxO.jpg P1000701_600px_DxO.jpg P1000702_600px_DxO.jpg P1000703_600px_DxO.jpg P1000704_600px_DxO.jpg P1000705_600px_DxO.jpg P1000706_600px_DxO.jpg P1000707_600px_DxO.jpg P1000708_600px_DxO.jpg P1000709_600px_DxO.jpg P1000710_600px_DxO.jpg P1000711_600px_DxO.jpg

Passar på att plåta hela spritmenyn - for your enjoyment!
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Haha klassikern, bakom den stora minibussen står S klasse... men det brukar vara tvärtom! :)

Borde jag inte få poäng för apron och limo? :p

Flighter med LH går vid 13-14-snåret, tex NRT, KIX, EWR etc.. därefter tömdes FCT lite tror jag.

Fixade du någon anka?

Ser fram mot fortsättningen!
 

agehall

Medlem
Det visade sig att det var vissa destinationer det var omöjligt att få tag på awards till. Om du nöjer dig med NYC/BOS/ORD eller liknande fanns det hur mycket som helst.
 

A380*G

Medlem
Just det ja, icke att förglömma. Dock tolkar jag inläggen som att det är något enklare att få tag i F-awards österut men det kanske bara är jag. Kan erkänna att jag har noll erfarenhet av Award-resor överhuvudtaget

Med respekt för agehall kan vi väl hålla tråden ren från OT? Finns gott om trådar där F-tillgång diskuteras. :)
 
Toppen