Senaste nytt

Air India business i fyra akter

henrik l

Medlem
Jag lyckades komma över en riktigt billig C-klass biljett med Air India mellan Bangkok och Bangalore, via Delhi på utvägen och via Bombay/Mumbai på hemvägen, priset var runt 5 kkr, att jämföra med ca 3,5 kkr för Y. Så jag fick möjlighet att testa fyra ben Air India, två intra-Asien och två inrikes Indien. ”Positioneringsflygningen skedde från FRA-BKK med TG F i en A 380, vilket innebar att jag inte behövde bära mina väskor en meter. Air India skulle inte komma att leverera samma service men de skulle i alla fall överraska vid ett tillfälle.

I samband med incheckningen fick jag en inbjudan till Louis Tavern Lounge i C-piren. Som kommenterats i loungeguiden är den ganska kompakt och mörk, men just denna morgon var den relativt glesbefolkad vilket bidrog till att upplevelsen var ok.

Bangkok – New Delhi, flyg AI 333 med Air India
Avgång: 08:55
Ankomst: 11:55
Flygplan: Airbus 321
Klass: Business Class
Sittplats: 03A

Det hela började ”bra” med att inkommande flyg från Mumbai var sent och jag hade 1 h 15 min för transfer i Delhi. Men med tanke på att jag hade en genomgående biljett och att det fanns ett senare flyg så fanns det ingen anledning att hetsa upp sig. Det som dock var oroande var att jag kanske skulle missa receptionen på konferensen. Det mest intressanta i samband med ombordstigningen var att en grupp på 5-7 skäggiga barfota män med hårknut iförda något som kunde liknas vid en vit pyjamas, samt vit ”mössa” som täckte håret, eskorterades först ombord. Hälften av dem satt i C och jag hade en av dem som stolsgranne. Men som diskret svensk kom jag mig inte för att fråga vad det var för ett gäng. Det fanns ingen separat boarding för businesspassagerare men det ropades ut att vi skulle boarda först. Väl på planet vill jag minnas att det serverades vatten eller juice. Sedan konstaterade kaptenen att vi hade någon form av tekniskt problem men vi skulle ”just relax”. Detta gjorde vi i ytterligare en dryg timme utan ytterligare information och ca 2 h försenade var det dags för ”push back”. Hur det skulle gå med min anslutning skulle meddelas när jag kom fram.

IMG_0856.jpg

Väl uppe i luften serverades vi frukost och dessförinnan hade den varma handuken delats ut. Inga menyer delades ut, men vi kunde välja mellan ett vegetariskt och icke vegetariskt alternativ vill jag minnas. Det mest spektakulära med denna flygning var utsikten över risodlingarna? söder om Bangkok. Personalen höll sig under större delen av flighten gömd bakom draperiet fram till Cockpit. Så det var ”call button” som gällde, eller att man bad om mera att dricka i samband med att man besökte toaletten. Detta verkade var något som praktiserades på i princip samtliga mina flygningar. Huruvida det serverades någon alkohol på flighten tog jag aldrig reda på. Men det borde ha funnits vin eller öl, eftersom planet kom in från en nattflygning från Mumbai.

IMG_0865.jpg IMG_0863.jpg

Stolen var en typisk variant för intra-Asiatiska flygningar. Jag hade samma variant på samtliga mina flyg. Det som skiljde var om det fanns fotstöd eller inte. En helt ok stol för dagflygningar. Det fanns även någon form av IFE-system, men detta verkade vara ur funktion och på övriga flygningar utforskade jag det inte närmare.

IMG_0857.jpg

Väl i Delhi var vi ca 2 timmar sena, så min anslutning var rökt och jag såg inte röken av någon AI-personal som skulle informera mig om vad som skulle ske med min anslutning. Det var bara att traska till imigaration och sedan hämta ut väskan. Jag kan bara konstatera att om mitt flyg hade varit tid så hade det varit väldigt tight med 1.15 h transfertid.

Väl vid transferdisken informerade den entusiastiske mannen att han hade bokat om mig till den senare flighten till BLR, så det vara bara att tacka och ta emot loungeinbjudan till AI’s inrikeslounge. Frånsett att loungen var torrlagd fanns ett utbud av varm mat och alkoholfria drycker, inget spektakulärt men ok, förutom att det inte fanns något trådlöst nätverk. Så var det dags att ta de obligatoriska fotona på loungen. Kameran??? Inte i ryggsäcken, alltså kvar på planet!!! Första reaktionen var att den var på väg till en ny destination. Det var ca 1 h till min avgång, så jag förklarade problemet för personalen i disken, vilken flight jag hade kommit med och var jag hade suttit och att man, om man hittade kameran kunde skicka den till BLR, så kunde jag hämta den där på tillbakavägen (om detta nu skulle funka var min skeptiska tanke). Ja, ja, vi kollar upp det var svaret och ”please sit down and we tell you”. Tiden gick och ”no one told me”. Tillbaka till disken, jodå kameran hade hittats och var på väg mot loungen och man hade meddelat flyget till BLR att jag eventuellt skulle bli lite sen. Min reflektion var att tydligen tillåter personalkostnaderna att man kollar stolsfickorna när planet städas. 20 min till avgång och ingen kamera sikte, meddelade dem att jag går till gate och att kameran kunde skickas till BLR. När jag kliver ut ur hissen ner från loungen möte jag två yngre herrar som ser ut att jobba på flygplasten. Jodå, dom hade min kamera, vilken lycka!!!. Sedan återstod bara de indiska formaliteterna. På baksidan av ett skrynkligt papper fick jag intyga att kameran hade återlämnats oskadd från AI, samt min adress och passnummer. Nu var det full fart mot gaten.

New Delhi - Bangalore, AI 408 med Air India
Avgång: 16:45
Ankomst: 19:20
Flygplan: Airbus 320
Klass: Business Class
Sittplats: 03A

Samma procedur som förra gången. Varm handduk, ville jag ha vegetariskt eller icke-vegetariskt alternativ. Det icke vegetariska smakade ok även om det inte var en spektakulär uppläggning. Personalen osynlig efter genomförd servering. Fotstöd på stolen denna gång.

IMG_0867.jpg IMG_0869.jpg IMG_0872.jpg

Bangalore - Mumbai, AI 608 med Air India
Avgång: 21:20
Ankomst: 22:55
Flygplan: Airbus 319
Klass: Business Class
Sittplats: 01A

Var ute i relativt god tid vilket innebar att jag kunde få mig en kortare tupplur loungen. I vanlig ordning fanns det inget trådlöst nätverk och önskemålen om dryck togs upp av personalen. Loungen var helt ok om man bara ville sitta ned en timme, men inte mycket mer. I likhet med Delhi fanns en separat ombordstigning för business. Här upptäckte man dock att jag inte hade en bagagetag med en stämpel från säkerhetskontrollen på ett av handbagaget. Så jag eskorterades tillbaka till säkerhetskontrollen 2 min bort och fick min tagg och stämpel.

IMG_0929.jpg IMG_0930.jpg IMG_0931.jpg

Väl ombord var det samma procedur som förra flighten, maten var helt ok och för den som undrar är det bröd som är inslaget i folie. Det mest minnesvärda med denna flight var att jag kunde konstatera att delar av Mumbais flygplast ligger vägg i vägg med ett större slumområde.

IMG_0935.jpg IMG_0936.jpg

Transfern på BOM, skulle vara värd en rapport i sig. Transferpax från inrikes till utrikes samlades upp i ankomsthallen. När vi var tillräckligt många inleddes den längsta busstransfer jag någonsin har varit med om på en flygplast. Jag tog inte tiden, men det måste ha tagit minst en kvart. Under resan kunde man se den angränsande slummen, flygplastarbetare som låg och sov i långa rader i skydd mot regnet, samt det som verkar bli en ny och fräsch terminal. Väl framme vid utrikesterminalen möttes vi av någon som antagligen skulle beskrivas som kaos av en svensk som aldrig satt sin for utanför en nordisk flygplast.

Inget bagage att checka in, så det var bara att gå till loungen med det ståtliga namnet Maharadja Lounge. Utrikeslounge, var min tanke, så här måste det väl ändå erbjuda en schysst lounge. Om man ville ha gott om utrymme, ja. Om man ville ha ett varierat utbud av mat och dryck, nej.

IMG_0937.jpg IMG_0938.jpg IMG_0939.jpg

En sådan här vacker syn måste förevigas även om det var lite mörkt. Längtar tillbaka till nosen:D

IMG_0942.jpg

Mumbai - Bangkok, AI 330 med Air India
Avgång: 02:00
Ankomst: 07:45
Flygplan: Airbus 321
Klass: Business Class
Sittplats: 01A

Eftersom jag redan hade ätit och klockan var 02.00, så hoppade jag maten, men kunde inte motstå ett glas rött när det erbjöds mig för första gången på en AI flight. Här var personalen dock något mera på hugget, så när jag erbjöds ytterligare en flaska rött kunde jag inte motstå detta, eftersom jag kände mig relativt pigg och satt och klottrade på en ide för ett framtida verk. Återigen samma typ av stol. Men vi bara var två i kabinen så jag kunde använda plast 2 D som "säng", eftersom det gick att klämma upp fötterna på sätet framför och få en lite bättre sovposition.

IMG_0944.jpg IMG_0946.jpg

Fick några timmars sömn och tacka vare att Dr Miles hade skänkt mig en voucher till fast track i immigration var jag snabbt igenom formaliteterna.

Sammanfattning
Som framgått av rapporten så levereade AI en service som ligger ljusår från det man får med t ex Cathay i C på motsvarande sträckor. Men när det krisade så löste dom uppgiften och jag är imponerad av att jag fick tillbaka min kamera. Dessutom ger de här flighterna 150% av flugen distans till Miles and More, dock inga stausmiles. Första sektorn kom in efter ett par dagar på mitt M&M-konto. Lätt överraskad över det. Nästa sektor tog dock ca 2 veckor. Hur det blir med de två sista återstår att se, eftersom man envisades med att skriva AI istället för LH framför mitt FF-nummer.
 

A380*G

Medlem
Intressant! Kan bara hålla med om att transfer inrikes till utrikes är en upplevelse. Har gjort den några gånger och senast tig bussresan 25 min och total tid från det att jag gjorde entré i ankomsthall inrikes till security check utrikes var 2h 45min.

Bussresan i sig är tragisk. Blir alltid ledsen när man ser de nakna små barnen som bor 0.5 meter från stängslet. De brukar trängas 5-6 stycken på en minibalkong och vinka till bussen. Stackare, de är dömda till ett liv i misär.
 

NotRyan

Medlem
När jag kliver ut ur hissen ner från loungen möte jag två yngre herrar som ser ut att jobba på flygplasten.

Det mest minnesvärda med denna flight var att jag kunde konstatera att delar av Mumbais flygplast ligger vägg i vägg med ett större slumområde.

När vi var tillräckligt många inleddes den längsta busstransfer jag någonsin har varit med om på en flygplast.

Under resan kunde man se den angränsande slummen, flygplastarbetare som låg och sov i långa rader i skydd mot regnet, samt det som verkar bli en ny och fräsch terminal.
Väl framme vid utrikesterminalen möttes vi av någon som antagligen skulle beskrivas som kaos av en svensk som aldrig satt sin for utanför en nordisk flygplast.

Men vi bara var två i kabinen så jag kunde använda plast 2 D som "säng", eftersom det gick att klämma upp fötterna på sätet framför och få en lite bättre sovposition.

Bra rapport... En kort fråga bara, jobbar du inom plastindustrin? Med så många plastreferenser....:cool:
 

Dr. Miles

Expert
Tack för utförligt rapport om Air India som av ganska uppenbara skäl ingen har skrivit om.

Jag glömde också min kamera på en THAI flygning till Bangkok men fick jag inte tillbaka den samma dag. Däremot fick jag det tillbaka på hemvägen. Tummen upp för THAI ground handling.

Fick några timmars sömn och tacka vare att Dr Miles hade skänkt mig en voucher till fast track i immigration var jag snabbt igenom formaliteterna.
Det var bra att Fast track vouchern gjorde nytta.
 

gusten

Medlem
Ni är modiga som sätter er i ett Air India plan. Med lite tur är personen bakom spakarna faktiskt utbildad pilot och inte flygvärdinna.. Det hör ju tydligen till vanligheten att dessa får "ta över" då kaptenen skall ta en tupplur.
 

johhenrik

Medlem
Med tanke på stories jag hört från crew på olika bolag så skulle jag säga att du ska nog ignorera de flesta flygbolag om du anser att ovan händelse är anledning att strunta i ett flygbolag.
 
Toppen