Senaste nytt

Nyligen EBG - Rättigheter att komma in i loungen?

olsson

Medlem
God kväll,

Efter min lilla WF segmentrunda så ska jag ha nått EBG gränsen för Norge, har intjäning mars-feb så det är ju ganska lugnt där. Nu ber jag först om ursäkt om jag borde lagt det här i egen tråd, funderade på trippen hem var den borde ligga. Men nu till "dilemmat".

Jag antar att EB kommer känna av min ändring runt måndag, har lite kommande resor till Wien och Göteborg med diverse mellanlandningar där lounge accessen hade varit trevlig (utan att köpa in sig). Jag läste på FT i EB forumet att Lufthansas lounger i princip är no go trots att det står *G på boardingkort och man visar app, man måste alltså ha fått EBG kortet.
SAS marknadsför ju att man "får de viktigaste fördelarna direkt", en av de viktigaste ser jag som lounge access.

Jag ringde SAS Norge tidigare idag och frågade, då fick jag svaret att man måste vänta in tills man får det fysiska kortet och appen inte skulle fungera. Känns att forumet här har bättre koll så jag slänger ut frågan för alla att svara.
 
Last edited:

olsson

Medlem
Skriv ut en sida från webben, din profilsida gärna på engelska som visar status

Skulle det även låta mig in på t.ex LHs lounger? Jag antar det är ett bra krav (så man inte kan fuska med screenshot) för andra anställda än de inom SAS. Men hade varit skönt om appen hade fungerat hos SAS dvs CPH, ARN, OSL, GOT.
 

Senator

Moderator
Jag tror att det är det bästa du kan göra. Hade samma utmaning med BAEC Silver första gången jag kvalade, och skulle med AA inrikes i USA. Då skickade BAEC ut ett brev som jag fick med mig. Men det var onödigt då AA nöjde sig med numret som är i systemet som länkade till BA för korrekt info.

Tyvärr är det ett lite problem hos SAS då det inte finns dynamik i databasen att ha exakt samma nummer utan prefix: EBB, EBS etc. Tyvärr är Miles & Less värre: man byter numret helt mellan Blue, FTL, SEN och HON. Hade man integrerat detta med StarNet borde allt funka av sig själv.
 

taxvalp

Medlem
I SAS egna lounger borde det inte vara några problem. Testade att dra mitt EBS-kort i loungen på Arlanda T4 dagen efter att jag blivit uppgraderad i systemet och det var grönt.
 

olsson

Medlem
Runt 2 veckor har jag hört i alla fall.

Och för övrigt hjälper inte avancerad redigering att ta bort mitt stora misstag att stava det EGB istället för EBG. Men tackar så hjärtligt Senator!
 

tourist

Medlem
Jag tror att det är det bästa du kan göra. Hade samma utmaning med BAEC Silver första gången jag kvalade, och skulle med AA inrikes i USA. Då skickade BAEC ut ett brev som jag fick med mig.

SAS EuroBonus har gjort samma sak för mig ett par gånger när jag har kontaktat medlemsservice och berättat att jag snabbt är på väg ut igen men inte hinner få guldkortet.
 

Jonas C

Medlem
Har aldrig behövt visa upp något kort i en Lufthansa lounge. Så länge den gröna lampan lyser och texten "access OK" dyker upp på skärmen har det varit lugnt att gå in. På SWISS och Austrians lounger är man däremot alltid tvungen att visa upp kortet.
 
Toppen