Senaste nytt

Boka Eurobonus bonusbiljett med andra bolag än SAS

andersl

Medlem
Hej Aho

Tack!

Jag gav SAS agenten flightnummer på HKG-IST och ITS-ARN, men hon hävdade bestämt att hon inte såg någon tillgänglig bonus plats på dessa flighter. Men ska försöka igen med annan agent :).
Och det är ju långt kvar så det kan ju dyka upp andra alternativ också.

Häls. Anders
 
Jättebra tråd, synd att jag inte sett det förut.

Är EB-pöäng lika med Star Alliance pöäng? Är det så hos alla SA bolag?
Nu är mitt största problem är att skaffa mig EBG för jag flyger sällan SK, nu letar jag efter några knep att nå dit på ett par resor. Problemet alltid har varit att kvala inom min period vilken är obekväm.
 

flying

Medlem
Hej Aho

Tack!

Jag gav SAS agenten flightnummer på HKG-IST och ITS-ARN, men hon hävdade bestämt att hon inte såg någon tillgänglig bonus plats på dessa flighter. Men ska försöka igen med annan agent :).
Och det är ju långt kvar så det kan ju dyka upp andra alternativ också.

Häls. Anders

Välkommen till den utmärkta servicen och kompetensen hos EB... Vet inte hur många gånger jag har råkat ut för liknande saker!
 

HansO

Medlem
Min uppfattning är att man måste stå på sig !!
Jag råkade ut för samma sak sist jag bokade. Enligt EB fanns det inga platser men jag sa med bestämndhet att jag kollat på ANA och där fanns det. Agenten bad mig då vänta, och hör och häpnad efter 2 min kom han tillbaka och då fanns det plats.
Jag tror att SAS vill med alla medel försöka få bonusresorna på SAS flyg speciellt från Europa.
 

agehall

Medlem
Jättebra tråd, synd att jag inte sett det förut.

Är EB-pöäng lika med Star Alliance pöäng? Är det så hos alla SA bolag?
Nu är mitt största problem är att skaffa mig EBG för jag flyger sällan SK, nu letar jag efter några knep att nå dit på ett par resor. Problemet alltid har varit att kvala inom min period vilken är obekväm.

Det finns inget som heter Star Alliance Poäng. Vissa kör, liksom EB, med poäng medans de flesta använder miles som valuta.

Alla bolag i *A kan boka award resor med andra bolag inom *A, men kostnaden för att göra detta kan vara olika mellan olika program. Samma sak gäller för intjäning. Det man ska komma ihåg, är att man ska titta i sitt programs regelverk (EB i ditt fall då) hur mycket det kostar att boka en resa med *A från A till B eller hur mycket poäng du skulle få för en betald resa på ett visst bolag. Om du istället använder Miles & More, så är det deras regler som styr kostnad och intjäning.

Till sist vill jag bara påpeka att det inte är svårare att nå EBG bara för att du flyger mindre med SK, så länge du inte tänker kvalificera via 40 flighter. 70k EB poäng går i princip lika fort att få på LH som SK...
 

andersl

Medlem
Hej
Provade ringa Eurobonus en 3:e gång, och det typ 20sekunder för den här mycket trevliga agenten att hitta de lediga platser med TK från HKG till ARN som jag ville ha. :)
/Anders
 

flying

Medlem
Hej
Provade ringa Eurobonus en 3:e gång, och det typ 20sekunder för den här mycket trevliga agenten att hitta de lediga platser med TK från HKG till ARN som jag ville ha. :)
/Anders

Du ser undrenstid är inte förbi... Du råkade inte notera namnet på denna guldgruva?
 
Då jag aldrig bokat en bonusresa med något anant än SAS har jag dålig kunskap på området.
Tänkte åka CPH-SFO, SAN-CPH för att bila 2 veckor i Kalifornien nästa sommar tillsmmans me min sambo. Tack vare AHO's eminenta guide till ANA's verktyg har jag lyckets hitta lite möjliga biljetter bla med Air Canada.

Så till frågorna:
Enligt ANA tool kostar det 90 000 miles ToR i Business per person, vad blir det i EB poäng? Blir det 110 000 poäng enligt SAS tabell?
Hur mycket blir skatter och bränsletillägg?
Hur är Air Canada som flygbolag i Business?
Något annat bra förslag på hur man åker i minst Business till och från de destinationer jag skrivit (slutet av Juni/början av Juli 2012)?

Tack!
 

Dr. Miles

Expert
Enligt ANA tool kostar det 90 000 miles ToR i Business per person, vad blir det i EB poäng? Blir det 110 000 poäng enligt SAS tabell?
Alla miles som står på ANAs webbsida är för om du använder miles från ANA Mileage Club konto.
Om du använder SAS EuroBonus poäng, då award chart av EuroBonus som gäller.

Hur mycket blir skatter och bränsletillägg?
Det beror på vilket flygbolag du använder. Om du flyer endast med SAS och US Airways fligher, debiteras du inte några bränsletillägg.
Om du flyger t ex Stockholm-(LH)-Frankfurt-(AC)-Toronto-(AC)-Los Angeles/San Diego T/R, så blir summan ungefär 3.500-3.700 SEK per person.

Hur är Air Canada som flygbolag i Business?
Jag har inte flugit själv med Air Canada, men jag har hört att deras Business class på långlinjer är bra produkt.

Något annat bra förslag på hur man åker i minst Business till och från de destinationer jag skrivit (slutet av Juni/början av Juli 2012)?
Som jag skrev ovan, om du vill minska bränsletillägg, flyg mestadel av flighter med SAS och US Airways.
 
Toppen