Senaste nytt

SJ totalrenoverar SJ/X2000

Palazzi

Medlem
SJ2000 (fd X2000) har nu rullat på svensk järnväg i 23år (!!!) och var vid sitt införande ett av världens mest avancerade snabbtåg. SJ2000 är fortfarande ett mycket bra tåg, men tågen slits och behöver snart genomgå en helrenovering.

SJ har nu bestämt att alla 36 tågset, med sex vagnar i vardera ska genomgå renovering, successivt mellan 2016-2019. En renovering skedde också mellan 2005-2007, men inte av den dignitet som nu väntar. Målet är att tågen efter renovering ska hålla för trafik till och med 2035, när tågen trafikerat spår i hela 45år!

Helrenoveringen av SJ2000 kommer inte senarelägga införandet av nya snabbtåg, utan bara säkerställa att det finns tillräckligt med tåg när än äldre tåg ska tas ur trafik. SJ2000 har en teknisk toppfart, i trafik, på 210km/h vilken fortfarande bör vara gångbar i närstående framtid. Nya spårläggningar medger 250km/h, något som SJ2000 dock aldrig kommer nå i kommersiell trafik.

SJ2000 har tillsammans, vid dags dato, rullat 26miljoner mil...
 

jurgenb

Medlem
Känns spontant som en dum lösning när dom tågen både är trånga o smala gentemot nyare tåg. Då borde pengarna snarare gått till nya moderna tåg.. silvertejpa ihop en 23 år gammal sportbil är nog inget man lägger pengar på heller. Men visst anledningen är väl delvis att ha "tillräckligt" med tåg på spåren..
 

Alf

Medlem
Det är en jättebra ide att renovera X2000. Det är det enda av SJ tåg som har en bra komfort och extra bra i 1 klass. Jag tycker Både X3000 och dubbeldäckaren har en usel komfort. Det är bara att hoppas på att seatingen i 1 klass blir enligt dagens X2000, då blir det riktigt bra.
 

twiggs

Medlem
Känns spontant som en dum lösning när dom tågen både är trånga o smala gentemot nyare tåg. Då borde pengarna snarare gått till nya moderna tåg.. silvertejpa ihop en 23 år gammal sportbil är nog inget man lägger pengar på heller. Men visst anledningen är väl delvis att ha "tillräckligt" med tåg på spåren..

Jag är relativt säker på att dessa pengar knappt räcker någonstans i sammanhanget.

Förövrigt är livslängden på ett tåg bra mycket längre än på en sportbil.
 

Palazzi

Medlem
I.o.m att SJ2000 verkar vara det enda tåget som samtliga resenärer är nöjda i tycker jag det känns rimligt. Ett tåg som går i 210km/h och har fräsch interiör är ett nytt tåg för mig. Hur många vanliga resenärer värdesätter ett nytt yttre på ett tåg? Man ska ju inte ha den på garageuppfarten... ;)

Det som däremot har kritiserats med SJ2000 är att det inte är superekonomiskt... Den har dels smal tågbredd (europastandard) och så har den separat draglok vilket gör att tågen måste bli enormt långa för att kunna rymma flertalet passagerare. Dels innebär långa tåg ett större slitage, men även högre energiförbrukning. Plattformarna har ju även en maxlängd, vilket gör att man inte kan förlänga hur mycket som helst.
Nya snabbtåg har ofta draglok med säten i, vilket är utrymmesbesparande. Sverige tillåter också bredare tåg vilket gör att man kan köra 3+2 i "2:a klass". Tror jag läste att SJ2000 skulle blivit ca 30% kortare om den utformats för att endast trafikera Sverige (nu går den ju till Danmark som har en annan tågstandard).
Å andra sidan är väl SJ2000 redan avskrivna sedan länge (?), vilken ändå gör dem billigare än nya tåg :)
 

jsn

Medlem
Även jag uppskattar X2:eek:rna, ffa i första klass :) Om jag fick komma med ETT förbättringsförslag inför renoveringarna så skulle det vara att få tyst på hydraulpumparna till korglutningen, dessa pumpar går nästan hela tiden, men man märker det inte förrän de tystnar en kort stund för att sedan återstarta.
 

Alf

Medlem
Även jag uppskattar X2:eek:rna, ffa i första klass :) Om jag fick komma med ETT förbättringsförslag inför renoveringarna så skulle det vara att få tyst på hydraulpumparna till korglutningen, dessa pumpar går nästan hela tiden, men man märker det inte förrän de tystnar en kort stund för att sedan återstarta.

Jag har åkt med X2000 hundratals gånger och aldrig hört några pumpar eller blivit störd av något sådant. Nu ger jag mej tusan på att jag kommer att lyssna efter dessa nästa gång jag åker och bli störd av dom. Nja, förresten tror jag inte det, finns inget mer störande moment på tågen än mobiltelefoner så det skall nog gå bra.
 
Jag har åkt med X2000 hundratals gånger och aldrig hört några pumpar eller blivit störd av något sådant. Nu ger jag mej tusan på att jag kommer att lyssna efter dessa nästa gång jag åker och bli störd av dom. Nja, förresten tror jag inte det, finns inget mer störande moment på tågen än mobiltelefoner så det skall nog gå bra.

Pumparna du hör är hydralpumparna i vagnens underrede som gör att komforten med korglutningen fungerar. Du får välja på de oljudet eller krängande kurvor ;)

För övrigt kan jag komma att uppdatera den här tråden när man vet mer om de. Jobbar nere på verkstaden i Solna så har hört lite om de här. Fortsättning följer!!
 

Alf

Medlem
Pumparna du hör är hydralpumparna i vagnens underrede som gör att komforten med korglutningen fungerar. Du får välja på de oljudet eller krängande kurvor ;)

För övrigt kan jag komma att uppdatera den här tråden när man vet mer om de. Jobbar nere på verkstaden i Solna så har hört lite om de här. Fortsättning följer!!

Lätt val, lyssnar mer än gärna på pumparna i fortsättningen än sitter och skakar i kurvor med ett X3000.
 

johansch

Medlem
Hoppas de lyckas fixa så att inredningen (t.ex. glasdörrarna) inte resonerar med tågets vibrationer när det kör för fullt. Det kan låta ganska rejält från alla möjliga hörn..
 
Toppen