Senaste nytt

[Guide] Flygbonusprogram som tillåter att samla ihop familjens poäng/miles (familjekonto)

Dr. Miles

Expert
Många BusinessClass.se meldemmar har familj eller kommer förmodligen att bilda familj någon gång i framtiden.
Då är det kanske bra att veta att vissa flygbonusprogram faktiskt tillåter att samla ihop familjens miles/poäng och då är det lättare att uppnå en bonusresa.

Här kan du hitta en rad flygbolag som har familjekonto sysyem eller motsvarande.
Om du hittar något annat program som har liknande system, posta gärna här.
---

Uppdaterad: 2018-07-24

oneworld:

British Airways Executive Club - Household Account
British Airways - Login

Finnair Finnair Plus - Family&Friends
Finnair Plus Family&Friends

JAL Mileage Bank - JAL Family Club (30 EUR per år)
JAL Mileage Bank - JAL Family Club

Qantas Frequent Flyer - Family Transfers (tillåter gratis överföring av miles inom familjens konto)
Frequent Flyer - Using Points - Family Transfers

Qatar Airways Privilege Club - Family Programme
Family Programme | Qatar Airways Privilege Club

Royal Jordanian Family Plus Program
Royal Jordanian - Family Plus


Skyteam:

Korean Air Skypass - Family Plan
Welcome to Korean Air

Saudia Alfursan - Alfursan Family Program
Alfursan Membership Guide

Star Alliance:

ANA Mileage Club - Family Account Service (Det kostar 1.000 ANA miles per registrering)
About AFA Service - Family Account Service?ANA Mileage Club - ANA

Asiana Club - Family Mileage Plan
아시아나항공

Egyptair Egyptair Plus - Family Programme
EGYPTAIR Plus

Lufthansa Miles & More - Miles & More family programme (endast för medlemmar i Tyskland, Österrike och Schweiz)
Lufthansa ® - Mileage pooling

SAS EuroBonus - Family Pooling (under omstrukturering)
Family Pooling Terms and conditions - SAS

Turkish Airlines Miles&Smiles - Family membership
Turkish Airlines - The whole family is smiling - turkishairlines.com


Övriga flygbonusprogram:

Emirates Skywards - Family bonus
Skywards - Earn & Spend - Earning Miles

Etihad Guest - Family membership
Family membership

Gulf Air Family Membership
(70% av mileage familjen tjänar blir din)
Family | Gulf Air

Royal Air Morocco Safar Flyer - Family account
How does Family account work, Airline Morocco miles, Travel Safar Flyer miles - Royal Air Morocco

Virgin Australia Velocity - Family Pooling
Family Benefits | Velocity Frequent Flyer
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
Kanonbra info! Den självklara frågan är ju vilket program som är bäst? Vi reser främst med *A, eco och eco+ i tjänsten.
 

agehall

Medlem
Jag kan inte låta bli att notera att du är ungefär lika kär i bmi DC som Concorde i BA. :) Antar att det är för att de har bra earn-rate i de flesta bokningsklasser, men finns det fler saker som du tycker gör dem extra bra?
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan inte låta bli att notera att du är ungefär lika kär i bmi DC som Concorde i BA. :) Antar att det är för att de har bra earn-rate i de flesta bokningsklasser, men finns det fler saker som du tycker gör dem extra bra?

Hahaha. Concorde är BA Evangelist, men jag är bara bmi fans. ;)

Jo, det är:
  • Oneway award för halva miles
  • Miles+Cash
  • 1 Stopover per bonusresa(även på Oneway award)
  • Ändring kosstar bara 20 GBP och går att ändra fram till 1 dag före avgång av första sträckan.
  • Det går att köpa upp till 24.000 miles per år/konto och det är okej pris. (Det kostar 303 GBP för 24.000 miles.)
  • Intjänade miles går inte ut.

Som jag har sagt i annan tråd, jag reser mycket inom Asien och då är bmi miles guldvärd.
Jag kunde t ex flyg så här för 11.250 mils + 75 GBP + skatter i Business class (och 1 stopover i någon av de städerna).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I och med att de tillåter 1 stopover även på Oneway award, så är det mycket lättare för mig att komponera bonusresa till olika destinationer.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Genom att kombinera 3 bonusresor, får jag ganska stor frihet att stanna olika städer och dessutom jag kan ändra biljett 2 och biljett 3 om jag inte har använt dem än.

Biljett 1: Europa -> Asien + 1 stopover
Biljett 2: Asien -> Asien + 1 stopover
Bijlett 3: Asien -> Europa + 1 stopover

Och bäst av allt, det är fortfarande billigare än att använda t ex SAS EuroBonus poäng eller Lufthansa Miles&More miles.
 
Toppen