Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Oldboy

Ny medlem
På många flygbolag så får businessresenärer och Guld-medlemmar alltid boarda först även på inom-Europeiska flygningar. Med SAS verkar det som att dessa får boarda samtidigt som alla andra. Även de gånger man börjar med att boarda de bakersta raderna får man vänta tills de främre raderna börjar boarda. Någon som vet vad SAS generellt har för policy?
 

mha321

Medlem
De brukar väl för de mesta säga att EBG/*G får gå ombord när de känner för det. Däremot brukar de nästan aldrig faktiskt stoppa de som inte varken är EBG/*G eller har de rader som de faktiskt boardar, utan vem som helst får gå på när de vill.

För några veckor sedan gjorde de det på en flight jag hade ARN-OSL. Talade om det i högtalarna och sade att anledningen var att "flyget är redan lite sent, och vill inte att det ska bli värre". Såg att de faktiskt skickade tillbaks några som försökte "smita". Och resultatet? Väldigt mycket snabbare boarding än det brukar vara. Synd att det inte kunde göra så oftare...
 

vicce

Medlem
Jag har aldrig hört SAS säga att EBG/*G får gå på när de vill. Men många andra bolag inom *A gör det däremot.
 

Roger J

Medlem
Håller med. Var läääänge sen jag hörde SAS nämna att EBG/Business kan gå ombord först.
 

vicce

Medlem
Svar till NotRyan:
Brukar vara mer i stil med "Idag har vi ingen baktrappa och ni som sitter på de bakre raderna XX får gå på först medan ni andra får vänta för att göra påstigningen så smidig som möjligt"... Men du har väl lyckats pricka in rätt flighter helt enkelt :)
 

Igorius

Medlem
På ARN-CPH och CPH-DUS idag fick SAS Plus gå på först, och *A Gold när de behagade. En slump, eller är det ett led i den nya given? Bra i vilket fall!
 

Agö

Medlem
Dra på trissor. Idag på Arlanda (SK1429 till CPH) ropades det ut att endast Star Alliance Gold fick boarda först. Jag var nästan i chock. Nu hjälpte det inte så mycket eftersom uppskattningsvis 50 personer hade guldkort eller högre (skymtade åtminstone två EBP) som brukligt på denna rutt.

Mycket bra initiativ. Hoppas att detta fortsätter och sprids till övriga hubbar.
 
Toppen