Senaste nytt

Svart SJ Prio-kort, blev uppgraderad till 1 Klass

etnoy

Medlem
Prövade för första gången lyckan att uppgradera mig till 1 Klass på snabbtåget mellan Stockholm och Jönköping idag. När jag kom till perrongen var tåget ganska fullt, och tågvärden sade att det tyvärr inte fanns plats i 1 klass just då.

Efter ett par timmar kom jag till att prata med bistrovärden och frågade då om uppgraderingen verkligen existerade. Hon hade ingen aning om att detta fanns, men gick och frågade tågvärden. Han svarade med att det visst var möjligt, och när jag sedan frågade hur det såg ut just nu blev jag uppgraderad på stående fot (det hade tunnats ut en del). Bistrovärden sade då att hon "lärt sig någonting nytt", vilket får mig att tro att uppgraderingen är en ganska okänd förmån även bland personalen.

Dessutom testar man på detta tåg den nya 4g-tekniken, vilket för det första medför att internet ombord känns snabbare än någonsin. Till det kommer att det är gratis för alla ombord (fast även detta hade bistrovärden missat i sitt utrop när hon meddelade att man kan köpa internettillgång i bistron).

Så strulet med tunnelbanan i Stockholm på väg till tåget vägdes upp av utmärkt service och bemötande ombord på tåget.

Min första tråd på BC, vill gärna bidra här eftersom jag lärt mig massor. ;)
 

henrik l

Medlem
Det här var nytt för mig. Fungerar det så, givet att man har Prio Svart, att om man reser på en andraklassbiljett kan man i mån av plast få en fri uppgradering till första klass om man frågar snällt?
 

Jonas C

Medlem
Det här var nytt för mig. Fungerar det så, givet att man har Prio Svart, att om man reser på en andraklassbiljett kan man i mån av plast få en fri uppgradering till första klass om man frågar snällt?

För mig har det även funkat med Grå Prio, förutsatt att man frågar snällt. Vid IRROPS brukar det vara lättare att bli uppgraderad då tågen ofta blir överbokade.
 

Flood

Medlem
Idag ringde en dam från SJ upp mig och frågade om jag inte ville bli uppgraderad till första klass för söndagens resa Gbg-Sthlm. Utan kostnad och med tanke på att jag var svart prio-kund osv. De skall mejla mig en ny biljett och så skall jag ta med den gamla också.

Det var ju ett trevligt initiativ av SJ! :)
 

erhel

Medlem
Det här är väl ingen officiell förmån med SJ Prio? Det finns i vart fall ingen information om detta (som jag kan hitta) på SJ:s hemsida. Jag har i och för sig blivit flyttad till 1 klass när det var fullt i 2 klass på ett regionaltåg utan bokningsbara platser, men har inte hört att uppgradering i mån av plats ska vara en förmån. Har jag missat detta helt?
 

etnoy

Medlem
Det här är väl ingen officiell förmån med SJ Prio? Det finns i vart fall ingen information om detta (som jag kan hitta) på SJ:s hemsida. Jag har i och för sig blivit flyttad till 1 klass när det var fullt i 2 klass på ett regionaltåg utan bokningsbara platser, men har inte hört att uppgradering i mån av plats ska vara en förmån. Har jag missat detta helt?

Jag tror inte att det är en officiell förmån, men många tågvärdar verkar väldigt gärna uppgradera till 1 klass om det går. Har flera gånger fått åka X2000 i egen kupé i första klass tack vare detta (trots att 2 kl inte varit fullt). Man får bara fråga snällt så går det ofta, men det märks att de ser lite tvekande ut tills man halar fram det svarta kortet :)
 

Flood

Medlem
Ja, det var lite märkligt att de kontaktade mig före resan. Antingen behöver de få loss platser i 2 klass eller så är det en ny giv. Kanske är rätt så tomt i 1 klass på helgen och då kan de prova att aktivt ge lite förmåner till statuskunderna.
 

Flood

Medlem
En intressant detalj dock, när jag tittar in på min sida på SJ: Min biljett som hade kostat 391 SEK är nu ersatt av en biljett som kostar 0 SEK. Det bör ju medföra att uppgraderingen faktiskt har kostat mig 391 poäng eftersom jag annars hade fått poäng per biljettkrona.

Skall bli spännande att följa upp! =)
 

kexxcream

Medlem
Har rest med SJs silverkort de senaste tre åren och trots att 1a klass inte ingår har jag med mycket jämna mellanrum blivit erbjuden att sitta i 1a klass när man visade upp kortet.
 

gdaily

Medlem
En intressant detalj dock, när jag tittar in på min sida på SJ: Min biljett som hade kostat 391 SEK är nu ersatt av en biljett som kostar 0 SEK. Det bör ju medföra att uppgraderingen faktiskt har kostat mig 391 poäng eftersom jag annars hade fått poäng per biljettkrona.

Skall bli spännande att följa upp! =)
Det är en kostnad jag skulle betala varje gång :)
 
Toppen