Senaste nytt

Hjälp! - Någon som har tips för flyg i Asien

Glenn E

Medlem
Merpati har jag flygit mycket med för 10 år sedan men de har gamla plan.
Fortfarande används B737-200. Lite väl gammalt för min smak.
merpati.JPG
 

SvartMjolk

Medlem
Du får ta stopover i Seoul i båda riktning. Du behöver dock betala lite mer skatt när man tar stopover i Seoul (ca 100 SEK per stop).


Enkelresa mellan Tianjin-Seoul (stopover)-Jakarta med Korean Air kostar ca 2.590 CNY inkl. skatter.

Tack för snabb hjälp! Nu har jag lite att fundera på nu när jag är klar med pluggandet inför morgondagens prov. 70 nya glosor och 30 measure words bland annat. För er som kan lite kinesiska så är mina favoriter 一飞机 och 一飞机票. :D
 

Dr. Miles

Expert
Tack för snabb hjälp! Nu har jag lite att fundera på nu när jag är klar med pluggandet inför morgondagens prov. 70 nya glosor och 30 measure words bland annat. För er som kan lite kinesiska så är mina favoriter 一飞机 och 一飞机票. :D

Flight (när man åker) räknas som 一趟航班, 两趟航班, 三趟航班...
Flight (som flygplan) räknas som …号班机 (t ex 北欧航空995号班机)

Business class
公务舱 (i fastland Kina)
商務艙 (andra kinesiskspråkiga områden)

Andra användbara ord
环游世界 (Jorden runt)
环球机票 / 环球票 (Jorden runt biljett)
 

Dr. Miles

Expert
Det hinner tyvärr inte innan du åker hem till Sverige men Singapore Airlines börjar att flyga till Surabaya fr o m 2013-JUL-26

Singapore Airlines dotterbolag flyger till Surabaya 2 gånger per dag nu men Singapore Airlines flyg kommer att ersätta en av Silk Air flygningar.

1234567
SQ930
Singapore 07:50 - Surabaya 09:10 A330

1234567
SQ931
Surabaya 10:30 - Singapore 13:35 A330​

Källa: Singapore Airlines Expands Indonesia Operation from late-July 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
 

SvartMjolk

Medlem
Det hinner tyvärr inte innan du åker hem till Sverige men Singapore Airlines börjar att flyga till Surabaya fr o m 2013-JUL-26

Singapore Airlines dotterbolag flyger till Surabaya 2 gånger per dag nu men Singapore Airlines flyg kommer att ersätta en av Silk Air flygningar.

1234567
SQ930
Singapore 07:50 - Surabaya 09:10 A330

1234567
SQ931
Surabaya 10:30 - Singapore 13:35 A330​

Källa: Singapore Airlines Expands Indonesia Operation from late-July 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

Taskig tajming för mig alltså:)
 

Tockstew

Medlem
Detta forum är bara för bra! Tänk att få så snabb och korrekt input på så kort tid. Vilken resebyrå hade fixat detta? Ingen antagligen.

Tock
 

SvartMjolk

Medlem
Detta forum är bara för bra! Tänk att få så snabb och korrekt input på så kort tid. Vilken resebyrå hade fixat detta? Ingen antagligen.

Tock

Kan bara instämma. Kom hem från Peking i går där jag återigen har bott på Swissôtel efter tips från Dr. Miles. För de pengarna man får lägga ut kan man inte få mycket bättre läge/rum i Peking.
 

SvartMjolk

Medlem
Surbaya är inget problem, det är ju en destination för TP-runs med Cathay från Taipe eller ICN :D På Cathay's hemsida hittade jag biljetter ICN-HKG-SUR för mellan ca 3900 - 4200 kr beroende på om du flyger i juni eller juli. Men klipper till i slutet av juni kan du få en business för knappa 6 400 kr och dra in 360 TP,, mer än halvvägs till silver hos BA. I juli är det ca 200 kr mer. Jag skulle inte tveka, men det kanske syns på min awatar:D

PS. Du kan även göra stop-over i HKG, för någon 100:a lapp till. Därifrån tar du bara snabbåten över till Macau som går dygnet runt. Observera även att det är bara på Cathay's hemsida som du hittar dessa priser.

Jag är mycket nära att boka businessbiljetten nu. Såg på Cathay's hemsida att det även går att flyga via Taipei (Seoul-Taipei-Hongkong-Surabaya). Är det någon idé att göra en extra leg här? Får jag mer poäng? Vad tycker du?
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag är mycket nära att boka businessbiljetten nu. Såg på Cathay's hemsida att det även går att flyga via Taipei (Seoul-Taipei-Hongkong-Surabaya). Är det någon idé att göra en extra leg här? Får jag mer poäng? Vad tycker du?

Jag vågar inte säga om det blir några extra tierpoints om man flyger via TPE. Jag har t ex för mig att om man flyger RJ, HKG-AMM, med stopp i BKK, så får man TP för HKG-AMM.
 

SvartMjolk

Medlem
Jag vågar inte säga om det blir några extra tierpoints om man flyger via TPE. Jag har t ex för mig att om man flyger RJ, HKG-AMM, med stopp i BKK, så får man TP för HKG-AMM.

Såg att man kan stanna i Taipei, för egentligen samma pris. Kan nog hända att det blir så:)
 
Toppen