Senaste nytt

Hjälp! - Någon som har tips för flyg i Asien

SvartMjolk

Medlem
Hej! 你们好!

Först lite OT. Jag har haft svårt att nå Businessclass härifrån Kina. Jag vet inte om det är den sega uppkopplingen eller om sidan på något sätt har klassats som nyheter (vilket ofta gör det svårt att komma åt). Hur som helst har jag nu senaste tiden äntligen kommit in som vanligt, även om det ibland tar tid att ladda. Inte någon F5 att tala om här inte. Men det är kul att se all aktivitet och jag har försökt läsa ikapp en del, det händer mycket för oss medlemmar och jag tycker det är riktigt kul!

Hur som helst. Min studietid här i Kina börjar närma sig sitt slut. Min förhoppning är att kunna resa och hälsa på mina nyfunna vänner i deras hemstäder och jag tänkte höra mig för om någon har några bra tips på flygbolag, billiga resebyråer eller deals som jag kan utnyttja. Alla tips är välkomna.

Min tanke är att jag ska resa under cirka två veckor i slutet av juni/början på juli. Jag kommer åka hem till Sverige igen 19 juli, så innan dess måste jag vara tillbaka och jag planerar att ha någon städdag här i Tianjin innan jag flyger hem igen.

Jag kan tänka mig att flyga ut från både Tianjin och Peking, även om jag föredrar Tianjin då jag har 25 kronor och 30 minuters taxifärd dit. Med andra ord är det mycket smidigare tidsmässigt och pengamässigt. Jag vill väldigt gärna besöka Seoul och Jeju i Korea samt Surabaya i Indonesien under min resa. Jag har själv sökt och hittat bra priser till Korea och inrikes i Korea, det stora problemet är just Surabaya.

Jag har cirka 78 000 EB poäng (och väntar in en tur och retur med Air China ARN - PEK som inte kommit ännu) om det går att utnyttja på något sätt. Min tanke är att uppgradera min hemresa till Stockholm till economy extra för 15 000, men det går att stryka om det på något sätt förstör planeringen av resan.

Om det finns möjlighet är det självklart intressant med någon kul stop over på resan. Till exempel Taipei, Macao eller Singapore. I Singapore vet jag att man kan få en sight seeing-tur om man har ett långt byte. Sådant är också intressant.

Så, är det någon som kan komma med bra tips så är jag väldigt tacksam!

Keep up the good work!
 

henrik l

Medlem
Surbaya är inget problem, det är ju en destination för TP-runs med Cathay från Taipe eller ICN :D På Cathay's hemsida hittade jag biljetter ICN-HKG-SUR för mellan ca 3900 - 4200 kr beroende på om du flyger i juni eller juli. Men klipper till i slutet av juni kan du få en business för knappa 6 400 kr och dra in 360 TP,, mer än halvvägs till silver hos BA. I juli är det ca 200 kr mer. Jag skulle inte tveka, men det kanske syns på min awatar:D

PS. Du kan även göra stop-over i HKG, för någon 100:a lapp till. Därifrån tar du bara snabbåten över till Macau som går dygnet runt. Observera även att det är bara på Cathay's hemsida som du hittar dessa priser.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Annars är det galet billigt att flyga inrikes i Indonesien, från Jakarta till Surabaya betalar du ca 500 spänn t/r med diverse olika bolag.
 

henrik l

Medlem
Lite ot, men visst har Merpati funnits ganska länge? Har för mig att jag flög med dem från Flores till Bali på 90-talet.
 

Sofia

Medlem
Jo, dom har funnits länge och är INTE mina personliga favoriter. Du kan ge dig på att dom ändrar flygtider, ställer in flyg eller gör nåt annat helt oacceptabelt utan att meddela sina passagerare, be om ursäkt på flygplatsen eller på något annat sätt se annat än oerhört förvånade ut över att man är upprörd över att missa sin internationella flight...föredrar Lion any day, bättre service, nyare plan, det mesta bättre (förutom att landa i havet då) :cool:
 

SvartMjolk

Medlem
Korean Airs biljett (Fare basis: ELEECNS) från Tianjin till Jakarta tillåter stopover i Seoul.
Det kostar ca 3.950 CNY inkl. skatter inkl. en stopover i Seoul.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Du kan köpa intrikesbiljett mellan Jakarta - Surabaya och jag antar att det finns några flygbolag som flyger mellan de städerna.

Låter helt klart intressant. Förstår jag dig rätt om det bara är tillåtet med stop over på endra ditresan eller hemresan? Vet du om det fungerar även på enkelresor eller måste det vara tur och retur?

Surbaya är inget problem, det är ju en destination för TP-runs med Cathay från Taipe eller ICN :D På Cathay's hemsida hittade jag biljetter ICN-HKG-SUR för mellan ca 3900 - 4200 kr beroende på om du flyger i juni eller juli. Men klipper till i slutet av juni kan du få en business för knappa 6 400 kr och dra in 360 TP,, mer än halvvägs till silver hos BA. I juli är det ca 200 kr mer. Jag skulle inte tveka, men det kanske syns på min awatar:D

PS. Du kan även göra stop-over i HKG, för någon 100:a lapp till. Därifrån tar du bara snabbåten över till Macau som går dygnet runt. Observera även att det är bara på Cathay's hemsida som du hittar dessa priser.

Wow, det var bra pris. Det ska jag självklart kolla upp även om det var lite över min budget för businessresan. Kanske får ringa pappa och låna lite extra pengar. Tanken var att hinna med färjan till Macao när jag var i HK 2011 på en vinstresa, men det blev lite knappt om tid tyvärr.

hahaha, nä faktiskt inte. en kombo av air asia och merpati :)

Merpati kände jag inte till. Ska kika på det.
 

Dr. Miles

Expert
Låter helt klart intressant. Förstår jag dig rätt om det bara är tillåtet med stop over på endra ditresan eller hemresan?
Du får ta stopover i Seoul i båda riktning. Du behöver dock betala lite mer skatt när man tar stopover i Seoul (ca 100 SEK per stop).

Vet du om det fungerar även på enkelresor eller måste det vara tur och retur?
Enkelresa mellan Tianjin-Seoul (stopover)-Jakarta med Korean Air kostar ca 2.590 CNY inkl. skatter.
 
Toppen