Senaste nytt

Vägkrogar - Bästa och sämsta

Larsson

Ny medlem
Om man ligger och åker på E22:an finns det två bra ställen, låt mig omformulera mig något... Det finns ett bra ställe och ett fantastiskt ställe... Jag börjar med det ställe som är bra.

Vid avfarten till OKG´s kärnkraftverk strax norr om Oskarshamn hittar du Marsö Fiskaren.
De serverar dagens till ett normalt pris och har även á la carte. Framförallt vill jag nämna deras utsökta fisk... Hence their name.

Om vi tar oss ytterligare några mil norröver kommer vi till Tindered Restaurang och Café
Här talar vi om fantastisk mat, de serverar allt från utsökt soppa till en fantastisk oxfilé. Priserna är inte de lägsta, men här talar vi om mat tillagad med kärlek. Att sitta på terassen med utsikt över sjön och avnjuta en god bit mat i sommarvärmen på detta ställe slår alla andra vägkrogar jag någonsin stannat på.

Jag har under mina tidigare tjänster färdats många mil på våra vägar i landet och vill även som tidigare talare passa på att nämna de flesta golfrestauranger, då de ofta finns ganska nära vägen och nästan genomgående serverar en utsökt måltid.

Mvh // Larsson
 

sembl

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för två värdshus. Margaretetorps värdshus strax söder om hallandsåsen som har riktigt god mat. Är väl värt ett längre stopp. Sen Limmareds värdshus längs R40/R27 som har legendariska Wienerschnitzlar av varierande storlek. Förmodligen en av det bästa ställena i Europa på Schnitzlar. Inte ens Manfreds i Göteborg kommer upp i den klassen på schnitzel. Beställ den största om ni har vägarna förbi... Nackdel är att det kan vara rätt mycket folk ibland. En bit bort finns det ett glasmuseum som man kan vandra igenom medan maten smälter, så man inte drabbas av "paltkoma" bakom ratten. Rekommenderas!

Lätt off topic men gällande Schnitzel och paltkoma så brukar jag ta med mina kunder till:

XXL Restaurant Waldgeist - Hofheim & Wiesbaden Eiserne Hand: Homepage

Som ligger en bit utanför Frankfurt. Allt finns i XXXXL och smakar riktigt bra.

Manfreds Schnitzel är bra men jag skulle nog säga att Moldau har den bästa i sverige om man nu vill svänga av E4an mot Hornstull =)
 

Timotey

Medlem
Om man känner sig lunchsugen när man passerar västra Östergötland på E4 kan man med fördel ta av vid avfart 107 (någon mil söder om Mjölby), ca 2 km från E4 ligger det lilla samhället Väderstad och där finns en restaurang med det föga inspirerande namnet Väderstad centralkrog, dock är maten riktigt, riktigt bra och värd en bra mycket längre omväg än 2 km.

Håller med ett bra stopp, finns även ett norr om Mjölby på vägen mellan Mjölby och Linköping inte E4an utan tror det är väg 34(?) Sjögestad Motell. Ser sunkigt ut men maten är väldigt bra.
 

possum

Medlem
Näske Krog söder om Örnsköldsvik var ett tag rent löjligt mycket bättre än konkurrenterna och har en trevlig uteservering ner mot skulesjön. Det var dock några år sedan jag åt där senast (tack och lov har jag slutat med att remma efter E4) så jag vet inte hur det är nu. Värt att prova iaf som alternativ till donken och vägkrogskedjorna. Håll utkik efter den stora laxen-på-en-pinne :)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Vid avfarten till OKG´s kärnkraftverk strax norr om Oskarshamn hittar du Marsö Fiskaren.
De serverar dagens till ett normalt pris och har även á la carte. Framförallt vill jag nämna deras utsökta fisk... Hence their name.

Oj, kul att det stället har blivit uppmärksammat även av utsocknes :)
Ligger för övrigt bara ett par kilometer från Sydsveriges minsta flygplats med reguljärtrafik.

Om vi tar oss ytterligare några mil norröver kommer vi till Tindered Restaurang och Café
Här talar vi om fantastisk mat, de serverar allt från utsökt soppa till en fantastisk oxfilé. Priserna är inte de lägsta, men här talar vi om mat tillagad med kärlek. Att sitta på terassen med utsikt över sjön och avnjuta en god bit mat i sommarvärmen på detta ställe slår alla andra vägkrogar jag någonsin stannat på.
Mvh // Larsson

Helt otroligt att jag missat detta under alla år jag åkt förbi, eller ja, jag har väl köpt en glass eller kaffe där ibland, men inte ätit där. Stort tack för tipset!
 

Larsson

Ny medlem
Oj, kul att det stället har blivit uppmärksammat även av utsocknes :)
Ligger för övrigt bara ett par kilometer från Sydsveriges minsta flygplats med reguljärtrafik.



Helt otroligt att jag missat detta under alla år jag åkt förbi, eller ja, jag har väl köpt en glass eller kaffe där ibland, men inte ätit där. Stort tack för tipset!

Det var så lite så, Se till att dagen du stannar där för en måltid är en riktigt fin och solig dag. Maten tenderar att alltid smaka lite bättre när man även har en mycket fin utsikt.
Då jag tidigare arbetade på Westinghouse och därmed spenderade väldigt mycket tid på OKG har jag många gånger avnjutit lunch på Marsö Fiskaren och de har helt klart den bästa och mest vällagade lunchen i närheten.

Mvh / Larsson
 

hoss

Medlem
Om man åker riksväg 50 mellan Örebro och Borlänge finns Värdshuset Älgen strax söder om Kopparberg. Har gott rykte men håller stängt på måndagar.
 

Kricka

Medlem
Tindered har, förutom god mat, även möjligheten till ett dopp i sjön nedanför. Det är ett bra
ställe att pausa då det är halvvägs till Karlskrona (från Stockholm).
 
Toppen