Senaste nytt

Bäst värde på SJ Prio-poängen?

Roger J

Medlem
Nej, det får anses vara bra värde för poängen, speciellt som det intetillkommer några avgifter på awards med SJ.
Även Stockholm-Göteborg i 1kl med X2000 kan vara bra värde då biljetterna kan dra iväg prismässigt.
 

Jonas C

Medlem
Lyckades åka ersättningstaxi hela vägen från Eskilstuna till Gbg för 0kr i somras. Hade inte bokat en biljett då avgångstiden för tåget redan hade passerat. Jag hade dock tänkt boka en poängresa precis innan avgång, men tur nog sparade man 8000 poäng på det.

På hemresan bokade jag dock poängresan för 8000 1kl, sparade en tusenlapp. Ett tips är annars att boka Gbg-Stödetälje, och sitta kvar på tåget fram tills Stockholm C. Bara där har man sparat 4000 poäng.

Tidigare kunde man uppgradera icke-ombokningsbara biljetter, något som var väldigt bra. Lyckades hitta en billig 2klass till CPH för 95kr, som jag uppgraderade till 1kl för 4000 poäng, bara där sparade man 1500kr i mellanskillnaden. Dock blev det ett j*vla liv med personalen på SJ då ingen visste hur man uppgraderar biljetter, än heller att man ens kunde...

Annat prisvärt är att boka nattåg i liggvagn från Malmö till Norrland för 6000 poäng. Då är första resan mellan Malmö och Stockholm i X2000 2kl, som normalt kostar 10 000p.
 

mry

Medlem
Annat prisvärt är att boka nattåg i liggvagn från Malmö till Norrland för 6000 poäng. Då är första resan mellan Malmö och Stockholm i X2000 2kl, som normalt kostar 10 000p.

För 19000p får man samma resa i 1kl x2000 och sen första klass på nattåget. En sådan resa kostar iofs bara ca 2000 kr men räknar man på vad de olika delarna kostar separat så blir det ju pirsvärt som bara den. Sen kan ju en anslutnignsresa till nattåget bokas dagen före nattåget går eller dagen efter det ankommer med så man kan ju ha en "stop over" i Stockholm. Har dock inte provat om man faktiskt kan åka tillbaka till sin ursprungsstation med anslutningsbiljetten ;)
 

gdaily

Medlem
Kom precis på absolut bästa värdet... 4000 poäng ger en enkelresa i förstaklass exempelvis Stockholm-Södertälje eller Uppsala. Boka sista tåget för dagen, använd biljetten för att komma in i loungen, sitt där tills ditt "riktiga" tåg går, och avboka sedan förstaklassresan innan avgång.

Repeat and repeat...
 

twiggs

Medlem
Kom precis på absolut bästa värdet... 4000 poäng ger en enkelresa i förstaklass exempelvis Stockholm-Södertälje eller Uppsala. Boka sista tåget för dagen, använd biljetten för att komma in i loungen, sitt där tills ditt "riktiga" tåg går, och avboka sedan förstaklassresan innan avgång.

Repeat and repeat...

Vad ger det, förutom förlorad tid?

Ibland häpnas man över människor faktiskt... :rolleyes:
 

gdaily

Medlem
Vad ger det, förutom förlorad tid?

Ibland häpnas man över människor faktiskt... :rolleyes:

Lugn och ro i loungen i väntan på det riktiga tåget man ska ta, eller sitta där och vänta på att ens besökande vänner ska komma fram pga förseningar, eller... listan kan göras tämligen lång, jag tar gärna en kopp the i lugn och ro än att vara i den superstressiga väntehallen. Går från jobbet 17 och tåget går 18, att slippa trängas uppskattar jag.
 

twiggs

Medlem
Lugn och ro i loungen i väntan på det riktiga tåget man ska ta, eller sitta där och vänta på att ens besökande vänner ska komma fram pga förseningar, eller... listan kan göras tämligen lång, jag tar gärna en kopp the i lugn och ro än att vara i den superstressiga väntehallen. Går från jobbet 17 och tåget går 18, att slippa trängas uppskattar jag.

Men att behöva fuska sig in? :(
 

tomeck

Medlem
För oss som har årskort på SJ där det är ganska poänglöst att använda poängen att köpa biljetter med då man ändå åker utan kostnad så kan man spendera poängen dels på hotell (scandic) eller även på upplevelser på Live it Experiences AB. Vet många som har årskort som bränner inne sina poäng just på grund av de glömmer man kan använda dem till annat än tågresor.
 

Alx

Medlem
För oss som har årskort på SJ där det är ganska poänglöst att använda poängen att köpa biljetter med då man ändå åker utan kostnad så kan man spendera poängen dels på hotell (scandic) eller även på upplevelser på Live it Experiences AB. Vet många som har årskort som bränner inne sina poäng just på grund av de glömmer man kan använda dem till annat än tågresor.

Man kan även boka Poängbiljetter åt familjemedlemmar eller vänner som saknar årskort. :)
 

gdaily

Medlem
Men att behöva fuska sig in? :(

Det är en relevant fråga. Personligen anser jag att SJ skriver reglerna, vi utnyttjar kryphålen, och SJ får täppa till kryphålen (exempelvis med det enkla och ytterst rimliga sättet att säga att resan påbörjas vid inträdet i loungen, och kan därefter inte avbokas. Då skulle du slippa medloungare i mjukisbyxor också...)

Men diskussionen passar kanske bättre på ett högre plan, och inte specifikt till just SJ-loungen. Jag tog mig friheten att starta en ny tråd här:
http://www.businessclass.se/allmaen...h-moral-vid-vart-poaengjagande.html#post14098
så inte den här tråden blir nerklöddad av en moraldiskussion.
 
Toppen