Senaste nytt

Star Alliance, oneworld eller SkyTeam?

Agö

Medlem
Vänner!

Det ser ut som att jag kan komma att resa en del long-haul i tjänsten under hösten. Normalt rör jag mig bara inom Europa och då primärt Skandinavien.

Nu har det emellertid dykt upp resor till:

  • Miami
  • Boston
  • Singapore
  • Peking

Miami och Boston kommer sannolikt att göras inom loppet av en vecka så enklast där är väl open-jaw med en enkelflight mellan städerna. Singapore och Peking kommer göras inom loppet av fem dagar så samma sak där.

Jag är EBG och FBG och lär återkvalificera mig utan större bekymmer. Nu är frågan om jag ska satsa på oneworld eller om jag ska skrapa ihop en del poäng i någon av allianserna där jag redan har status. Oklart vilken klass jag får resa i i dagsläget men utgår ifrån att det åtminstone blir en motsvarighet till Premium Economy.

Vad som talar emot oneworld är väl primärt att jag som sagt är statuslös. Det känns inte särskilt lockande att göra dessa resor utan tillgång till lounge, fast-track. Eller ska jag ta tjuren vid hornen och satsa på BAEC?

Vad säger ni? Jag är rådvill.
 

Dr. Miles

Expert
Spontant tycker jag att flyga med oneworld flygbolag (American Airlines, British Airways, Finnair) ger bra avkastning i framtiden.
Hos British Airways kan du också välja World Traveller Plus (Premium Economy) och det kan inte kosta så mycket om man bokar biljetten i god tid.

För status är det nog enklare hos American Airlines AAdvantage, om du inte reser i Premium Economy och uppåt.

Du kan anmäla dig till American Airlines AAdvantage Platinum challenge innan du börjar resa.
Du behöver att tjäna 10.000 Elite Qualifying Points inom 90 dagar.
För mer information om Platinum challenge, kan du läsa här.
http://www.businessclass.se/oneworld/3280-american-airlines-aadvantage-elite-status-challenge.html
 

Dr. Miles

Expert
Tillägg info om min motivering.

Hos Star Alliance är det Lufthansa och SWISS som flyger till alla 4 destinationerna.
Hos Skyteam är det Air France och KLM som flyger till alla 4 destinationerna.

Billiga ekonomiklass biljetter på de fyra flygbolag ger endast 25% miles/poäng till Air France Flying Blue/SAS EuroBonus.

Däremot billiga ekonomiklass biljetter hos American Airlines, British Airways och Finnair ger 100% miles till American Airlines AAdvantage.

När du har blivit AAdvantage Platinum (eller uppåt), kan du tjäna 100% flight bonus på många oneworld flygbolags flygningar.

http://www.businessclass.se/oneworl...aendning-aadvantage-miles-trad.html#post85087

AAdvantage - Elite Status Bonus
AAdvantage skrev:
As an AAdvantage elite-status member you earn elite status bonus miles on the base or guaranteed minimum miles for each eligible flight on select carriers as listed below:

AirlineAAdvantage Executive Platinum MembersAAdvantage Platinum
Members
AAdvantage Gold Members
American Airlines
100%​
100%​
25%​
American Eagle
100%​
100%​
25%​
AmericanConnection
100%​
100%​
25%​
Alaska Airlines
100%​
100%​
25%​
British Airways
100%​
100%​
25%[sup]#[/sup]​
Cathay Pacific Airways
100%​
100%​
25%​
Dragonair
100%​
100%​
25%​
Finnair
100%​
100%​
25%​
Iberia
100%​
100%​
25%​
Japan Airlines
100%​
100%​
25%​
LAN
100%​
100%​
25%​
Qantas Airways
100%​
100%​
25%​
Royal Jordanian Airlines
100%​
100%​
25%​
[td colspan="4"]
* Effective for flights on/after Apr. 1, 2011
# Effective for flights on/after Nov 1, 2011[br]​
[/td]

Detta innebär att t ex Köpenhamn-(BA)-London-(BA)-Singapore t/r i ekonomiklass ger över 29.000 användbara miles hos American Airlines AAdvantage när du är AAdvantage Platinum.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Senator

Moderator
Nu vet jag inte hur många helger Agö tänker bjuda arbetsgivaren på, men om vi säger utresor på söndag eller måndag och hem på fredag blir det inga 25% intjäningsbiljetter till USA. Dessa kräver natten mellan lördag och söndag. Jag skulle satsa på BAEC om du får flyga WT+, bita i äpple första gången, köra en TP run till Silver medan du är i USA sedan köra Avios uppgraderingar. Väldigt prisvärt. Sedan tillåter dessa ofta stopover. Kan också tipsa om Star Alliance JVs Z-klass till MIA som ligger runt 23 000 där stopover ingår. T.ex CPH-ZRH-BOS med Swiss, BOS-EWR-MIA med UA, och MIA-ZRH-CPH med Swiss om du kan tjata dig till detta.
 

gdaily

Medlem
Oneworld helt klart, BA västerut och Finnair österut. Poängen skulle jag samla till BA, mest för att jag inte förstår bättre, men också för att det finns möjligheten att knyta (ett förvisso dåligt) kreditkort till BA med en bra 2-4-1 voucher. På BA tappar du inte poängen efter x antal år så länge du har någon transaktion på kontot heller.

Du lär väl bli BA Silver efter första resan, eller i alla fall efter båda två, vilket motsvarar * Guld, och kommer då in i loungerna. Med andra ord, bit ihop till USA och få sedan ett fint statuskort i plånboken. Nästa gång du sedan kommer in i loungen på Heatrow så kommer du tacka oss...
 

Bamsefar

Medlem
Alla här är pro BAEC, så även jag om man redan har det...

Men det som faktiskt talar lite mot BAEC är att om man vill t.ex. uppgrader en flight så måste man köpa biljetten via BA's hemsida, och enbart då, i förväg, kan man uppgradera reseklass. Min erfarenhet är helt enkelt att trots att jag anser att BAs produkt är bäst (om du reser affärsklass alltså!) så är Avios poängen nästan misslyckade att utnyttjas....

Om man jämför det med SAS EBG där du kan uppgradera vid incheckning eller gaten - något som alltså INTE är möjligt på BA!! - och du har loungeaccess redan.

Men visst får du businessclass biljetter på BA - go for it - men inte annars.

Avois har jag under en längre period undrat över hur jag skall bli av med....
 

Agö

Medlem
Tack för intressanta svar so far.

Om vi leker med tanken att det är Premium Economy som gäller (det kan inte uteslutas att det blir C men det öppnar ju helt andra möjligheter).

Jag har flugit med Air France i Premium Voyageur till Kanada, det var OK ut men bedrövligt hem. Bokningsklass S och W är uppgraderingsbara till C och jag har tillräckligt med poäng för uppgradering.

KLM har ingen motsvarighet till AF:s PV. Där krävs bokningsklasserna Y, B, M eller U.

Inte heller Swiss eller Lufthansa har någon mellanklass (även om det väl kommer nästa 2014 på LH). Även här har jag tillräckligt med poäng för Star Alliance Upgrade.

Finnair har väl endast ekonomi och affärsklass.

Återstår då BA:s World Traveller Plus. Hur står sig denna kabin mot AF:s PV? Är det, som Senator, skriver "bita i äpple första gången"?

Jag är kanske lite tråkig men på ett sätt kan det vara bekvämt med Singapore Airlines till Singapore och SAS hem från Peking. Direktflyg från och till Köpenhamn. Inträdeshindret för oneworld känns högt. Dessutom blir det ju då ännu en jakt på status ;).
 

Bamsefar

Medlem
Jag skulle våga säga såhär: SAS Eco Extra är en bättre produkt än BA World Traveller Plus - jag har tvingats (!) testa båda mellan London - Seattle resp Arlanda - New York. Men man kan säkert hitta för och nackdelar åt båda hållen. Jag röstar, envist, för EuroBonus lirande...
 
Toppen