jsn
Medlem
Nörd??? Jag?!? Inte en chans!!! Nog för att jag alltid har varit lite tågintresserad, och att jag sedan SJ3000 först lanserades velat provåka tåget i första klass, men det har väl alla...?? Dock låter det på delar av bekanskapskretsen att detta kanske inte är helt mainstream...
I lördags var det så dags att genomföra provåkningen, SJ hade sin kampanj "halva priset i första klass" denna lördag vilket passade utmärkt. Till Sundsvall går SJ3000 relativt ofta och resan tar tre timmar så man får tid på sig att se hur tåget verkligen fungerar. Biljett bokades, avgång Uppsala 11.00 framme 13.55, hemresa 18.00 framme 21.00.
Uppsala Sundsvall
Tåg: 568
Avgång Uppsala: 11.00
Ankomst Sundsvall: 13.55
vagntyp: X55A
Stol: Vagn 1 Plats 38
Kommer till Uppsala C några minuter innan tåget till Sundsvall skall anlända från Stockholm. I god tid inna tidtabell så rullar tåget in på spår 2, och jag kliver ombord i vagn 1 som är första klass.
Dettta SJ3000 skall på 3 knappt tre timmar ta mig från Uppsala till Sundsvall
Jag är av flrea anledningar inte helt förtjust att gå ombord på ett tåg som inte startar från den station jag åker ifrån. Bland annat så hjälper det inte att komma tio minuter innan avgång för att i lugn och ro göra mig hemmastadd ombord på tåget. Det finns även en risk att någon anna redan ockuperat min plats.
Just detta hände denna gång, samt att kvinna som tagit min plats inte satt på platsen när jag kom ombord. Hon hade bara lämnat en massa pinaler i båda stolarna. Dock behövde jag inte vänta länge innan hon dök upp, insåg att hon tagit min plats och börjat flytta sig och sina saker till ett annat säte. Jag trodde man var tvungen att ha platsbiljett på SJ3000, men hon kanske var Prio Black och kom med en tidigare avgång?
Hur som helst, etablerar mig i min fåtölj, går och hämtar en kopp te i självserveringen och sätter mig ner. Då mäker jag attt det heta vattnet till teet är knappt fingervarmt och tepåsen lämnar ifrån sig knappt någon tefärg.
Min(a) fåtölj(er), kolla träfacket mellan stolarna som funkar bra som avälggnigsyta för kamera och telefon och liknande prylar
Från en annan vinkel
Läslamporna är placerade mellan stolarna
Denna resa kunde med andra ord ha börjat bättre Dock erbjöd sig ombordpersonalen med ett leende att hämta tevatten från bistron,,och fem minuter senare hade jag en rykande varm kopp vatten, en Earl Grey tepåse samt en chokladbit till teet vid min plats. Snygg räddning
Denna vår, när det till slut blev vår, har medfört högre vattenflöden än normala vårar i Uppland. Blden nedan är tagen strax norr om Uppsala, några dagar efter att vattennivån nådde sin högsta nivå. Fyrisån skall flyta i maklig takt i bakgrunden, men normalt sätt är den inte lika stor som Mississippi...
Mississippi..., Nej Fyrisån...
Tjejen om jobbade ombord på tåget såg att jag hade beställt en Ceasarsallad och undrade om jag ville få den serverad med en gång. Jag undrade om jag kunde få den om en timme, och det var inga probem alls. "Strax efter Gävle" kom vi överens om
Jag och Mannerström börjar bli tajta nu, jag har ätit flera av hans komponeringar på sistone... Två veckor tidigare åkte jag till Göteborg över dagen där jag provade en räkmacka på vägen ner och en trerätters på vägen hem. Denna gång tänkte jag variera mig och tog som sagt en sallad på väg till Sundsvall.
Mannerströms Ceasarsallad
Locket av
Denna salad var helt OK. Man skall inte tro att det är en fullvärdig lunch, men den motsvarar ett ordentligt mellanmål
Stolsryggarna upplevde jag som höga, högre än i SJ 2000. Bilden nedan är tagen i ögonhöjd på mig, och jag är 1.95 lång. Man ser knappt huvudena på de som sitter i raderna framför mig. Jag tyckte detta fungerade bra, de höga ryggarna gav en känsla av avskildhet och privat utrymme som man inte hade fått med lägre stolsryggar. Beläggningsgraden var kanske 67% i första klass på detta tåg, men det var inte besvärande. Samtidigt ser man utan problem den ljusa kupen och informationstavlan (som bla visar tågets hastighet)
Ögonhöjdsbild från fåtöljen
Efter en lugn, trivsam och relativt händelselös resa så anländer vi till Sundsvall fem minuter innan tidtabell, dvs 13.50. Inne på stationen står ett annat SJ3000 som är på väg söderut mot Stockholm samt ett par av Norrtågs X62r.
X62, 2*X55, X62
Det var roligt att se att X62rna har börjat rulla igen, alla tåg av denna modell ställdes av i stort sett hela vintern då det visade sig att de inte tålde en svensk vinter... Visst är det fascinerande att varje ny tågtyp som skall tas i drift i svenskt klimat verkar genomföra alla sina provkörningar under milda vintrar, medan första vintern tågen tas i srift så blir det också värsta vargavintern i mannaminne? Någon som minns problemen som X50-tågen hade första vintern med frusna toaletter och annat elände...?
X62 på lite närmare håll
Nu hade jag fyra timmar i Sundsvall innan nästa tåg skulle ta mig tillbaka, och jag har aldrig varit i Sundsvall tidigare. Så vad göra? Leta upp turistinformationen, tala om att det är mitt första besök i Sundsvall, att jag har fyra timmar på mig att se stan och undrar vad jag vill se. Efter ett "Välkommen hit" samt diverse historier senare lämnar jag turistinformationen 20 minuter senare med en karta och diverse sevärdheter att pricka av. Nedan är ett par bilder från stan; typiskt aprilväder med ömsom sol, ömsom duggregn och några plusgrader.
Marmortrappan i Elite Hotell Sundsvall, rekommenderades av turistinformationen
Hamnen, med nya E4 som håller på att byggas
Utsiktsbild över delar av Sundsvall, tagen från utsiktstornet
"Genvägen" ner från utsiktstornet tillbaka till stan
Klockan började närma sig arton, och det var dags att ta sig mot stationen för att komma med tåget tillbaka till Stockholm. Tåget som ankommer från Umeå rullar in ett par minuter innan tidtabell.
Det SJ3000 som skall ta mig tilbaka till Uppsala
Sundsvall Uppsala
Tåg: 587
Avgång Sundsvall: 18.00
Ankomst Uppsala: 21.00
vagntyp: X55A
Stol: Vagn 1 Plats 44 (bytte till plats 38 efter att ha frågat ombordpersonalen)
Det visade sig att detta tåg hade kört i en loop någonstans, förstaklassvagnen som normalt finns i södra ändan av dessa tåg fanns i stället i norra ändan av tåget. Detta medförde att stolsnumreringen kastats om jämfört med vad jag hade räknat med, och min plats tittade helt plötsligt ut åt samma håll som när jag åkte till Sundsvall i stället för åt det andra hållet. Dock var beläggningsgraden inte högre än 50% på denna resa, och min "gamla" stol från uppresan var ledig hela vägen till Uppsala, så jag tog helt sonika den platsen i stället.
På hemvägen hade jag förbeställt en trerätters meny (Mannerströms förstås...)
Trerättersmenyn
Denna gång bestod den av
Champinjoner
Fisk
Kokostårta
Smakade gott, och vinet passade riktigt bra.
Resten av resan flöt på i sakta mak, och vi anländer så småningom till Uppsala 21.02, två minuter efter tidtabell. Detta kan dock skylas på översvämningar söder om Gävle vilket gjorde att tgåget fick köra långsamt på en sträcka.
Lite reflektioner över järnvägen, ffa norr om Gävle
Det blev väldigt tydligt att de ingenjörer som en gång i tiden ritade och drog fram järnvägen norr om Gävle inte kan ha haft tillgång till en linjal - deras enda verktyg måste ha varit passare... Så kurvigt och långsamt som det går, på de allra flesta sträckorna är hastigheten 130, 110 eller tom 70km/h - det går med andra ord inte fort. Man kan fråga sig varför SJ kör med snabbtåg över huvud taget på denna sträcka, det kan inte gå mycket fortare än med vanliga lokdragna tåg. SJ3000 har inte lutande vagnkorgar på samma sätt som SJ2000 har, så SJ3000 kan inte köra fortare genom kurvorna än vanliga lokdragna tåg. Däremot har SJ3000 fler drivande axlar än vad SJ2000 har, vilket medför att SJ3000 kan accellerera snabbare än SJ2000. I praktiken innebär detta att SJ3000 behöver bromsa inför kurvorna på de snabba partierna, typisks minskas hastigheten då från 200km/h till 175km/h genom kurvorna för att sedan accelerera upp till 200km/h igen på raksträckorna.
Jämförelse mellan SJ3000 och SJ2000
Jag åkte som sagt SJ2000 mellan Stockholm och Göteborg två lördagar tidigare, så jag tänkte försöka jämföra och summera skillnaderna och likheterna mellan dessa tågtyper.
Jag föredrar SJ2000 framför SJ3000. Även om SJ3000 är betydligt modernare så totalrenoverades SJ2000 för några år sedan och känns fortfarande fräsht och trevligt.
Några stora skillnader mellan tågen är att i första klass så är konfigurationen 2+1 i SJ2000 medan den är 2+2 i SJ3000. Visst funkar det bra med dubbelsäten om ingen sitter i grannstolen, men när jag åker ensam så vill jag gärna slippa ha någon i grannstolen.
Vidare tycker jag att korglutningen fungerar betydligt bättre än starkare motorer, det blir en lugnare och mjukare resa ombord på SJ2000. Även om inbromsningarna inför kurvorna är väldigt mjuka på SJ3000 så märker jag av dem. Vidare så kränger det mer ombord på SJ3000 i kurvorna än på SJ2000, glas och flaskor vill gärna åka över bordsskivorna om man inte håller i dem på SJ3000, det har jag aldrig varit med om på SJ2000. Jag kan även fundera varför man itne vill ha korglutning på riktigt kurviga sträckor, det är där lutnignen gör som mest nytta. Samtidigt förstår jag argumenten att ta ett existerande tågkoncept (X50-serien) och putsa vidare på det snarare än att implementera stora förändringar eller helt nya tåg.
Slutligen
Men min input till SJs ledning när de nu funderar på vilka tåg som skall ersätta SJ2000 inom några år är: fortsätt med korglutningar och 2+1-konfiguration, lutande vagnkorgar är en lysnade lösning för att kunna köra snabbare på kurviga partier och jag vill slippa ha grannar bredvig mig när jag reser ensam.
Nörd??? Jag?!? Kanske lite... Men jag är nöjd med att vara det
I lördags var det så dags att genomföra provåkningen, SJ hade sin kampanj "halva priset i första klass" denna lördag vilket passade utmärkt. Till Sundsvall går SJ3000 relativt ofta och resan tar tre timmar så man får tid på sig att se hur tåget verkligen fungerar. Biljett bokades, avgång Uppsala 11.00 framme 13.55, hemresa 18.00 framme 21.00.
Uppsala Sundsvall
Tåg: 568
Avgång Uppsala: 11.00
Ankomst Sundsvall: 13.55
vagntyp: X55A
Stol: Vagn 1 Plats 38
Kommer till Uppsala C några minuter innan tåget till Sundsvall skall anlända från Stockholm. I god tid inna tidtabell så rullar tåget in på spår 2, och jag kliver ombord i vagn 1 som är första klass.
Dettta SJ3000 skall på 3 knappt tre timmar ta mig från Uppsala till Sundsvall
Jag är av flrea anledningar inte helt förtjust att gå ombord på ett tåg som inte startar från den station jag åker ifrån. Bland annat så hjälper det inte att komma tio minuter innan avgång för att i lugn och ro göra mig hemmastadd ombord på tåget. Det finns även en risk att någon anna redan ockuperat min plats.
Just detta hände denna gång, samt att kvinna som tagit min plats inte satt på platsen när jag kom ombord. Hon hade bara lämnat en massa pinaler i båda stolarna. Dock behövde jag inte vänta länge innan hon dök upp, insåg att hon tagit min plats och börjat flytta sig och sina saker till ett annat säte. Jag trodde man var tvungen att ha platsbiljett på SJ3000, men hon kanske var Prio Black och kom med en tidigare avgång?
Hur som helst, etablerar mig i min fåtölj, går och hämtar en kopp te i självserveringen och sätter mig ner. Då mäker jag attt det heta vattnet till teet är knappt fingervarmt och tepåsen lämnar ifrån sig knappt någon tefärg.
Min(a) fåtölj(er), kolla träfacket mellan stolarna som funkar bra som avälggnigsyta för kamera och telefon och liknande prylar
Från en annan vinkel
Läslamporna är placerade mellan stolarna
Denna resa kunde med andra ord ha börjat bättre Dock erbjöd sig ombordpersonalen med ett leende att hämta tevatten från bistron,,och fem minuter senare hade jag en rykande varm kopp vatten, en Earl Grey tepåse samt en chokladbit till teet vid min plats. Snygg räddning
Denna vår, när det till slut blev vår, har medfört högre vattenflöden än normala vårar i Uppland. Blden nedan är tagen strax norr om Uppsala, några dagar efter att vattennivån nådde sin högsta nivå. Fyrisån skall flyta i maklig takt i bakgrunden, men normalt sätt är den inte lika stor som Mississippi...
Mississippi..., Nej Fyrisån...
Tjejen om jobbade ombord på tåget såg att jag hade beställt en Ceasarsallad och undrade om jag ville få den serverad med en gång. Jag undrade om jag kunde få den om en timme, och det var inga probem alls. "Strax efter Gävle" kom vi överens om
Jag och Mannerström börjar bli tajta nu, jag har ätit flera av hans komponeringar på sistone... Två veckor tidigare åkte jag till Göteborg över dagen där jag provade en räkmacka på vägen ner och en trerätters på vägen hem. Denna gång tänkte jag variera mig och tog som sagt en sallad på väg till Sundsvall.
Mannerströms Ceasarsallad
Locket av
Denna salad var helt OK. Man skall inte tro att det är en fullvärdig lunch, men den motsvarar ett ordentligt mellanmål
Stolsryggarna upplevde jag som höga, högre än i SJ 2000. Bilden nedan är tagen i ögonhöjd på mig, och jag är 1.95 lång. Man ser knappt huvudena på de som sitter i raderna framför mig. Jag tyckte detta fungerade bra, de höga ryggarna gav en känsla av avskildhet och privat utrymme som man inte hade fått med lägre stolsryggar. Beläggningsgraden var kanske 67% i första klass på detta tåg, men det var inte besvärande. Samtidigt ser man utan problem den ljusa kupen och informationstavlan (som bla visar tågets hastighet)
Ögonhöjdsbild från fåtöljen
Efter en lugn, trivsam och relativt händelselös resa så anländer vi till Sundsvall fem minuter innan tidtabell, dvs 13.50. Inne på stationen står ett annat SJ3000 som är på väg söderut mot Stockholm samt ett par av Norrtågs X62r.
X62, 2*X55, X62
Det var roligt att se att X62rna har börjat rulla igen, alla tåg av denna modell ställdes av i stort sett hela vintern då det visade sig att de inte tålde en svensk vinter... Visst är det fascinerande att varje ny tågtyp som skall tas i drift i svenskt klimat verkar genomföra alla sina provkörningar under milda vintrar, medan första vintern tågen tas i srift så blir det också värsta vargavintern i mannaminne? Någon som minns problemen som X50-tågen hade första vintern med frusna toaletter och annat elände...?
X62 på lite närmare håll
Nu hade jag fyra timmar i Sundsvall innan nästa tåg skulle ta mig tillbaka, och jag har aldrig varit i Sundsvall tidigare. Så vad göra? Leta upp turistinformationen, tala om att det är mitt första besök i Sundsvall, att jag har fyra timmar på mig att se stan och undrar vad jag vill se. Efter ett "Välkommen hit" samt diverse historier senare lämnar jag turistinformationen 20 minuter senare med en karta och diverse sevärdheter att pricka av. Nedan är ett par bilder från stan; typiskt aprilväder med ömsom sol, ömsom duggregn och några plusgrader.
Marmortrappan i Elite Hotell Sundsvall, rekommenderades av turistinformationen
Hamnen, med nya E4 som håller på att byggas
Utsiktsbild över delar av Sundsvall, tagen från utsiktstornet
"Genvägen" ner från utsiktstornet tillbaka till stan
Klockan började närma sig arton, och det var dags att ta sig mot stationen för att komma med tåget tillbaka till Stockholm. Tåget som ankommer från Umeå rullar in ett par minuter innan tidtabell.
Det SJ3000 som skall ta mig tilbaka till Uppsala
Sundsvall Uppsala
Tåg: 587
Avgång Sundsvall: 18.00
Ankomst Uppsala: 21.00
vagntyp: X55A
Stol: Vagn 1 Plats 44 (bytte till plats 38 efter att ha frågat ombordpersonalen)
Det visade sig att detta tåg hade kört i en loop någonstans, förstaklassvagnen som normalt finns i södra ändan av dessa tåg fanns i stället i norra ändan av tåget. Detta medförde att stolsnumreringen kastats om jämfört med vad jag hade räknat med, och min plats tittade helt plötsligt ut åt samma håll som när jag åkte till Sundsvall i stället för åt det andra hållet. Dock var beläggningsgraden inte högre än 50% på denna resa, och min "gamla" stol från uppresan var ledig hela vägen till Uppsala, så jag tog helt sonika den platsen i stället.
På hemvägen hade jag förbeställt en trerätters meny (Mannerströms förstås...)
Trerättersmenyn
Denna gång bestod den av
Champinjoner
Fisk
Kokostårta
Smakade gott, och vinet passade riktigt bra.
Resten av resan flöt på i sakta mak, och vi anländer så småningom till Uppsala 21.02, två minuter efter tidtabell. Detta kan dock skylas på översvämningar söder om Gävle vilket gjorde att tgåget fick köra långsamt på en sträcka.
Lite reflektioner över järnvägen, ffa norr om Gävle
Det blev väldigt tydligt att de ingenjörer som en gång i tiden ritade och drog fram järnvägen norr om Gävle inte kan ha haft tillgång till en linjal - deras enda verktyg måste ha varit passare... Så kurvigt och långsamt som det går, på de allra flesta sträckorna är hastigheten 130, 110 eller tom 70km/h - det går med andra ord inte fort. Man kan fråga sig varför SJ kör med snabbtåg över huvud taget på denna sträcka, det kan inte gå mycket fortare än med vanliga lokdragna tåg. SJ3000 har inte lutande vagnkorgar på samma sätt som SJ2000 har, så SJ3000 kan inte köra fortare genom kurvorna än vanliga lokdragna tåg. Däremot har SJ3000 fler drivande axlar än vad SJ2000 har, vilket medför att SJ3000 kan accellerera snabbare än SJ2000. I praktiken innebär detta att SJ3000 behöver bromsa inför kurvorna på de snabba partierna, typisks minskas hastigheten då från 200km/h till 175km/h genom kurvorna för att sedan accelerera upp till 200km/h igen på raksträckorna.
Jämförelse mellan SJ3000 och SJ2000
Jag åkte som sagt SJ2000 mellan Stockholm och Göteborg två lördagar tidigare, så jag tänkte försöka jämföra och summera skillnaderna och likheterna mellan dessa tågtyper.
Jag föredrar SJ2000 framför SJ3000. Även om SJ3000 är betydligt modernare så totalrenoverades SJ2000 för några år sedan och känns fortfarande fräsht och trevligt.
Några stora skillnader mellan tågen är att i första klass så är konfigurationen 2+1 i SJ2000 medan den är 2+2 i SJ3000. Visst funkar det bra med dubbelsäten om ingen sitter i grannstolen, men när jag åker ensam så vill jag gärna slippa ha någon i grannstolen.
Vidare tycker jag att korglutningen fungerar betydligt bättre än starkare motorer, det blir en lugnare och mjukare resa ombord på SJ2000. Även om inbromsningarna inför kurvorna är väldigt mjuka på SJ3000 så märker jag av dem. Vidare så kränger det mer ombord på SJ3000 i kurvorna än på SJ2000, glas och flaskor vill gärna åka över bordsskivorna om man inte håller i dem på SJ3000, det har jag aldrig varit med om på SJ2000. Jag kan även fundera varför man itne vill ha korglutning på riktigt kurviga sträckor, det är där lutnignen gör som mest nytta. Samtidigt förstår jag argumenten att ta ett existerande tågkoncept (X50-serien) och putsa vidare på det snarare än att implementera stora förändringar eller helt nya tåg.
Slutligen
Men min input till SJs ledning när de nu funderar på vilka tåg som skall ersätta SJ2000 inom några år är: fortsätt med korglutningar och 2+1-konfiguration, lutande vagnkorgar är en lysnade lösning för att kunna köra snabbare på kurviga partier och jag vill slippa ha grannar bredvig mig när jag reser ensam.
Nörd??? Jag?!? Kanske lite... Men jag är nöjd med att vara det