Senaste nytt

Går det att kombinera bonusresa med cash-resa?

Newbiefråga: vågar ni kombinera bonusresor med resor betalda med €€€? T.ex. bonusresa till NY & sen vidare någonstans med en resa man köpt? Tänker att det kan bli väldigt dyrt om man t.ex. missar hemresan....
 

Senator

Moderator
Adam Nordén, det finns alltid risker att boka två separata biljetter om man betalar med pengar eller poäng spelar mindre roll. Det som spelar roll är om biljetten är flexibel eller inte.

Om man har två betalda biljetter kan en förmildrande effekt vara att dessa är på samma bokning, men till min vetskap går det inte att lägga en betald och en poängbiljett på samma PNR.

Jag har gjort vad du beskriver rätt många gånger utan särskilda problem, men alltid med lite nervöst sug i magen. Senast i augusti åkte jag SVG-FRA-JFK(F),EWR-FRA-ARN(C) med Miles & More på en biljett, och från EWR-MIA-CUR-MIA-EWR på en annan betald AA biljett. Jag hade bara 120min på EWR mellan landa från MIA till flighten till FRA skulle gå men det gick bra.
 
Tack för det Senator! Misstänkte att det var ungefär så. Det adderar onekligen ett element av spänning till resan :)

Går det däremot att lägga till en till bonusresa med *a på samma PNR?! Tex boka en bonusresa till NY med SAS och sen vänta på att tex United släpper bonusplatser, lägga till en sån och flyga vidare?!
 

Senator

Moderator
Tack för det Senator! Misstänkte att det var ungefär så. Det adderar onekligen ett element av spänning till resan :)

Går det däremot att lägga till en till bonusresa med *a på samma PNR?! Tex boka en bonusresa till NY med SAS och sen vänta på att tex United släpper bonusplatser, lägga till en sån och flyga vidare?!

Jag är dålig på SAS Eurobonus, men är det inte så att det kostar mer på SAS om man åker med andra bolag inom Star Alliance? Jag tycker minnas att en affärsklass till NYC kostar 90 000 poäng med SAS och 105 000 med United? Jag tror därmed att det blir en ny biljett, men jag kan inte dessa regler tyvärr.

Sedan är min erfarenhet att det tyvärr går andra vägen med tillgänglighet på just United inom Nordamerika. Platser "där framme" som inte är köpta blir jo sedan uppgraderade platser till United statusmedlemmar och hamnar inte som "inventory" för bonusresor. Så jag vet inte om jag hade chansat på ett sådant upplägg.
 
Det är lite av ett long shot. Problemet jag har är att jag vill till Sydamerika men united/us har inte släppt några platser ännu. däremot finns det rätt ok tillgång med sas till usa i c klass. men de platserna lär ju vara borta när de amerikanska seatsen släpps - ja du fattar. grrrrrrrr :)
 
Jag kommer ha detta stora ilandproblem i Asien i vinter. Någon som vet om det finns reseförsäkring som täcker kostnad för nya biljetter vid för sent ankommande flight så man missar sin nya anslutning på separat biljett?
 
Pratade just med SAS som bekräftade att det inte går att lägga ihop en bokning gjord för poäng med en bokning gjord för €€€€. Inte heller går det att styra så att bagaget kommer vidare automatiskt utan man måste isf hämta ut bagaga och checka in på nytt. I sanning ett ilandsproblem :)
 
Toppen