Senaste nytt

Världens bästa taxfree?

Bizniz4u

Medlem
Vilken flygplats i världen kan anses ha de bästa taxfree priserna? Givetvis svårt att göra en avvägning på bästa utbud v.s bästa pris....
 

agehall

Medlem
Finns det någon flygplats som har riktigt bra taxfree priser nuförtiden? Jag tycker alla annonserar en massa men när man börjar räkna på det är det inte speciellt billigt. Har väl lyckats göra ett eller annat fynd då och då, men över lag tycker jag absolut inte att det är speciellt billigt.

Men jag kanske tittar på helt fel saker.
 

Alx

Medlem
Jag håller med Agehall! Jag tycker flygplatsernas taxfree i mångt och mycket har spelat ut sin roll. De är ju inte allt för sällan till och med dyrare än i stan (bortsett från alkohol).

Den billigaste alkohol taxfree jag besökt i västvärlden ligger inte på någon flygplats. Den ligger ombord på Royal Caribbean Cruises och Celebrity Cruises kryssningsfartyg :) Standardpris för en exempelvis en liter Absolut Vodka ligger på 9.99USD. Väldigt ofta har de erbjudanden som gör det hela ännu billigare.
 

Dr. Miles

Expert
Problemet med alkohol(eller andra) drycker är att man inte kan ta med dem vidare till anslutnings flyg.

Det spelar ingen roll om Absolut Vodka är superbilligt i Manila, du kan ändå inte ta den vidare till destinationen. (om du inte checkar in den vid transit förstås)
 

Bringman

Medlem
Londons flygplatser brukar ha bra pris på duopack champagne. Köpte två Perrier Jouët förra veckan på LHR för 45 gbp.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Problemet med alkohol(eller andra) drycker är att man inte kan ta med dem vidare till anslutnings flyg.

Det spelar ingen roll om Absolut Vodka är superbilligt i Manila, du kan ändå inte ta den vidare till destinationen. (om du inte checkar in den vid transit förstås)

Det är verkligen ett bekymmer som alltför många personer fortfarande efter flera år av vätskeförbud inte inser förrän de står vid säkerhetskontrollen. Men numera finns det skyddsförpackningar att köpa i diverse olika varianter. Ombord på tidigare nämnda kryssningsbolag är det standard att sälja uppblåsbara skyddsförpackningar så att man kan checka in sina flaskor och vara trygga med att de kommer hem hela trots flygets bagagehantering. :)
 

Senator

Moderator
Med GBP runt 10kr fyndar jag alltid skumpa i London, och ibland lite udda viner. Annars handlar jag i USA vissa gånger.
 

Jacob

Medlem
De tyska flygplatserna brukar ha bra priser på alkohol. Jag har handlat mycket på Frankfurts flygplats och priserna där klår det mesta.
 

cbroxe

Medlem
Det finns en mycket liten tax-free shop precis brevid SAS gaten på ORD. Den är mycket billig. Har köpt flera gånger 2 flaskor Jack Daniels for $20. Den är så liten att man lätt kan missa den.
 

jth

Medlem
Det finns en mycket liten tax-free shop precis brevid SAS gaten på ORD. Den är mycket billig. Har köpt flera gånger 2 flaskor Jack Daniels for $20. Den är så liten att man lätt kan missa den.

Amerikanska flygplatser har generellt mycket bra priser på inhemsk sprit. jag har också sett JD för i princip inga pengar alls på JFK :)

Annars så tycker jag faktiskt att Arlanda har klart bra på sprit, tex absolut vodka. OSL var något dyrare sist jag kollade. Heathrow har jag sällan sett några riktigt bra priser på för icke-EU resenärer. CPH kan ha bra priser ibland, men oftast är se so-so.

Håller med om att Tyskarna också har bra priser, de har ju knappt någon alkoholskatt så de orkar sällan göra skillnad på inom-EU och utom-EU. Tror jag köpte en 1L ginflaska där för 14e eller nåt sist...

Just det, gjorde en fin deal på CDG sist också. En tvåpack Nicolas Feuillatte (den blå, samma som SAS har ombord) för 24 euro!
 
Toppen