Senaste nytt

Järnvägstunnel till Bornholm åter på tapeten

Palazzi

Medlem
Den danska ön Bornholm har under årtionden haft stora problem att hantera den stora pendlingstrafiken från ön. Då jobbmöjligheter iprincip saknas helt på hemmaplan så har de flesta arbeten i Sverige, Danmark och Tyskland. Ön har en massiv, daglig, flygtrafik till Danmark och hela sju färjeförbindelser till olika städer runt Östersjön. För en ö med en population av endast 50.000 så är det ett närmast ett unikt problem. Under sommaren stiger trycket ytterligare när Danskarna ska på sommarferie. Tyska Air Berlin erbjuder även direktflyg från Tyskland.

Öns ledande har sedan 2006 lobbat, i det danska tinget, för att etablera en fast förbindelse mellan regionshuvudstaden Rönne och svenska Ystad. Då danska tåg redan går över Öresundsbron, med slutdestination Ystad, är inte steget vidare så stort (menar Bornholmarna). Nu har ett nytt event bedrivits i dagarna, vilket återigen höjt röster för förslaget. Stortinget har ännu inte övertygats om satsningen, men stödet från Ö-borna är enhälligt.

Det som hittils projekterats är en järnvägstunnel om ca 37km, vilket skulle kosta mellan 15-50miljarder Danska kronor. För detta pris får man alltså ingen bilväg, utan bara järnväg. I relation till öns befolkningsmängd vore detta troligen en infrastruktursatsning som saknar motstycke i världen (undantaget den arabiska halvön). Priset är ungefär detsamma som byggnation av Fehrman-förbindelsen som 2020 ska sammanbinda Danmark och Tyskland.

Lobbyverksamheten menar att först när det finns en Bornholms-förbindelse så kan man börja tala om ett "enat" Skandinavien. Den är den sista pusselbiten för att knyta ihop Norge-Sverige-Danmark-Tyskland. Efter byggnationen av : Ölandsbron, Öresundsbron, Stora Bält-bron och Fehrmantunneln är det kanske precis som det säger...
 

Alx

Medlem
Tjena! Har danskarna hittat enorma mängder olja?? Eller har de plötsligt fått väldigt mycket pengar över som bara måste brännas på något helgalet sätt?! Det låter som ett aprilskämt men verkar faktiskt finnas en grupp som på fullt allvar drömmer om detta! Lycka till! :)
 

gdaily

Medlem
Lägga en miljard på att se till att det skapas lite jobb på hemma-ön i stället?

Alltså, man har ju frivilligt bestämt sig för att bosätta sig på ön.
 

kristerj

Medlem
De svenska förhandlarna var förutseende år 1660 när de gick med på att ge Bornholm till danskarna. Vi kommer att spara miljarder...
 

Palazzi

Medlem
De svenska förhandlarna var förutseende år 1660 när de gick med på att ge Bornholm till danskarna. Vi kommer att spara miljarder...

Och när bara en tunnel separerar ön från det svenska fastlandet kanske sydsvenskarna massinvandrar till trevliga Bornholm. Efter ett tag blir alltså Bornholm åter svenskt, på bekostnad av danska staten!:cool: ;)

Jag vill dock påminna alla i tråden om att detta bara är på idéstadiet (om ens det). Det finns ju ganska många projekt i Skandinavien som aldrig sett dagens ljus.... Jag tänker främst på broarna över Ålands hav som skulle sammanbinda Sverige med Finland. En idé med ett gigantiskt passagerarunderlag, men som troligen aldrig blir verklighet :(
 

NotRyan

Medlem
Jag har bott i Stockholm snart 17 år och jag har fortfarande inte sett röken av förbifart Stockholm... Trots att det är ändå ett mycket mer realistisk projekt än att bygga en tunnel till Bornholm.

Nu har ju just det projektet planerad byggstart under sommaren 2014, så det blir nog med största sannolikhet av, men det finns många som inte blivit av :)

Mvh
/NotRyan
 
Helt galet projekt och varför järnväg? Det skulle bli en ändhållplats, Bornholm har endast haft smalspårigt som lades ned 1968. Men med den enorma buget som anges är det väl jordnötter att bygga upp ett nytt järnvägsnät på ön...
 

In_Sweden

Medlem
Helt galet projekt och varför järnväg? Det skulle bli en ändhållplats, Bornholm har endast haft smalspårigt som lades ned 1968. Men med den enorma buget som anges är det väl jordnötter att bygga upp ett nytt järnvägsnät på ön...
För att en tunnel för biltraffik måste klara av betydligt fler saker. De flesta långa trafiktunnlar är just järnvägtunnlar av en anledning. Att ha en skyttel för bilar är inget större problem.
 
Toppen