Senaste nytt

Free seating på Malmö Aviation

MarcusC

Medlem
Mamlö Avi profilerar ju sig som full service bolag. Och överlag har dom väl en trevlig produkt, men jag fattar inte grejen med free seating ? I synnerhet då man har en dyr biljett. Från BMA idag till GOT, tog 2A, sedan kommer ett par och sätter sig på stolarna bredvid, trots en hel del lediga rader i mitten....

Känns rätt segt att behöva ställa sig längst fram i kön ala Ryanair......för att ev få en bra plats...?!
 
Last edited:

HerrOlsson

Medlem
Håller helt med Marcus. Free seating är helt vidrigt. Inte så mycket på GOT men BMA är ju ett sprinterlopp för vissa... Även om servicen i luften är ganska så trevlig så väljer jag hellre SAS och har min plats...
 

vicce

Medlem
De flesta försöker köra 1-0-1, alltså att man har mittensätet ledigt. Sen går inte alltid det, och då blir det som det blir, att man får en granne i stolen bredvid.

Jag själv tycker inte att det är sådär väldigt jobbigt även om det är skönt att ha mittensätet ledigt, men visst kan jag väl hålla med om att det är skönt att kunna välja säte när man flyger med exempelvis SAS, men det garanterar ju inte att det sitter någon på stolen bredvid om det inte är seat block.
 

Gnopps

Medlem
Jag gillar Malmö Aviation men just det här med fria sittplatser tycker jag är förfärligt. Tror inte det påverkar huruvida mittenplatsen förblir fri eller ej men nu kan man ju inte gå ombord mot slutet utan tvingas köa i god tid. Påstigninen blir stökigare och otrevligare. Jag kommer ihåg att SAS försökte med fria sittplatser inrikes ett tag men lyckligtvis gav upp det.
 

Johannes

Medlem
Håller med fullständigt, free seating fungerar bara på små plan, har inget emot det när jag flyger Saab 340, men med mer än 50 pax blir det rörigt...
 

vicce

Medlem
Kan ni som säger att det blir rörigt att boarda en Avro RJ 100 med 112 platser förklara lite mer?

Visst så är det alltid en lång kö av affärsmän/affärskvinnor som vill gå på först för att få sitta långt fram eller långt bak. Men jag förstår inte vad det är som gör det hela så rörigt?
 

MarcusC

Medlem
Jag skulle inte säga rörigt, men tycker det känns lite "billigt" köra med free seating. Det bir ju en kö vid gaten före boarding och därefter ganska snabb marsch mot flygplanet ( i synnerhet på Bromma ). Vilka fler bolag använder free seating på större flygplan än Ryanair & Eazyjet ? I mitt tycke är Malmö i en annan servicedimension än dessa båda ledande lågprisaktörer ?? Har Norwegian free seating ens ?
 

Johannes

Medlem
Jag personligen tycker det är kaos på Bromma med det köande som blir när flyg går åt alla håll samtidigt. Jag ser der som ett stressmoment att veta att jag kanske måste sitta i mitten.
 

vicce

Medlem
Jag skulle inte säga rörigt, men tycker det känns lite "billigt" köra med free seating. Det bir ju en kö vid gaten före boarding och därefter ganska snabb marsch mot flygplanet ( i synnerhet på Bromma ). Vilka fler bolag använder free seating på större flygplan än Ryanair & Eazyjet ? I mitt tycke är Malmö i en annan servicedimension än dessa båda ledande lågprisaktörer ?? Har Norwegian free seating ens ?

Norwegian har inte free seating. Du får betala en slant om du vill boka plats i förväg. Vill man inte betala 50-lappen eller vad det nu kostar så blir du tilldelad en vid check-in. Det är ju ungefär samma lotteri som vid free seating.
 
Last edited:
Toppen