Senaste nytt

Om BC blir stor kommer vi bara ha flygbolag likt RyanAir?

Man måste väl flyga med bolag som ger poäng för att kunna göra bonusbokningar???
Och BC.se har väl knappast ökat antalet snåla omedvetna resenärer?

Skulle tro att BC.se snarare hjälper etablerade flygbolag.

På vilket sätt tror du BC hjälper etablerade flygbolag?


Min erfarenhet är att de flesta inte orkar bry sig om poäng mm. hur mycket man än förklarar,
tittar bara på priset och vill åka direkt utan mellanlandning.

Nä visst är det så, men nu leker vi med tanken att folk helt plötsligt en dag vaknar upp och gör det :)
 
Att vara medveten är ju inte alltid samma sak som att vara rationell, ofta vore kanske Ryan det rationella valet för de av oss som betalar resorna själva. Jag hänger här för att man får tips som gör själva resan roligare eller bekvämare, men annars är ju komfortabelt resande sällan en vinstaffär i sig.

Sedan antar jag att en stor del av medlemmarna här får resorna betalda av arbetsgivaren, medan de själva tar hand om poängen - DÅ är ju tipsen på denna sida inte bara roliga, utan även rationella :)
(Det är dock inte säkert att det kommer fortsätta vara så även i framtiden, jag tycker det kommer tecken av och till på att arbetsgivare generellt blir allt mer medvetna om det här med poängintjäning och försöker lägga över poängen på företaget istället.)

Skulle bc.se bli största sajten i Sverige, eller alla svenskar "medvetna" resenärer, lär det väl inte direkt gynna varken priser eller möjligheter, tvärtom ser jag framför mig hur klipp försvinner, priser höjs och poängintjäning minskas. Typ efter att 10 000 svenskar samtidigt köpt en longhaul i Swiss P och fått ett A3G giltigt i 3 år ;)

Jo arbetsgivare blir mer medvetna, och vad jag hört om exempelvis Swedavia så får dom inte använda poängen privat exempelvis. Borde väl iofs gälla alla statliga bolag hoppas jag. Tack för ett bra inlägg i övrigt :)
 

Tjaeng

Medlem
Att vara "medveten" förutsätter att man har preferenser som stämmer överens med allt det som "medvetet resande" förutsätter. Jag tycker att det är rätt arrogant att anta att alla som flyger LCC gör det för att de inte fattar bättre. Folk tycker, tänker och prioriterar olika, och i scenariot då alla i Sverige gör ett medvetet val är jag övertygad om att resultatet hade varit att det inte skulle se märkbart annorlunda ut jämfört med idag. Vad som är det mest bekvämt, prisvärt, intressant eller roligt i resväg är upp till var och en att bestämma. Det BC tillför i sammanhanget är kunskap som underlättar ett medvetet beslut baserat på mer tillgänglig information. Det i sig garanterar inte att folk hux flux skulle ändra på sina preferenser i någon större utsträckning.

Och jag som aldrig satt min fot på LCC eller vandrarhem i mitt liv tyckte att det var rätt fränt när en bekant som deltog i samma kurs som mig på Sardinien i våras lyckades couchsurfa sig till en lyxjakt där världens coolaste belgare till skipper och hans flickvän höll låda medan båtens Australiensiska miljardär till ägare var på någon av sina andra lyxjakter. Sådant får man inte när man som jag letade efter kedjehotell med status benefits. Men visst, nespressomaskinen på rummet var väl trevlig...

So NyfikenGrau så effektivt poängterade: Medveten =/= Rationell. Det är ju klart att deals och sådant försvinner snabbare om fler är medvetna resenärer per bc-lingo. Å andra sidan var det säkert ännu lättare att hålla errorfares hemliga och igång när BC,se FlyerTalk eller internet självt för den delen inte existerade. Det hypotetiska bunkergänget som var "medvetna" INNAN alla vi uppkomlingar kom och utnämnde oss till detsamma får böja sig för den kollektiva nyttan. Dessutom är det inte ett nollsummespel vi snackar om. Hur många deals och errorfares hittades och spreds innan det dök upp en internetbaserad population som letade efter dem aktivt? Hur lätt var det att genomföra innan ITA matrix blev offentlig? Fler aktiva antyder inte att det bergssäkert skulle bli fler snyltare på samma kaka om kakans storlek och natur är variabel.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jo arbetsgivare blir mer medvetna, och vad jag hört om exempelvis Swedavia så får dom inte använda poängen privat exempelvis.

Det där är nog snarare en beskattningsgrej och eftersom det är omöjligt för arbetsgivaren att kontrollera DINA poäng, så har man dessa "friskrivningar". Det enda sättet för arbetsgivaren att förhindra detta, är egentligen att ha avtalsfares som inte ger poäng och tvinga sina anställda att använda dessa fares.
 

FFS

Medlem
Det är väl bara att ge den anställde ett bonuskort som ska användas på jobbresorna? Du kommer ju ändå att kunna använda statusen även på fritiden.
Du menar att arbetsgivaren skulle stå som "ägare" av bonuskortet? Hur fungerar det med att det måste vara samma namn på kortet som på biljetten?
Min arbetsgivare har sagt (ej sett i skrift) att man inte får använda poäng insamlade på arbetsresor privat. Jag misstänker att det har med förmånsvärde eller liknande att göra. Sen att de inte kan kontrollera det är en helt annan historia =)

Finns det några prejudikat för hur tex EBG kan klassas som en förmån om man använder det vid privatresor?
 

NyfikenGrau

Medlem
Du menar att arbetsgivaren skulle stå som "ägare" av bonuskortet? Hur fungerar det med att det måste vara samma namn på kortet som på biljetten?

Det bör väl fungera ganska enkelt om det står på ditt namn fast med alla kontaktuppgifter till ditt jobb? Då skulle du ju till och med kunna ha ett eget kort hos precis samma flygbolag med precis samma namn (om du nu skulle vilja det).
Så arbetsgivaren får i princip rabatt (via betalning med poäng) på jobbresorna du flyger ihop. Det allra enklaste är ju om det också är just "dina" jobbresor som betalas med poängen.

Statusdelen lär väl arbetsgivarna aldrig bli intresserade av (om jag inte missat något) så den kan du väl använda på fritiden utan att de bryr sig.
 
Toppen