Senaste nytt

Olika miles med olika bonusprogram på samma biljett inom Star Aliance?

En undran:
Flög i januari en svindyr akut-returresa CPH - FRA á ca 10.000:-.
Ena vägen med SAS och andra med LH. Bokat på SAS site,
Döm av min förvåning när jag med LH fick typ 600 miles, medan jag tror att det var 2300 för SAS-delen av resan. Båda i business....

Är det så att bolagen inom Star Alliance ger olika miles beroende på om du är medlem i deras eget FFP eller något annat?
Planerar en resa till Hong-Kong med Swiss, och de säger på sin sida att jag får X.000 miles med Miles And More för en viss biljett. Men kan jag då råka ut för att få färre om jag har Eurobonus? Och - kan jag på något sätt få reda på hur många det i så fall blir. Innan jag handlar biljetter för 45.000:-....

Ledsen om det är en elementär fråga, men jag hittar inte infon någonstans.
 

A380*G

Medlem
En undran:
Flög i januari en svindyr akut-returresa CPH - FRA á ca 10.000:-.
Ena vägen med SAS och andra med LH. Bokat på SAS site,
Döm av min förvåning när jag med LH fick typ 600 miles, medan jag tror att det var 2300 för SAS-delen av resan. Båda i business....

Är det så att bolagen inom Star Alliance ger olika miles beroende på om du är medlem i deras eget FFP eller något annat?
Planerar en resa till Hong-Kong med Swiss, och de säger på sin sida att jag får X.000 miles med Miles And More för en viss biljett. Men kan jag då råka ut för att få färre om jag har Eurobonus? Och - kan jag på något sätt få reda på hur många det i så fall blir. Innan jag handlar biljetter för 45.000:-....

Ledsen om det är en elementär fråga, men jag hittar inte infon någonstans.

Utmärkt fråga! Sitter med en padda så har inte riktig speed i fingrarna att förklara, men några andra kommer snart att förklara hur det går till att tjäna miles/poäng. :)

Men svaret är ja, olika program kan ge olika miles/poäng.
 
Last edited:

Timotey

Medlem
Sitter med en iPhone och orkar inte heller förklara mer ingående, då andra är bättre dessutom. Kan tillägga att det inte heller alltid är det "egna" FFP som alltid genererar flest miles. T.ex kan du ibland få mer miles hos United än hos Eurobonus trots att du flyger SK.
 

xmit

Medlem
Hej A380*G - Jag kollade där innan jag postade. Men på EB's tabell under Swiss så står bara minimumpoäng.... Finns det ett regelverk eller är det lite hipp-som-happ?

Jag tror att det är så här:

Om du kollar på ex. SWISS hos Eurobonus så står det som du säger Minimumpoäng enligt nedan:

First & Business (F, A, J, C, D, Z, P) Economy (Y, U, B, M, H, Q) Low Economy (V, S, W, T, E, K, G)
Minimum 1 200 Minimum 600 Minimum 150

Man kan säga att det skall tolkas som följer: Minimum 150 = 25% , Minimum 600 = 100% & Minimum 1200 = 200% av flugna miles men dock minst det som står som min enligt ovan.

Ex. 2000 flugna miles i Klass T bör ge 500 poäng & 2000 Miles i Klass D bör ge 4000 poäng.

Skulle du flyga kort, ex. 500 miles i Klass D så skulle det motsvara 1000 poäng, men då minimum är 1200 poäng så får du det istället.
 
Last edited:

Ruthie

Medlem
Business (Z) från Frankfurt till GOT råkade registreras på mitt EBG kort istället för Miles and More, fick bara 600 ynka poäng :(
Samma sträcka fast I ekonomi gav mig 1200 I Miles and More, jag har lite svårt att förstå.............
 

NotRyan

Medlem
Business (Z) från Frankfurt till GOT råkade registreras på mitt EBG kort istället för Miles and More, fick bara 600 ynka poäng :(
Samma sträcka fast I ekonomi gav mig 1200 I Miles and More, jag har lite svårt att förstå.............

Du får i princip alltid, med något förbisett undantag, mer till "hemmaprogrammet". Alltså M&M om du flyger LH. EB om du flyger SK.... Och man undviker i princip alltid codeshare som kan bli lite hur som helst.

Mvh
/NotRyan
 
Toppen