Senaste nytt

Vilken flygning är din kortaste?

Är det någon som vet vilken sträcka som trafikeras utav SAS (inte code share) som är den kortaste?

Jag flög precis AAR-CPH i en CRJ-900 och tog tid på hur lång tid som säkerhetsbältes-skylten var släckt. 7minuter och 18 sekunder. Tyvärr tog jag inte tid på hur lång hela flygningen var, men den sägs vara 20minuter.

Det är helt klart den kortaste flygningen jag gjort.
 

Dr. Miles

Expert
Basel - Bern i Schweiz med Swissair. 47 flygmil eller 87 km.

För er information, det är ca 4 km längre än Arlanda - Västerås sträcka.
 

twiggs

Medlem
Basel - Bern i Schweiz med Swissair. 47 flygmil eller 87 km.

Jag flyger regelbundet på sträckan ZRH-BSL, 78 km. Det lär vara det kortaste som flygs över hela Europa, om man bara räknar med större flygplan. Annars så flyger British Airways operated by Loganair (eller om det är Flybe operated by Loganair, numer?) en sträcka som är 2 kilometer med en Twin Otter.
 

vicce

Medlem
Jag flyger regelbundet på sträckan ZRH-BSL, 78 km. Det lär vara det kortaste som flygs över hela Europa, om man bara räknar med större flygplan. Annars så flyger British Airways operated by Loganair (eller om det är Flybe operated by Loganair, numer?) en sträcka som är 2 kilometer med en Twin Otter.

Läste att den behöver mellan 300-400 meter för start och samma för landning. Om detta stämmer, så innebär det att de flyger en sträcka på ca 1,2 km eller 1200 meter?
 

twiggs

Medlem
Läste att den behöver mellan 300-400 meter för start och samma för landning. Om detta stämmer, så innebär det att de flyger en sträcka på ca 1,2 km eller 1200 meter?

Twin Otter utan last klarar av att landa/starta på kanske 220-250 meter. Säkerligen än mindre. Fast sen så ska den väl upp i luften och landa, så kanske att den flyger 2-2,5 kilometer trots allt? (Fast på den punkten är jag förstås ute och simmar).
 

vicce

Medlem
Twin Otter utan last klarar av att landa/starta på kanske 220-250 meter. Säkerligen än mindre. Fast sen så ska den väl upp i luften och landa, så kanske att den flyger 2-2,5 kilometer trots allt? (Fast på den punkten är jag förstås ute och simmar).

Frågan är väl vem som betalar för en flygresa på 2 km...
 

twiggs

Medlem
Frågan är väl vem som betalar för en flygresa på 2 km...

Jag har för mig att det handlar om ett någon avgång om dagen. Betänkas skall att detta är i glesbygdernas glesbygd och att det troligtvis inte ens finns någon färjeöverfart; än mindre en bro. Så har man ingen egen båt så får man antingen flyga, eller ja... simma kanske? :cool:
 
Last edited:
Toppen