Senaste nytt

Kvalificeringsmål i olika bonusprogram för att få Star Alliance guldkort

peppe

Medlem
En liten fundering jag har haft är om de e samma kvalificeringsmål som gäller för alla bolag inom alliansen - dvs 70.000 för guld:confused:

Eller finns det något bolag det går fortare hos? Låt säga jag ska flyga till Australien i business och får på denna resa 45000 poäng. I vilket bonus system placerar jag dessa bäst?
 

Bjorkman

Medlem
Tycker det verkar orimligt bra med Aegan.
Givet 1000 sign-on bonus behövs 3000 för Blue och 19000 för Gold.
Flyger man mycket SAS ungdomsbiljetter (klass: V = 600 Aegan Miles) känns det ju givet.
Har jag missat något?
 

jth

Medlem
Jo det är sant, hur fungerar det med Op-ups om du är guld på A3 jämfört med EBG?
Dvs är det samma chans inom Star Alliance.

Nej, det finns det inga garantier för. Flygbolagen uppgraderar helst sina egna statusinnehavare först, dvs som guld i A3 kommer du ligga efter en EBS på en SAS-flygning.
Sedan så får man titta på vad respektive program ger i intjäning. Många av de billigaste klasserna hos SAS ger inga poäng överhuvudtaget hos tex Aegean.
 

Gnopps

Medlem
Nej, det finns det inga garantier för. Flygbolagen uppgraderar helst sina egna statusinnehavare först, dvs som guld i A3 kommer du ligga efter en EBS på en SAS-flygning.
Sedan så får man titta på vad respektive program ger i intjäning. Många av de billigaste klasserna hos SAS ger inga poäng överhuvudtaget hos tex Aegean.
Är det säkert att Star Alliance guld prioriteras efter Eurobonus silver? Jag vet att många flygbolag gör på detta sättet och det kan skilja sig både på vad systemet säger och vad gate agenten faktiskt gör men vet någon om detta de fakto är den vanligaste ragnordningen på SAS-flyg?
 

jth

Medlem
Är det säkert att Star Alliance guld prioriteras efter Eurobonus silver? J

Egentligen faller det väl under "hörsägen" men det har postats en del "rangordningslistor" som påstås vara ur SAS operating manual på FT där ordningen är EBG,EBS,*A Gold och neråt. Huruvida det är helt säkert vet jag inte, det är väl som du säger en personlig bedömning som görs manuellt av flight managern/gate agenten.
 

agehall

Medlem
Jag skulle säga: Räkna inte med OpUps. Visst har man tur ibland och blir uppgraderad, men chansen är liten och den är ännu mindre om du inte har elitstatus med bolaget du faktiskt flyger med.
 
Toppen