Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Dr. Miles

Expert
Det finns många trådar om hur man ett billigt sätt kan bli Star Alliance Gold för att få tillgång till lounge, extra bagagevikt etc.
Men det har inte funnits någon tråd om hur man blir oneworld Sapphire på ett billigt sätt (utan statusmatching).

Här har jag hittat några förslag. Om ni hittar andra kreativa lösningar är det bara att posta.

British Airways Executive Club (BAEC):
600 Tier Points (TP) behövs för att bli BAEC Silver (oneworld Sapphire), men det krävs också att man flyger minst fyra British Airways / IBERIA flygningar för att bli statusmedlem.

Stockholm-(BA)-London-(BA)-Aten t/r kostar ca 2.330 SEK inkl. skatter (i O klass) och ger 60 TP per resa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

http://www.businessclass.se/deals/9...innair-fr-ryanair-ireland-1-450-sek-inkl.html
Stockholm/Göteborg-(AY)-Helsingfors-(AY)-Malaga t/r i Economy class ger 90 TP per resa.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1 x Stockholm-London-Aten t/r (@60 TP) + 6 x Stockholm-Helsingfors-Malaga t/r (@90 TP) = 600 TP

(2.330 SEK x 1) + (1.450 SEK x 6) = 11.030 SEK

American Airlines AAdvantage:
50.000 miles eller elite qualifying points (EQP) för att bli AAdvantage Platinum (oneworld Sapphire), men det krävs också att man flyger minst fyra American Airlines flygningar för att bli statusmedlem.

http://www.businessclass.se/deals/9...ika-t-r-american-airlines-fran-6-400-sek.html
Stockholm/Göteborg-(BA)-London-(AA)-New York-(AA)-Sao Paulo t/r ger ca 9.000 EQP. (AA S class)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

http://www.businessclass.se/deals/9...innair-fr-ryanair-ireland-1-450-sek-inkl.html
Stockholm/Göteborg-(AY)-Helsingfors-(AY)-Malaga t/r i Economy class ger ca 7.000 EQP. (AY R class)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

9.000 EQP + (7.000 EQP x 6) = 51.000 EQP => AAdvantage Platinum

(6.400 SEK x 1) + (1.450 SEK x 6) = 15.100 SEK
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tack för tipsen! Jag som tänkte mig pröva på Oneworld snart

För din del kan du köra 10 gånger Göteborg-London-Aten t/r. ;)

EDIT: eller 3 gånger x Göteborg-London-Aten t/r i British Airways Business class. (240 Tier Points per resa)
Det kostar ca 7.200 SEK inkl. skatter per resa. Totalt 21.600 SEK.
Det är i alla fall billigare än 10 t/r.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert

palmen

Moderator
I BA-alternativet är det billigare att göra 7 stycken ARN-HEL-AGP än att göra 6 ARN-HEL-AGP + 1 ARN-LHR-ATH.
Blir nästan 900 kronor billigare. :)
 

karho

Medlem
Ett behagligt alternativ till ARN-LHR-ATH svängen i eco är ARN-LHR-ARN i Club Europe för ca 2500 kr t/r. Ger 80 TP, finns egen tråd om det. Så för ca 200pix mer får du en kortare och behagligare resa, med bubbel, lounge osv. Dock krävs lör/sön övernattning, se egen tråd.

EDIT:
Fel av mig. Då får man ju bara 2 segment kom jag på nu! Man får göra svängen två gånger då, och då blir det ju dyrare :(
 
Toppen