Senaste nytt

Vilket bonusprogram? (Johan_G)

Johan_G

Medlem
Som det är idag så samlar jag mina poäng hos EB, jag har också några småslattar som ligger och skräpar hos Aeroflot och Qatar men det känns inte som om jag kommer att få så mycket samlande gjort där så det kan vi lämna åt slumpen tills vidare.

Efter att ha läst runt på BC.SE har det slagit mig att en framkomlig väg för att få tag i schysta biljetter till ett billigt pris är att gå med i flera FFP hos bolag som man normalt sett inte åker med och passa på att bunkra upp saldot när det är poängrea. Jag har läst bland annat om Dividend Miles och Life Miles för detta ändamål.

Så, till frågan: Vad ska jag satsa på? Asien känns som om det borde prioriteras högre i mitt poängsamlande, visst är EB+2-4-1 en fin deal men det känns som om den funkar bäst om man åker västerut därav idéen att jag borde komplettera med något som kan ge schysta awards även österut :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har flyttat ut ditt inlägg och skapat en ny tråd för att både frågan och svaren är individuella.
Hoppas att du har överseende med detta.
 

Dr. Miles

Expert
Jag rekommenderar generellt att skaffa konto på följande tre flygbonusporgram.
De tre programmen ger 100% miles på många Low Economy bokningsklasser. (dock inte alla)
 

Gnopps

Medlem
Visst är det bra att köpa poäng billigt som du föreslår, men om du funderar på vilket program du i huvudsak ska samla till så hänger det mera på ditt resemönster (klass, destination, frekvens) och vad du vill uppnå (status, bonusresor, annat). Kan du berätta lite mer?
 

Palazzi

Medlem
United Milage Plus ger 100% på alla ekonomiflygningar med SAS (kanske passa för ditt resemönster inom Europa). Turkish Airlines, som är billiga till Asien, brukar också generera 100% till samma program. Poängköp är ok, men inte som det en gång var... US Airways kommer ju lämna alliansen, så de behöver man inte fundera på längre.

Avianca är nästan bara bra för poängköp, och om man råkar resa endast med SAS i ekonomiklass, och i Business Class med andra bolag. Detta stämmer ganska väl med mitt egna resmönster, så jag kör helhjärtat Lifemiles (sedan ganska nyligen).

Har du någon status sedan innan? Annars skulle jag börja med en Business class T/R för att bli Miles & Bonus Gold (Aegean) och sedan köra intjäning och köp på United....
 

Johan_G

Medlem
Tja, resemönster, mest inrikes och intra-europa i jobbet, biljetterna är i bästa fall ombokningsbara monkey. Ibland blir det några jobbresor till något avlägset hörn i världen eller en semesterresa till en varm strand med kall öl, jag brukar försöka få till kombon monkey + exit när jag åker long haul men med vissa av priserna man läser om här på BC.SE så skulle det definitivt vara värt att åka i C på privatresorna istället.

Status har jag inte funderat så mycket på, jag fiskar mest efter vettiga sätt tjäna in poäng på jobbresorna samt att kunna köpa poäng för att komma åt awardplatser i C men det är ju klart att om det går att få med en status på något sätt i ekvationen så gråter jag knappast. Hittils är jag statuslös men det ramlar nog in ett EBS snart i och med mitt flitiga pendlande till Norrland för tillfället, dock är ju inte EBS något jag känner mig direkt uppspelt inför så man kanske ska börja på ny kula hos något annat FFP.

Aegean? En T/R? Skulle du kunna utveckla?
 

Palazzi

Medlem
Tja, resemönster, mest inrikes och intra-europa i jobbet, biljetterna är i bästa fall ombokningsbara monkey. Ibland blir det några jobbresor till något avlägset hörn i världen eller en semesterresa till en varm strand med kall öl, jag brukar försöka få till kombon monkey + exit när jag åker long haul men med vissa av priserna man läser om här på BC.SE så skulle det definitivt vara värt att åka i C på privatresorna istället.

Status har jag inte funderat så mycket på, jag fiskar mest efter vettiga sätt tjäna in poäng på jobbresorna samt att kunna köpa poäng för att komma åt awardplatser i C men det är ju klart att om det går att få med en status på något sätt i ekvationen så gråter jag knappast. Hittils är jag statuslös men det ramlar nog in ett EBS snart i och med mitt flitiga pendlande till Norrland för tillfället, dock är ju inte EBS något jag känner mig direkt uppspelt inför så man kanske ska börja på ny kula hos något annat FFP.

Aegean? En T/R? Skulle du kunna utveckla?

Aegean Miles & Bonus är det bonusprogram med de lägsta kraven för att bli Star Alliance Gold (20.000miles). Du får 1.000miles vid registrering, så du ska skrapa ihop 19.000miles själv.

Säg att du åker ARN-ZRH-PEK i C med Swiss (ca 15.000kr på kampanj) så har du redan tjänat över den summan. Du har loungeåtkomst, extra baggage, priority check in mm i minst 3år. Det bör också räcka med en resa i TK Comfort Class ARN-IST-EZE för att nå status, och den resan kostar ca 10.700kr. Om du är beredd att flyga Ethiopian Airlines i ekonomi kan det bli ännu lite billigare...

Sedan flyger du ekonomiklass i tjänsten och samlar till United Milage Plus.. Köp poängen som saknas och njut av billiga bonusbiljetter i Business class.
 

Dr. Miles

Expert
Hur länge är United Airlines poängen giltiga?

Både American Airlines AAdvantage och United Mileage Plus har 18 månaders livslängd från sista aktivitet.
Så länge det finns plus/minus aktivitet minst var 17:e månader kan du behålla hela miles på kontot vid liv.

Delta SkyMiles har inget utgående datum av miles.

Du kan t ex handla på webshoppingportaler och tjäna några miles, sedan kan du förlänga livslängd av dina miles ytterligare 18 månader.
Det finns bl a Apple Store på listan. Köpa en billig App till exempel.
http://www.mileageplusshopping.com/
http://www.aadvantageeshopping.com/
 
Last edited:
Toppen