Senaste nytt

Swiss första klass & val av sittplats

Cornelius

Medlem
Är det någon här som har någon erfarenhet när det gäller val av sittplats i förstaklass med Swiss?

Jag flyger om några månader sträckan ZRH-NRT och vill gärna optimera mina möjligheter för att erhålla en fönsterplats på denna flygning, innan incheckning och slutligt val av säte börjar 24 timmar innan avgång.

Jag vet att preferenser kan läggas in i den personliga Swiss-profilen, och jag har där hakat av 'fönsterplats'. Jag antar att säten därefter allokeras efter relevant lojalitetsstatus?
 

Cornelius

Medlem
Testa att ta upp bokningen med din bokningskod (PNR) och efternamn på Lufthansas webb.

Det har jag redan testat. För det första verkar det vara så att Swiss konsekvent blockerar sittplats 1A samt 1K & 2K, av någon anledning, och för det andra visar min registrerade sittplats på Lufthansas webb som N/A, oavsett hur jag väljer att ändra sittplats där.
 

Magino

Medlem
Om du reser med Swiss i första klass kan du alltid boka din plats i förväg. och inte Malus tips om Lufthansa fungerar är det bara att ringa till Swiss så löser de det utan problem.
 

Jacob

Medlem
Att flygbolag blockerar platser i economy är inget konstigt. Det kan vara "premium platser" endast för frequent flyers eller platser reserverade för ensamåkande barn eller föräldrar med spädbarn. Men knappast något som händer speciellt ofta i första klass.
Låter som något tekniskt fel, ring till Swiss om det inte funkar att reservera plats online, du ska inte behöva vänta till 24 timmar före avgång

Som rekommendation av sittplats säger jag 02K som jag själv alltid väljer i liknande konfigurationer om jag får möjlighet, och här är anledningarna:
*Det är en fönsterplats, vilket jag själv gärna föredrar
*Stolen är längst bak i kabinen, så man ser allt som händer, vilket alltid är kul i första klass
*Jag sover alltid på höger sida, så föredrar därför en stol på högra sidan av kabinen.
*Det verkar finnas någon psykologisk spärr hos folk att boka 02H, platsen tvärsöver mittgången. Den har alltid varit tom när jag rest, 100% av gångerna, vet inte varför. Men det ger förstås mer avskildhet samt en extra stol man kan använda för avlastning, eller varför inte ha en stol att sova i och en stol att sitta i.
 

Senator

Moderator
Hejsan,

LX blockerar 1A till eventuella pax med extra behov: rörelsehindrade etc. Dessa släpps till incheckning när den öppnar. Jag åkte själv i fredags på LX40 till LAX med A340-300, och ändrade plats från 1D till 1A i ZRH.

LX blockerar också rad 4 i business till SEN/HON bara.

Rapport om resan kommer snart.
 

Cornelius

Medlem
Tack för alla informativa svar.

Om du reser med Swiss i första klass kan du alltid boka din plats i förväg... [] ...bara att ringa till Swiss så löser de det utan problem.

Det gick mycket riktigt fint att ringa Swiss och boka sittplats.

Som rekommendation av sittplats säger jag 02K som jag själv alltid väljer i liknande konfigurationer om jag får möjlighet...[]

Jag var inte mer originell än att jag också valde 02K :) Det verkar förresten vara en klassiker i reserapporter här på Businessclass.se...

LX blockerar 1A till eventuella pax med extra behov: rörelsehindrade etc. Dessa släpps till incheckning när den öppnar. Jag åkte själv i fredags på LX40 till LAX med A340-300, och ändrade plats från 1D till 1A i ZRH.

Anledningen till att jag började denna tråden var att jag läste på några andra fora att vissa hade problem med att boka fönsterplats innan incheckningsfönstret öppnade. Vissa av Swiss sina kundserviceagenter verkade påstå att både plats 1A samt 1K & 2K var blockerade, av de skäl Senator uppger. Att dessa sittplatser blockeras verkar stödjas av Lufthansa.com, som inte visar dessa säten alls, samt att dessa heller inte existerar på Amadeus sina sittplatskartor, för några av Swiss sina flygningar runtom i världen (jag har självklart inte sökt på alla flygningar, men jag vågar ändå vara så bombastisk), både med A340 och A330.
 
Toppen