Senaste nytt

Florida - marknad för ännu en SAS long haul?

Hall

Medlem
SAS kommer nog inte öppna en interkont-rutt som inte är Star Alliance-hubb. Alla nuvarande USA-rutter är hubbar för United, Tokyo för ANA, Bangkok för Thai och Shanghai samt Peking för Air China. Däremot vore det intressant med en rutt till Houston, där har du både en hubb (gamla Continental-hubb, dvs med trevlig kabinpersonal inrikes) och dessutom en inte
obetydlig IT-industri.

Houston har varit på tapeten flera gånger i detta och liknande forum och det är irriterande dåliga förbindelser dit för skandinaver, dock är resbehovet från CPH till IAH mycket lågt så det flyget borde gå från antingen ARN eller OSL.
 
I sommar från ARN kommer SK/UA flyga på EWR och Delta och Norwegian på JFK.
För min del tycker jag det är bra att SK koncentrerar sin trafik till EWR.
Vissa veckodagar under hela sommaren kommer SK ha 4 avgångar från EWR till Skandinavien...det är nog all time high vad gäller frekvenser från en enskilld SK ic destination :)
 

Randy Marsh

Medlem
Houston har varit på tapeten flera gånger i detta och liknande forum och det är irriterande dåliga förbindelser dit för skandinaver, dock är resbehovet från CPH till IAH mycket lågt så det flyget borde gå från antingen ARN eller OSL.
Vi får hoppas på att SAS gör verklighet av sina planer för en Houston-rutt och att den går från SVG eller OSL, det är nog det enda logiska ifall det ska vara en renodlad business-rutt. Har bekanta här i Norge som i flera gånger hört andra norrmän klaga på att de var tvungna att åka economy eftersom business var fullt, när de stod i immigration-kön på IAH. Så efterfrågan från premium-resenörer finns där, speciellt från Norge.

Frågan är om efterfrågan är tillräckligt stor också från vanliga resenärer, Houston är ju som nämnt tidigare en stor hub.
 
Last edited:
Florida är klart eftertraktad fritidsdestination bland nordbor men jag ser ingen anledning att starta regulärtrafik dit för SK. Dessutom siffrorna ovan visar klart att det finns fortfarande stor potential i större befintliga destinationer.
Vad hade varit mer klokt är att steg för steg jobba mot att sälja fler biljetter till alla heta resmål men inte nödvändigtvis transportera på egen metall. Kanske signa ett code-share för nuvarande DLs säsongstrafik från ARN och CPH samt försöka få det bli en åretrunt företeelse. Då får man tillgång till JFK.
Erbjuda alla som köper en DL/SK kombo biljett med transfer i ARN/CPH fri layover(likt Icelandair). Då kommer alla amerikaner som ska till europeiska eller andra SAS destinationer gärna välja SK. Samma kommer vara för asiater/europeer på väg till USA.
I samma veva biljetter vid bokning till Florida, California eller annanstans i USA ska tillåta layover i NYC.
Man kan använda DL, UA och B6 styrkor i USA. Tycker ett samarbete med JetBlue hade inte skadat.
 

AABack2ARN

Medlem
MIA ligger som fjärde högst på unserved routes på CPH (~61000 passagerare under 2011). Någon som har motsvarande statistik på ARN?

Top 25 - Route opportunities - Københavns Lufthavne

Intressant lista. Jag blir dock ofta lite intresserad hur denna typ av statistik kommer fram. Någon som vet? Jag antar att CPH kan läsa av var slutdestinationen är på ett enhetligt sätt (dvs från bokningsinformationen)? Eller baserar sig detta på de intervjuer som genomförs på flygplatserna där man får ange var man reser idag. Har själv svarat minst tre gånger på den frågan på ARN.

Hursomhaver borde flygplatsen även publicera information om antalet passagerare som åker till flygplatser som redan idag har service. Exempelvis hur många åker till ORD från CPH via någon annan flygplats. Detta skulle kunna nyttjas för att sälja in fler aktörer på samma linje - eller utöka turtätheten.

Att dessutom särskilja EWR och JFK (och troligen LGA) från varandra är väl kanske lite märkligt. Man kan dock konstatera att det reser mycket människor mellan CPH och NYC.

Vet att man kan angripa detta på tusen sätt, men jag tar alltid denna typ av statistik med en hel del misstänksamhet ;)
 

micsjo

Medlem
Kommer aldrig att förstå varför SAS slutade med CPH - Seattle. Alltid full i business och den enda unika rutten där SK hade bästa resan för *A från Europa till någon IC-rutt. Åkte både den och massa sämre alternativ när det begav sig.
 

ben_hg

Medlem
Som jag ser det är det en klar fördel att slippa EWR, JFK eller ORD om man ska till Florida. Enbart till Miami flyger LH dagligen från FRA och 5 gånger i veckan från DUS. LX flyger 11 avgångar per vecka från ZRH och en rad andra bolag flyger också direkt till Miami. T ex BA, Virgin, TAP mfl. Sedan finns det förbindelser direkt till bla. Orlando. Nog borde det finnas marknad för en avgång från Skandinavien? Själv skulle jag föredra att SAS flög den...
 
Jag var på MIA igår, visserligen bara i 4h, fast jag tänkte Exakt på samma sak. Klar majoritet av Skandinavier på MIA-LHR (BA) rutten som jag flög, borde gå att få bra snurr på en SK seasonal CPH-MIA. Kan tillägga att det var en hemsk resa bak på rad 50 ombord en åldrad 744 (såg att det var gamla F där framme)…
/G
 

Palazzi

Medlem
För en kort stund idag kom det upp en liten prick i Florida på SAS amerikanska linjekarta! Inget namn fanns refererat men en del på SAS facebook sida han skriva kommentarer om det. SAS valde att ignorera att svara, och "pricken" är nu borta.

Troligen så svarar de mot Norwegians satsning nu
 
Toppen