Senaste nytt

Regler vid bokning av bonusresa i AAdvantage

henrik l

Medlem
Ska eventuellt till BKK nästa år i juli och undervisa vid ett universitet där. Eftersom det är klent med finansieringsmöjligheter just nu, tänkte jag använda mina AAdwatage miles (American Airlines) för att plocka ut en first med CX från MXP och en business med CX tillbaka. Har försökt att hitta vad det är för regler som gäller på AA's sida om man vill avboka, men har inte hittat något. Någon som vet något som gäller?

Tänkte slå till och boka nu medan det verkar finnas platser.
 

Dr. Miles

Expert
Ska eventuellt till BKK nästa år i juli och undervisa vid ett universitet där. Eftersom det är klent med finansieringsmöjligheter just nu, tänkte jag använda mina AAdwatage miles (American Airlines) för att plocka ut en first med CX från MXP och en business med CX tillbaka. Har försökt att hitta vad det är för regler som gäller på AA's sida om man vill avboka, men har inte hittat något. Någon som vet något som gäller?

Enligt AAdvantage regler, 150 USD.

AAdvantage skrev:
Reinstating Award Tickets

(Waived for AAdvantage Executive Platinum members using miles from their account)

You can request to have your AAdvantage mileage reinstated for an unused AAdvantage flight award if your ticket has not expired. Partially used awards cannot be reinstated.

When requesting a reinstatement, a $150 USD processing charge will be assessed per account for the first award ticket. Any additional award tickets reinstated to the same account at the same time will have a $25 USD per ticket add-on charge.
 

Dr. Miles

Expert
Om du bokar bonusresan som två enkelrersor, du kan avboka returresan mot avgift även om du har börjat flyga ditresan.
Men om du bokar bonusresan som en returbiljett, du kan bara ändra.

Om du ändrar bara datum/tid men inte flygbolag/rutt, tar AAdvantage inte någon avgift.

T ex:
Original biljett
2012-06-01: London-Hong Kong: Cathay Pacific : First class
2012-06:03: Hong Kong-Bangkok: Cathay Pacific : Business class

Denna ändring är utan avgift: (ändring av datum, men inte flygbolag/rutt)
2012-06-05: London-Hong Kong: Cathay Pacific : First class
2012-06:07: Hong Kong-Bangkok: Cathay Pacific : Business class

Denna ändring är ej gratis: (ändring av flygbolag)
2012-06-01: London-Hong Kong: British Airways : First class
2012-06:03: Hong Kong-Bangkok: Cathay Pacific : Business class
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Stort tack för all info. Det slår mig även nu att jag kommer att vara lite mera flexibel än jag trodde från början. Jag hade nämligen tänk att routa MXP-HKG-TPE i CX F dit, för att förhoppningsvis kunna göra ett litet TierPoint run med CX från TPE-CGK-TPE och sedan vidare till BKK.

Det är tillbakaresan jag hade dubier om. Eftersom jag inte vet så mycket än hur många TierPoints jag kommer att dra in på BA 2012/13. Om behovet inte visar sig vara så stort kan jag ta returen till MXP från BKK med CX i C. CX har hyfsat billiga enkelbiljetter TPE-BKK i economy, så jag kan ta mig till BKK. Skulle jag däremot behöva fler TP, tänkte jag även ta en business TPE-BKK t&r och därmed blir det TPE-HKG-MXP med CX i C hem.

Efter informationen AHO gav så skulle jag dagsläget t ex kunna boka TPE-HKG-MXP hem. Skulle det senare i vår visa sig att jag inte behöver så många TP, bokar jag mot en avgift om och tar BKK-HKG-MXP hem. Misstänker att sträckan BKK-HKG inte är flaskhalsen:)
 

Dr. Miles

Expert
Det är lite synd att man inte kan boka bonusresor i Premium Economy på partnerflygbolags flygningar med AAdvantage miles.
Jag har hittat tillgängliga platser i Premium Economy på JAL men det går inte att boka med AAdvantage miles, även om jag skulle vara beredd för att betala för Business award.

Med British Airways Executive Club avios blir det ganska dyrt att boka Premium Economy på Bangkok-Tokyo. Det kostar 37.500 avios per pers.
 
Toppen