Senaste nytt

Någon som flugit med Virgin Australia eller JetStar Airways i Australien?

Kebalibre

Medlem
Jag har en resa till Australien inbokad i februari och behöver flyga MEL-BNE och SYD-PER. QF har inga bra priser på enkelbiljetter så min fråga är om någon flugit med Virgin Australia eller Jetstair Airways och har något att säga om dessa bolag, vilket är att föredra?

EDIT: Tiger Airways flyger tydligen också MEL-BNE.
OT: Varför kan man inte redigera rubriken (Austalien)?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har ingen erfarenhet av Virgin Australia eller JetStar men jag kan tipsa om användning av avios från British Airways Executive Club på Qantas flygningar i Australien inrikes.

Sträckan mellan Melbourne-Brisbane kostar 7.500 avios + ca 90 SEK skatter per enkelresa i Economy.
Sträckan mellan Perth-Sydney kostar 12.500 avios + ca 90 SEK skatter per enkelresa i Economy.

Med tanke på vad en betald biljett kostar är det ganska bra deal.
 

Kebalibre

Medlem
Jag har ingen erfarenhet av Virgin Australia eller JetStar men jag kan tipsa om användning av avios från British Airways Executive Club på Qantas flygningar i Australien inrikes.

Sträckan mellan Melbourne-Brisbane kostar 7.500 avios + ca 90 SEK skatter per enkelresa i Economy.
Sträckan mellan Perth-Sydney kostar 12.500 avios + ca 90 SEK skatter per enkelresa i Economy.

Med tanke på vad en betald biljett kostar är det ganska bra deal.
Tack för tipset. Har dock inga avios så det hjälper nog inte mig, om du inte har något tips på hur jag kan fixa det på kort tid utan att flyga?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för tipset. Har dock inga avios så det hjälper nog inte mig, om du inte har något tips på hur jag kan fixa det på kort tid utan att flyga?
Alternativt kan du köpa Amerian Airlines AAdvantage miles.
Australien inrikes och flygning mellan Australien och Nya Zeeland kostar 10.000 miles per enkelresa i Economy.

Just nu pågår Buy miles kampanj hos AAdvantage. Om du köper 16.000 miles får du 4.000 bonus miles = totalt 20.000 miles = räcker för två enkelresor inom Australien.

Inköpskostnad för 16.000 miles + 4.000 miles är 508 USD (ca 3.350 SEK)
Skatter på inrikesflyg i Australien är 13,30 USD (ca 90 SEK).

3.350 SEK + (90 SEK x 2) = 3.530 SEK för Melbourne-Brisbane och Perth-Sydney i Economy class med Qantas.

* Observera att du måste betala 75 USD per bonusresa om du bokar din bonusresa som avgår inom 21 dagar från dagens datum.

Du kan boka bonusresor på Qantas flygningar online på American Airlines webbsida.
 

Kebalibre

Medlem
Alternativt kan du köpa Amerian Airlines AAdvantage miles.
Australien inrikes och flygning mellan Australien och Nya Zeeland kostar 10.000 miles per enkelresa i Economy.

Just nu pågår Buy miles kampanj hos AAdvantage. Om du köper 16.000 miles får du 4.000 bonus miles = totalt 20.000 miles = räcker för två enkelresor inom Australien.

Inköpskostnad för 16.000 miles + 4.000 miles är 508 USD (ca 3.350 SEK)
Skatter på inrikesflyg i Australien är 13,30 USD (ca 90 SEK).

3.350 SEK + (90 SEK x 2) = 3.530 SEK för Melbourne-Brisbane och Perth-Sydney i Economy class med Qantas.

* Observera att du måste betala 75 USD per bonusresa om du bokar din bonusresa som avgår inom 21 dagar från dagens datum.

Du kan boka bonusresor på Qantas flygningar online på American Airlines webbsida.
Återigen tack, det är ungefär vad enbart resan SYD-PER skulle kosta med QF så det låter som en bra deal. Dock fortfarande nästan dubbelt så dyrt som tex JetStar. Så om någon har några erfarenheter av dem eller Virgin Australia får ni gärna droppa ett inlägg.
 

Paul

Medlem
Bodde ett år i Australien och flög en del med Jetstar då. Vad jag minns är de i princip som Norwegian, du får betala extra för mat och incheckat bagage, men för priset är de helt okej. Testade även Virgin på en lite längre flygning till Fiji och då ingick bagaget men mat kostade extra. Från Sydney flyger båda från storflygplatsen, i alla fall 2011. Däremot landade vi i någon avkrok av Melbourne en av resorna.
 

Kebalibre

Medlem
Bodde ett år i Australien och flög en del med Jetstar då. Vad jag minns är de i princip som Norwegian, du får betala extra för mat och incheckat bagage, men för priset är de helt okej. Testade även Virgin på en lite längre flygning till Fiji och då ingick bagaget men mat kostade extra. Från Sydney flyger båda från storflygplatsen, i alla fall 2011. Däremot landade vi i någon avkrok av Melbourne en av resorna.
Tack, med tanke på prisskillnaden låter det ändå okej. JetStar flyger både från AVV och MEL, antar att det var AVV du hamnade på.
 

palmen

Moderator
Flög en del VirginBlue (Antar att det är detsamma som Virgin Australia idag) för ca 7 år sedan.
Skulle nog jämföra dom med AirAsia ungefär, dvs lågprisbolag men ljusår bättre än ryanair. Hade inget att anmärka på flygningen då från Cairns till Sydney i alla fall och priset låg på ca 80$ för enkelresa.
Mycket kan säkert ha ändrats på dessa 7 år, men min åsikt då var att det var som qantas förutom att man fick betala för mat/dryck.
 
Toppen