Senaste nytt

Operational upgrades vs Commercial upgrades

marcoies

Ny medlem
Hej alla resenärer,

Jag har en fråga till allihopa därute. Jag flyger en del och brukar oftast fråga efter uppgraderingar finns tillgängliga. Men dem 3 senaste ggr har det dykt upp lite nya "flygspråk" på dem här frågorna.

Jag brukar alltid fråga efter operational upgrades, men nu när jag har flygit med Emirates och qatar har dem rättat mig och sagt commercial upgrades.

Är det någon där ute som är lite uppdaterad på sådana här nya "flygspråk" för uppdateringar eller om det även finns mer namn för sådant?

Sedan en annan fråga, inget repotage om Emirates på den här sidan möjligtvis? dem växer så det knakar och börjar ha många destinationer. Blev även utvald nyligen till årets Businessclass om jag minns rätt
 

Jacob

Medlem
Jag brukar alltid fråga efter operational upgrades, men nu när jag har flygit med Emirates och qatar har dem rättat mig och sagt commercial upgrades.

Är det någon där ute som är lite uppdaterad på sådana här nya "flygspråk" för uppdateringar eller om det även finns mer namn för sådant?
Operational upgrades är ju uppgraderingar som görs av praktiska/operationella skäl, dvd ett flygplan/en kabinklass har blivit överbokad eller det har skett ett flygplansbyte och antal passagerare har på något sätt blivit snefördelat mot antal stolar ombord.

Commercial upgrades skulle i så fall innebära uppgraderingar som görs av rent kommersiella skäl, dvs för att en passagerare är särskilt viktig eller särskilt lojal eller för att man vill premiera någon på något sätt.

En kortfattad guide kring hur uppgraderingar fungerar finns på denna sida: Hur blir jag uppgraderad på flyget?
Commercial upgrades har jag dock inte hört talas om i någon omfattning, de flesta flygbolag brukar snarare vara mycket restriktiva med sånt ("gratisuppgraderingar") och de riktigt bra flygbolagen håller tvärtom stenhårt på stolarna i sina premiumkabiner.
 
Toppen