Senaste nytt

Experter: Är det normalt business class är fullt och economy class tomt?

niksal

Medlem
Idag bär det av. Fick tidigare idag meddelandet från Optiontown att uppgraderingarna inte lyckades, varken till Y eller C. Kollar nu på flightstats, säger C2 D2 Y2 E9 M9 H9 G9, resten 0. På basen av säteskartan då jag precis checkade in verkar M vara ganska tomt.

Nu undrar jag om tvåorna ovan kunde indikera att jag kunde uppgradera med poäng?
 

Gnopps

Medlem
Idag bär det av. Fick tidigare idag meddelandet från Optiontown att uppgraderingarna inte lyckades, varken till Y eller C. Kollar nu på flightstats, säger C2 D2 Y2 E9 M9 H9 G9, resten 0. På basen av säteskartan då jag precis checkade in verkar M vara ganska tomt.

Nu undrar jag om tvåorna ovan kunde indikera att jag kunde uppgradera med poäng?
Ja, det kan vara möjligt. Fråga så fort du kan.
 

niksal

Medlem
Naja, hur gick det? Jag kom till HEL och gick till guld-incheckningen. Dar sade jag att jag garna ville uppgradera oss for poang till Economy Extra eller Business for CPH-BKK. Kvinnan vid disken sade att jag maste ga till biljettforsaljningen om jag vill uppgradera mig. Det ar inget hon kan gora. Ok, jag fragade om hon var saker, och da hon surt svarade att hon inte kan gora nagot sa gick jag till biljettforsaljningen.

Kvinnan i biljettforsaljningen sade att hon inte har nagot med poang att gora. Hon kan se det finns 3 platser i Business, men Economy Extra ar overbokad, men att om jag vill uppgradera mig med poang sa skall de "fylla i en mask" pa skarmen i check-in. Jaha, tack, tillbaka till check-in.

Samma kvinna som innan, totalt forvanad, men lite vanligare denna gang. Hon gick till bakrummet, var en god stund dar, och kom tillbaka med en papperslapp. Var det flyget till Kopenhamn jag vill uppgradera? Nej, andra flyget till Bangkok, tack. Kunde jag anvanda poang till att uppgradera forsta flyget, tankte jag, men ville inte forvirra henne mera. Och ville jag anvanda poang? Har jag ett alternativ fragade jag? Nej, det har du nog inte var svaret... Kvinnan var vanlig, och bad till slut om ursakt om alla problem. Det ar enligt henne ytterst sallsynt att nagon vill i Helsingfors uppgradera med poang.

Hon fyllde i nagot pa skarmen, och sa fick jag vara Economy boarding-kort och gick till loungen. Allt var bra. Jag borjade bara tanka pa en trad som nagon startat antingen har eller pa FT om Blue1 och servicen i HEL...

Flyget till CPH var rejalt forsenat, men med att halvspringa hann vi till BKK gaten vid final call. Dar var en trevlig man som fragade om det var vi som ville uppgradera oss. Ja, svarade jag, om det bara ar mojligt. Ja, om Economy Extra duger sa har de sparat tva platser at oss, men Business ar fullt. Tack, garna, och sa togs 20k poang fran mitt EB-konto och vi fick flyga Economy Extra. Det var bra tycker jag!

Maste tillagga att min fru (ja, nu ar hon det!) har glutenfri mat. Tydligen gick det nu bra att hamta maten fran rad 39 till rad 16, nagot som annu for en tid sedan var omojligt. Att de inte hade riktigt koll pa var vi satt och att de hamnade be att hon ger sig till kanna i kabinen kan jag forlata.

Tack for alla komentarer! Nu njuter vi av en fin brollopsresa pa Bali (TG BKK-DPS i C var helt ok, men servicen var nog bristfallande och ganska sur tycker jag).

Niksal
 
Toppen