Dr. Miles
Expert
Användning:
Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på First class bonusresa till/från Asien
Reserutt:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
London->Tokyo:
Tokyo->London:
Andra referenser.
Om man kollar varje segment är det så att BAEC har fördel på korta flygningar, men på långa flygningar har AAdvantage sin fördel.
BAEC använder segment per segment metod, vilket gör att varje byte kostar extra.
Medans AAdvantage använder Zone-to-Zone metod, vilket gör att du kan flyga max 4 flighter per enkel bonusresa mellan två zoner för samma antal miles.
AAdvantage brukar inte tillåta byte i andra zon(er) men man kan byta i Asia 2(bl a Kina, Hong Kong, Indonesien) när man flyger mellan Europe och Asia 1(bl a Japan).
Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på First class bonusresa till/från Asien
Reserutt:
- London-Shanghai: British Airways First
- Shanghai-Hong Kong: Dragonair First
- Hong Kong-Jakarta: Cathay Pacific First
- Jakarta-Tokyo: Japan Airlines First
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
London->Tokyo:
Rutt | med BAEC avios | med AAdvantage miles |
London->Beijing/Shanghai/Hong Kong/Tokyo med BA direktflyg, enkelresa | 90.000 Avios + ca 3.980 SEK | 70.000 miles + ca 3.980 SEK |
Shanghai->Hong Kong med KA/CX direktflyg, enkelresa | 22.500 Avios + ca 305 SEK | 32.500 miles + ca 100 SEK |
Hong Kong->Jakarta med CX direktflyg, enkelresa | 37.500 Avios + ca 315 SEK | 32.500 miles + ca 105 SEK |
Jakarta->Tokyo med JL direktflyg, enkelresa | 60.000 Avios + ca 1.075 SEK | 40.000 miles + 0 SEK |
London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo utan stopover, enkelresa | 210.000 avios + ca 5.675 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD) | 70.000 miles + ca 4.185 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD) |
London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo med stopover, enkelresa | 210.000 avios + ca 5.675 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD) | 175.000 miles + ca 4.185 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD) |
Tokyo->London:
Rutt | med BAEC avios | med AAdvantage miles |
Tokyo->Jakarta med JL direktflyg, enkelresa | 60.000 Avios + ca 1.370 SEK | 40.000 miles + ca 215 SEK |
Jakarta->Hong Kong med CX direktflyg, enkelresa | 37.500 Avios + ca 210 SEK | 32.500 miles + 0 SEK |
Hong Kong->Shanghai med KA/CX direktflyg, enkelresa | 22.500 Avios + ca 315 SEK | 32.500 miles + ca 105 SEK |
Beijing/Shanghai->London med BA direktflyg, enkelresa | 90.000 Avios + ca 2.090 SEK | 70.000 miles + ca 2.120 SEK |
Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London utan stopover, enkelresa | 210.000 avios + ca 3.985 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg) | 70.000 miles + ca 2.440 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg) |
Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London med stopover, enkelresa | 210.000 avios + ca 3.985 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg) | 175.000 miles + ca 2.440 SEK (av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg) |
Andra referenser.
Rutt | med BAEC avios | med AAdvantage miles |
Hong Kong->London med BA direktflyg, enkelresa | 90.000 Avios + ca 2.095 SEK | 70.000 miles + ca 2.120 SEK |
Tokyo->London med BA direktflyg, enkelresa | 90.000 Avios + ca 2.200 SEK | 70.000 miles + ca 2.000 SEK |
Om man kollar varje segment är det så att BAEC har fördel på korta flygningar, men på långa flygningar har AAdvantage sin fördel.
BAEC använder segment per segment metod, vilket gör att varje byte kostar extra.
Medans AAdvantage använder Zone-to-Zone metod, vilket gör att du kan flyga max 4 flighter per enkel bonusresa mellan två zoner för samma antal miles.
AAdvantage brukar inte tillåta byte i andra zon(er) men man kan byta i Asia 2(bl a Kina, Hong Kong, Indonesien) när man flyger mellan Europe och Asia 1(bl a Japan).
Last edited: