Förstaklass har länge varit det mest exklusiva sättet att resa enligt de flesta. Men, på senare tid så har det fått konkurrens.
Även om det fortfarande är dyrt att chartra ett privat jetplan så är det numera överkomligt. Fler och fler väljer att flyga på detta sätt med allt vad det innebär av komfort och bekvämlighet över förstaklass.
Här kommer vi titta på skillnaderna mellan de två och diskutera anledningarna till detta skifte.
Den berömda förstaklasskabinen
Etihad First Class
När de flesta tänker på lyxiga flygresor kommer nog normalt förstaklasskabinerna i åtanke. Avskildhet, femstjärnig service och gourmetmat är några av de fringisar som nämns.
En del flygbolag har speciella incheckningsområden, lyxiga lounger och tidigare ombord- och avstigning. Dessa privilegier har varit tillräckligt för att locka resenärer till den främsta delen av kabinen.
Men, saker och ting tycks vara i förändring, privat chartrat jetplan gör entré.
Är de privat chartrade jetplanen bättre?
Delta Private Jets
En av de största fördelarna med att privat chartra ett jetplan är flexibiliteten. Såväl som fördelarna med förstklass så kan du även planera och anpassa rutten efter dina egna behov. Detta innebär inga fler krånglig aoch obekväma byten på flygplatser.
Inte nog med det, de flest moderna privata jetplan är både rymliga och mer sofistikerade än de bästa förstaklasskabiner på marknaden. När det kommer till privatjet så är komforten dramatiskt mycket större i och med att de numera är rymligare, har anpassad catering och det bästa av bekvämligheter.
Men, den bättre komforten och bekvämligheten kommer naturligtvis till ett pris. Med detta sagt har några företag som hyr ut privatjet hittat sätt att göra det mer överkomligt än vad du kanske hade tänkt dig.
Tomma flygningar
Private Jet Luxury Air Charter Service
Tomma flygningar (empty leg) uppstår när ett flygplan har chartrats för en enkelresa och behöver flygas tillbaka tomt. Ofta utan betalande passagerare ombord. Dessa flygningar går inte anpassa då både avgångs- och destinationsflygplatserna är redan bestämda och även avgångstiden.
De brukar dock säljas till ett markant reducerat pris. Om resvägen skulle passa ditt behov kan de fungera för sista minuten- eller brådskande affärsresor. Det ger en del av fördelarna med ett privat chartrat jetplan.
Förstaklass vs privat chartrat jetplan
Emirates First Class private suites ombord B777
Foto: Emirates
Nästa gång du bokar en förstaklassbiljett så kan det vara värt att kolla vad några av de privata charterföretagen har att erbjuda. Även om båda är mycket lyxiga så har ändå privat jet en fördel med överlägsen avskildhet, bekvämlighet och anpassad servering. Och, om du lyckas hitta en tom flygning som passar din planering så mycket bättre.
Håller med, prisdroppet märks. Personligen föredrar jag lite tyngre metall än de små och ofta rätt mycket högljudda planen, jmf öv a380 med egen kabin. QRs produkt som jag ofta köpte eller uppgraders på ssk DOH_CDG dagflyg är det inget fel på a380 6 säten. Det obehagliga är en kabinpersonal max 1-2 pax per crew. Jobbigt att inte våga titta upp utan att någon undrar om man vill något. Sist en halvt ofrivillig 7 timmars konversation med "min steward". En dörr vore bra. Q suite trångt och i värsta fall om ej bokat för konferens befinner man sig 4 tillsammans i en kvadrat i XX timmar. Föredrar nog enskildheten på standard fönster 787 i C.
Jag har undvikt Ethiad ffa några dåliga erfarenheter och deras policy mot absolut no status match. Halvkul att börja från noll med rätt kasst system, om än bra på vissa flp i C, F från USA dock oslagbart men bara en erfarenhet. Oklart hur slumpen styr layout. Ni andra kanske kan övertyga mig? Tactical fares Nordic fn torde finnas för att pressa QR som ligger rekordhögt nu sedan länge från hela norden? Kanske bra alternativ enl er som vet mer??
(utom kbv som de glömde men det åtgärdat nufrån 14 till 25t+) alltid trista + 7d min stay på R som sällan funkar med jobbet, och R I ofta släckt trots tomma plan. Nyligen 4 pax i a380 C där CJ fanns, inget lägre ens veckor innan. Personalen klättrade på väggarna. Vidare QRs obegripliga halvering av q miles värde som eg borde leda till medlemmars bojkott, så gör man inte på redan intjänade miles under andra villkor om någon respekt för C & F kunder. Skyhöga no-shows, högre än biljettpriset lustigt nog, som jag nyligen erfor i BKK efter trafikolycka till Suvarnabhumi missat plan. Första gången trassel.Har på samma rutt missat plan flera gånger tidigare som bara krävt kort samtal med inchecksansvarige för ombokning till nästa plan och om C fullt till F om finns på plan med rimlig tidpunkt dvs a380 el a340 sistnämnda som jag undviker, (borde skrotas efter alla dessa år). Nu veckor senast tvärstopp trots Diamond sedan år & 80% av mina revenue utgifter. Slutade med erbjudande att vänta 7 dygn till att komma ned från 60 till 28 tkr enkel. Valde då klassiska Asien bailout. Kort flight BKK-CMB och BA/QR el vad som alltid tycks finnas för en spottstyver ow i c el f därifrån, dock ej till arn, oftast LHR. Jobbigt men man hinner med nästa veckas resa. Direktnummer till QRs dispatchermobil funkar fortfarande vid ARN om sen men tyvärr känns QR 37000+ till mnl jkt osv inte vettigt med stopover och kapitalsvag marknad.
CX/SQ kommer ta över? EK däremot som verkar uppskattat, tycker jag känns som en turistbolag i första hand trot kitchig F , kaoset där nattetid med rätt långa byten och alltid trista wake's med så korta clearances de kör med. Trängs då hellre på Swiss eller förfärliga BA i ett hörn dit ingen hittar i för mat el dryck baklänges i slitna plan. Inte ens F förstår jag tjusningen med, ej heller swiss med trött och helst inte störda personal. Men BA ssk F bra för intjänade avios för shorthaul cx reward men även de tunnas ut, förut bokade jag efter ankomst HKG direkt från ARN, alltid tillgängligt i C 1h före avgång PVG, TYO, TPE, CGK etc.. helst 359 även om deras produkt sällan sviktar på 330 även om små glas. Regional 777 C kan dock inte kallas inte värt de få poängen och låga YQ ens.
OZ är tyvärr en av mina favoriter men kräver oftast saxning med start i SEA. De tycks ju inte ha full koll på hur man landar i SFO men maten är gudomlig, härligt ICN-NYC sommartid att frossa på ssimbab och titta på nordpolen, och ICN trevligt, men förstås inte som HND på vintern när man ser Fuji och 5 min mrt till bästa Kaiten.. Men ANA svårflörtade revenue. NRT undviker jag när möjligt trots nrt-exp. Möjligtvis trevlig flp eller bra billiga hotell runt för en natts sömn och lite Narita stad promenader. På senhösten ofta ruskigt stökigt. Har de helt felplanerat riktning mot vind? Alltid crosswind och MA mest jämt med SK åtminstone som lärt av LH vad det kostar slänga sig ned i 3G på reparationer. Sas 24 åringar börjar väl vara lite trötta också även om det är svårt att inte gilla sitt hemmabolags uppfräschning. Men kollektiv servering i lysrörsljus 2h efter start känns lite efter??
Trist i alla fall med QR, uppskattade bensträckare på vägen och bra till akl trots gamla 777 seating. Men tror jag hoppar de 120 Q points kvar till årets revalidering, de har också sänkts i intjänande per sektor. Allt för kundernas bästa! Osolidariskt mött blir osolidarisk tillbaks, svårt att fatta mtp ekonomisk kris att inte fylla planen. Allt ont om blockaden och gott att Qatar står på sig – men ändå. Att luftrum inte får användas går emot internationell lag men internationella organ verkar inte vilja bryta arm med Saudi som jag dock kanske sent upptäckt är ordentligt försvagade pga oljepriset och Saudization, dvs ut och jobba blir inte lätt utan miljoner sydasiater och P-experts skötandes allt.
Efter många år i Sg med en sjunkande SQ produkt i bemötande men god teknisk utveckling lite tveksam. Förut var inget omöjligt. F var en dröm och PPS Solitaire på 90 talet innan det blev var mans kort ledde aldrig till QR-situationer där inte trafikolycka är giltigt skäl till no show (dvs jag skulle ha ringt innan). Då möttes man bara av SQs fräscha orkideer lotsandes en vidare om i F en complimentary return om strul och de riktiga blommorna som vi alltid hade inköpta fräscha alla rum varje dag med bara fuktig luft efter regnet med det blåa ljuset just innan mörkret med ostörd utsikt från terassen över botaniska. En svunnen tid.
Kanske privatcharter är framtiden för att slippa byta bolag pga plötsliga förändringar etc. men i longhaul knappast viabelt.
Eller så håller man sig till förköp på CX trots två byten – från UK i brexit GBP och stödjer hemmalaget sittandes som sillar 3 i rad med obegriplig kub som mat, lågprislyx eller business för 6500kr?? SAS hittar aldrig riktigt rätt, går inte ens att söka C på hemsidan vid longhaul än idag, jante eller vill dölja största revenuen till upgrade program – 2000kr+diamond 100% score vid 6 försök billiga t/r med bävan inför 10h plus. Om fullt i C hem till ARN finns alltid returen till LED men ofta måste man ju stanna i Stockholm, attans, men det brukar gå bra att checka enbart hem. Efter silleländet på SK får man ändå njuta av konstant CX pris, ibland bra 60 dagars i F som sales, toppenservice och inga konstiga händelser i Marco Polo under min tid. Elbil från gate genom tom säkerhetskontroll till mitt val första class "the cabin" lounge med jade-väggar i HKG ute i högra Y armen och en champagnefrukost på de mjuka heltäckningsmattorna i tystnad och oftast tomt, då svårt att hitta till den – är en lisa för själen som jag inte vill missa ens om på privatjet.
Det finns en tråd om detta.
http://www.businessclass.se/forum/threads/prisjämförelsesida-för-privatjet.35320/
Informationen i tråden är dock rätt gammal.
Här finns det några webbsidor som visa "Empty leg deal".
Stratajet | Private Jet Hire & Charter | Real Time Bookings
JetSuiteX
Empty Leg Flights | LunaJets
Empty Leg Flights, Private Jet Empty Charter Flights, Spare Seats
Americharter
Encore Jets
Private Jet Empty Legs | One Way Flights | Magellan Jets
För att inte tala om episk förstapost.
Välkommen till forumet @Fortnighly longhaul
Episkt svar på artikeln.. ..det blev liksom artikeln
Kan man hitta information om s.k. "empty legs"? Utöver att kontakta varje enskild firma separat, dvs.