På ett exklusivt event i Shanghai avtäckte Air France i veckan sin helt nya förstaklassvit. La Première-sviten går under namnet ”Best and Beyond” och är en riktig designprodukt. Den kommer successivt implementeras på 19 flygplan av typen Boeing 777-300 med start i september 2014.
Nya La Première består endast av en rad, fyra sviter i en 1-2-1-konfiguration, detta till skillnad från de nuvarande Boeing 777-300-flygplanen som normalt har två rader och åtta sviter. Med en 1-2-1 konfiguration och två mittgångar har alla passagerare givetvis direkt tillträde till mittgången utan att behöva passera någon annan passagerare.
Framför varje stol finns en 24-tumsskärm med HD-upplösning och touch screen. Detta är en stor förbättring mot dagens produkt där skärmen finns placerad i armstödet och är avsevärt mindre i storlek. Vid sidan av stolen finns hylla för tidningar och magasin, en låda för förvaring av personliga tillhörigheter samt bordet som går att fälla fram. Precis som i nuvarande stol verkar det även finnas en låda under ottomanen där man kan förvara sina skor under flygningen.
Den kanske största förbättringen sker dock när det är dags att gå till sängs. Den nya stolen blir i fällt läge helt horisontellt platt och skapar en säng som är över två meter lång. Då armstöden dessutom kan fällas ner skapar det ytterligare 20 cm stolsbredd och en säng som blir 77 cm bred. Sängen bäddas därefter med madrass följt av kudde och täckte, samma som används hos Accors hotellkedja Sofitel i deras My Bed.
För att ytterligare skapa en bra sovupplevelse finns tjocka gardiner framför varje svit som dras för inför natten och därmed skapar total avskildhet från kabinen och övriga passagerare. Detta koncept är helt unikt i industrin. Övriga flygbolag har antingen dörrar som stängs i förstaklassviten alternativt en öppen eller halvöppen planlösning. Den nuvarande La Première-stolen är helt öppen med ganska liten avskärmning från övriga kabinen. Det trevliga med denna lösning är att man med en enkel manöver kan gå från en helt öppen och luftig kabinatmosfär till total avskildhet.
Framför stolen finns en ottoman som kan användas som besöksstol, exempelvis om man har en medresenär och vill äta tillsammans. Annars fungerar ottomanen som fotstöd. En stor del av den nya kabinen är skapad i läder, såväl kabinväggarna och gardinomtagen som huvudstödet och armstöden.
Att använda högkvalitativt material har varit en viktig del i sviten med övrig interiör i mocka och tåliga vävda material. Färgmässigt går sviten i ljusa färger. Air France har behållit sitt tidigare genomgående tema med en stor del av interiören i grått och beige med detaljer i rött. I den nya kabinen är det dock en ljusare grå färg samt en skarpare röd färg som används vilket skapar en annorlunda upplevelse samtidigt som grundfärgerna lever kvar.
Den nya kabinen har tagits fram av designern Priestmangoode tillsammans med designfirman Brandiage och tillverkaren B/E Aerospace.
I februari lanserades även Air France nya businessclasstol i Affaires, mer om denna kan du läsa i denna artikel.
Mycket propert. Bör i kombination med mat, dryck och övrig service bli en toppenprodukt.
Snyggt Air France!
I mitt tycke den visuellt snyggaste första klass som presenterats. Air France har ju även en trevlig mjukvara i den kabinklassen, så jag tror det blir bra.
Lite mindre prål än Mellanöstern-bolagen, vilket jag gillar. Ser sobert elegant ut, och jag ger ett stort plus för lösningen med gardin.
OM inte Etihad presenterat det helt otroliga konceptet förra veckan så tror jag att Air France, rättvist, fått mer uppmärksamhet 🙂 .