Flexibilitet är nyckeln till att säkra dig de bästa flygbiljetterna och hotellövernattningarna till bästa möjliga pris. Och ju tidigare du börjar planeringen, desto lägre blir priset. Utlandsresan sommaren 2020 blir efter myndigheternas rekommendationer, men varför inte redan börja planera inför nästa års sommarresa eller till en trevlig höstresa?

Börjar du planeringen av en resa tidigt, har du bättre möjligheter att göra ett klipp på både flygbiljetten och hotellvistelsen.

När du väl har bestämt destinationen, måste avresetidspunkten fastställas. Pröva att välja en dag då minst personer reser. I detta sammanhang är fredagar och måndagar sällan bra dagar – det är hög efterfrågan och priserna reflekterar därefter detta. Om du har möjlighet att resa på alternativa dagar – gärna i mitten av veckan, och på obekväma tidpunkter, såsom sen kväll eller tidig morgon, är det enklare att finna rimligare priser. Direktlinjer är som regel dyrare. Genom att söka efter flygrutter som innebär en eller två mellanlandningar kan det öppnas möjligheter till otroligt fördelaktiga priser. Om tiden tillåter, varför inte lägga in en extra övernattning före flygresan till slutdestinationen?

På själva destinationen kan det vara värt att förlänga vistelsen lite, då hotell oftast erbjuder reducerat pris om man övernattar en eller två extra nätter – och vem gillar inte en längre vistelse än vad man först hade planlagt?

Tycker du fortfarande att priset är för högt, kan det vara läge att undersöka alternativa destinationer. Om du avstår de typiska turistmagneterna kan man bli belönad med inte bara mer fördelaktiga priser, utan också destinationer med färre turister och turistfällor.

BusinessClass.com genomförde nyligen en undersökning där vi frågade våra läsare om deras tankar kring reseflexibilitet. Över 92 procent svarade att de är flexibla på val av datum för privatresor, och hela 66 procent är flexibla på val av destination. Över 73 procent svarade att de är villiga till att vara flexibla både på val av datum och destinationen för interkontinentala privatresor i premiumkabiner. 81 procent svarade att de har påverkats av redaktionella artiklar om resor, något som motiverar oss i BusinessClass till att bidra med ännu flera artiklar om destinationer, hotell och flyg.