Finnair har spikat sin nya vision för framtiden – att skapa en unik nordisk upplevelse. Detta beslut togs vid ett styrelsemöte innan sommaren. Det handlar om att skapa en verksamhet som ska baseras på kvalitet, pålitlighet, säkerhet och design med inspiration från nordisk renhet och natur. Exempelvis ska den nya visionen märkas i nya digitala tjänster och en förbättrad businessclassprodukt.
Finnairs mål är även att fortsatt knyta ihop Asien och Nordamerika med de norra delarna av Europa genom snabba och smidiga anslutningar via hubben i Helsingfors. De ska också erbjuda det bästa nätverket från sina hemmamarknader.
Styrelsen har även satt som mål att dubbla Asientrafiken till år 2020, räknat från 2010-års nivå. Detta ska göras genom att skapa en unik kundupplevelse och en verksamhet i världsklass. Just trafiken mellan Europa och Asien är grundstenen i framtidsvisionen och den baseras bland annat på flera växande marknader i Asien samt Helsingfors strategiska läge som gör att de flesta flyg mellan Asien och norra Europa hur som helst passerar i närheten av Helsingfors.
Sex strategiska fokus har även fastställts för åren 2015-2017: Ytterligare tillväxt i nordöstra Asien, kundnöjdhet, personalfokus och Finnair-kultur, digitalisering, kapitalstruktur samt verksamhet i världsklass.
Nja, jag skulle påstå att Finnair gjort stor business på att också flyga asiater till Europa. Framförallt japaner gillar lite "udda" grejer som muminflyg, julgubben och marimekko. Är SAS färdiga att ha Pippiflyg? Skulle norrmän och danskar vara okej med det? Jag tror det är den växande mängden asiatiska resenärer som Finnair grundar sina målsättningar på, inte européer som flyger till Asien.
Jag håller helt med om att SAS har ett attraktivt ruttnätverk i Norden och Europa som de borde utnyttja bättre. Resor till Legoland eller norska kuststäder, samarbete med Hurtigruten, shopping av dansk design etc borde vara saker som asiater kanske är intresserade av och som SAS kunde utnyttja i sin marknadsföring.
Men OM SAS hade förlagt Asien-hubben till Stockholm och satsat betydligt mer på transferresenärer hade de troligen lyckats bättre än med motsvarande satsning i Köpenhamn på grund av den geografiska fördel som ARN har jämfört med Köpenhamn. Tror jag.
Nä precis, Finnair har sin hub i Helsingfors och SAS har sin i Köpenhamn. Kvar blir Arlanda som saknar direktflyg till en mängd destinationer då SAS är för litet för att ha två hubbar alt. Stockholm är för litet för att hantera trafiken på egen hand.
Jag vet inte vad man väljer som är finskt om man vill ha en upplevelse?
Finnairs service upplever jag som vårdad och korrekt. Det är sällan du får extremt positiv och personlig service, men också sällan som du får riktigt dålig service. Servicen är som kabinen, ganska grå men man kan hitta små färgklickar här och där.
Hade nyligen på CPH-HEL en manlig stuert som högt föreläste åt passagerarna bakom mig om hur billig rom han köpt på Kastrup och hur spriten är ännu billigare i butikerna i Köpenhamn, och nästan tvingade alla som bad om en kaffe att också köpa cognac till. Det fick många att skratta!
Avser du svenska resenärer på Finnairs asienlinjer? Har för mig att jag sett den uppgiften i någon reklam från Finnair – skall se om jag kan hitta det senare idag…