Finnair uppdaterar sin affärsklass produkt med ett stilfullt ”nordiskt” tema och nytt servicekoncept från och med februari 2018.
Uppgraderingen kommer att omfatta designelement från Marimekko som speglar flygbolagets nordiska rötter samt ett nytt servicekoncept som ger Finnair Business Class-passagerare ett bredare utbud av mat och vinalternativ, som kommer att finnas tillgängliga på begäran eller vid vissa förutbestämda avgångar.
Med det nya servicekonceptet erbjuds möjligheten att anpassa sin matupplevelse för resan, vilket innebär att dedikerad personal ur kabinbesättningen för affärsklass ger individuell service ”i syfte att sätta en ny standard för komfort och välbefinnande ombord flygningar med Finnair”, säger Piia Karhu, operativ chef för kundupplevelse (Senior Vice President of Customer Experience) på Finnair.
Finnairs nya servicekoncept innebär också att en klassisk finsk tradition, ”Kahvikutsut” – som är en kaffeservering med sju olika sötsaker. Denna kommer endast vara tillgänglig på långdistansflygningar till Asien. Kahvikutsut kommer låta passagerarna få njuta av traditionella finska sötsaker som karelska pajer, kanelbullar, kaffekaka och traditionella finska choklad mellan de två måltidsserveringarna ombord.
Finnair kommer också tillföra en nordisk anda till kabinen i Finnairs A350-plan med en ny och modern estetik som inspirerats av nordiska hem och landskap. Den kommer att omfatta nya textilier med motiv av stugor och bekvämligheter som snygga säten, kuddar, filtar och porslin från det ikoniska finska designhuset Marimekko.
Det nya konceptet i affärsklass tas i bruk med början från och med den 7:e februari 2018 på flyg till Seoul, Tokyo och Shanghai. Med en gradvis utrullning av de återstående långdistanslinjerna under våren och sommaren. De nya inredningselementen installeras i Finnairs Airbus A350-flygplan i olika faser under 2018.
Vad tycker du om denna behövliga, om ändock subtila, uppgradering av Finnairs servicekoncept?
Det är nog bara jag som är allergisk mot denna ljusgrå plast. Får mig att tänka på hamla PC-datorer, IBM tangentbord, sjukhusmiljö eller inredning i billiga 90-talsbilar. Ingen som helst stil eller klass i mina ögon. 🙁
Vad jag kan se så har stolarna armstöd.
Visst, men det är ju en fördel om armstöden dessutom finns ungefär där armarna finns.
T o m på bilden kan man se att så inte är fallet…
F ö vet jag inte vilken gång i ordningen det nu är som AY "inför" nordisk (plast)design och nytt servicekoncept….
Den lilla triangeln bredvid armstödet på bilden ovan är dessutom ett förvarningsfack för exempelvis tidningar under start och landning (då dessa inte får ligga framme enligt Finnair). Troligtvis "livsfarligt" att nyttja det för något som inte kan vara kvar ombord på flyget efter att man lämnar det då risken att glömma något i den lilla lådan känns stor.. Armstödet skall för övrigt vara nedfällt under start och landning.
Jag gillar dessutom inte stolar som saknar både armstöd och förvaringsfack inom bekvämt räckhåll.