Etihad Airways och Panasonic Avionics Corporation har i ett pressmeddelande informerat om ett samarbete där de utvecklar nya
lösningar för att förbättra upplevelsen ombord för resenärerna.

Som en del i samarbetet kommer Etihad vara det första flygbolaget att prova Panasonics nya lösning för välbefinnande, Jet Lag Adviser. Lösningen är
integrerad i flygbolagets passagerarapp. En av de största utmaningarna som passagerare utsätts för när de reser flera
tidszoner är jetlag, en rubbad dygnsrytm. För att hjälpa resenärerna atthanterade denna så tar Jet Lag Adviser flera aspekter i beaktande som
kronotyp (en persons sätt att förlägga sömnperioder, övers. anm.cirkadisk rytm, längd, vikt, resemönster och data om resen i fråga såsom
avgångstider, rutter och zoner. Appen använder AI för att skapa en personligjetlag-plan för att reducera effekterna.
Robin Kamark, operativ chef Etihad Aviation Group säger ”Etihad är fast beslutet att tillhandahålla ett brett urval och en extraordinär upplevelse för
våra gäster, och vi söker kontinuerligt nya sätt att göra just detta. Med hjälp av Jet Lag Advisor har vi tagit artificiell intelligens i bruk för att förbättra
upplevelsen ombord. Detta är den första i en rad förbättringar för välbefinnandet som vi kommer utforska tillsammans i vårat samarbete med
Panasonic.”Passagerarna kommer få en kombination av generella och personliga ”jetlag-poäng” som ger en indikation på hur allvarlig jetlag de kommer kunna uppleva på sin resa. Den personliga delen ger även indikationer på hur faserna innan, under och efter flygningen kommer vara och vad som behöver göras; som
sömn, ljusexponering, motion, återfuktning och vilken mat som är lämplig.

Appen rekommenderar olika åtgärder under olika tider för att minimeraeffekten av jetlag, appen kommer påminna när det är dags för de olika stegen.
Jet Lag Adviser kommer hjälpa passagerarna att känna sig mer fulla av energi
och redo att ta sig an olika aktiviteter på destinationen.