AV: Alf

Jag och hustrun har nyligen gjort en nöjesresa till Singapore med i First klass på utresan och business hem. Jag hade inte inte tänkt skriva något om First upplevelsen eftersom det på senare tid har varit mycket skrivet på forumet på upplevelser i First med Singapore Airlines. Detta har naturligtvis berott på att det varit enkelt att få platser i First med Eurobonuspoäng på linjen CPH-SIN. Upplevelsen på hemresan i business gjorde dock att jag började fundera på om verkligen Singapore Airlines lever upp till sin höga ranking i alla reseundersökningar år efter år. För att få en helhet blir det en reseberättelse om upplevelsen både på utresa och hemresa.
Vi hade från början en bokning till Nya Zeeland som omfattande två veckor. Det var då First på sträckorna mellan CPH-SIN och business mellan SIN-AKL.

I mitten av maj dök följande mejl upp.

3FA3BD68-450E-487F-86E7-50C7FC60D4EC.jpeg
Meddelande om nedgradering

Singapore Airlines byter då från B777-ER till A350-900 från CPH. A350 saknar First så det blir nedgradering till business. Jag lyckades inte heller hitta någon First på hemresan via andra hub i Europa. Strunt samma tänkte jag SQ business lär ju vara lika bra som andra bolags First sägs det. Ingen anledning att kuska runt halva Europa bara för att åka First. Eftersom vi kortade ner resan fanns det inga platser kvar i business till CPH men väl till ARN. Bokade då till ARN eftersom jag tänkte att då få pröva hur det är att flyga via DME som jag tidigare varit motståndare till i mina kommentarer på forumet. Om jag nu provar själv så vet jag i varje fall vad jag pratar om Dessutom fick vi ju tillfälle att prova A350 som lovordats av många. Jag fick i alla fall SQ service center att seata oss på mittsätena i rad 11 på A350 eftersom de beresta på forumet föredrar dessa platser eftersom man har bättre utrymme för benen när man sover. Återkommer mer om detta under redogörelsen för hemresan.

På grund av ytterligare personliga prioriteringar var vi tvungna att korta av resan till en vecka. Vi tog då bort NZ delen och satsade på fem dagar i Singapore istället. Vi hade lite diskussion om vi skulle prova på Bali istället eftersom det är kort resa från SIN. Efter att konsulterat några bekanta som inte alls var positiva till Bali valde vi bort detta alternativ. Det blev således storstadsliv i Singapore.

Tåg till Köpenhamn och hotell

Valde bort anslutningsflyget från Arlanda och slapp således flygskatten. Denna inbesparing betalade tågbiljetter till Köpenhamn och det är bara drygt 1,5 tim längre resa än till Arlanda. Bekväm resa med X2000 från Östergötland till Köpenhamn flygplats. Övernattning på Radisson Inn en bit från flygplatsen. Behöver ta Metron två hållplatser för att komma dit, men eftersom jag hade poäng för frinatt blev det Radisson. Annars hade det blivit Clarion som ligger i anslutning till flygplatsen. Efter en bra frukost åter till flygplatsen med Metron.

Utresa CPH-SIN

Flyg: SQ 351
Flygplan: B777-ER
Plats: 1 C/D
Kabin: First

Incheckning i en egen disk för First, imponerande med tanke på att det är högst fyra passagerare i First. Ingen upplysning vid incheckning om vilken lounge som kunde användas. Tack @Agö för att du tidigare hade hänvisat mej till SAS hemsida där det framgår att man har rätt till SAS Gold lounge när man åker First med annat *A bolag. First track i säkerhetskontrollen, snabbt och smidigt. Ett snabbt besök i SAS loungen där man då kom in i deras Gold lounge med att scanna boardingkortet. Ett litet nostalgiskt besök eftersom jag inte varit i denna lounge sedan jag slutade jobba och hade EGB. Såg nästan likadan ut men med betydligt mer folk.

Priority boarding för First. Det var inte särskilt välorganiserat vid gaten. När det var avgång gick en representant runt med en skylt med First på som vi fick ansluta oss till. Väl ombord började den efterlängtade Singapore Airline servicen. Det kända Singapore Airlines leendet hos flygvärdinnorna och den ibland för oss lite överdrivna asiatiska vänligheten. Lotsades till våra platser 1C/D med de bredaste säten jag någonsin suttit i. Det är en härlig rymd i denna B777-ER som jag tycker är ett av de bästa flygplanen efter B747, t o m bättre än B747 när det gäller ljudnivån. Trots det är en liten kabin känns det rymligt och luftigt. Jag gillar denna typ av kabin, där man ändå sitter för sig själv och har sin egen integritet men inte är helt instängd i en låda som exv Thai har i sin First på deras B747 med 9 säten. Det var fullsatt i First med 4 passagerare, varav en var en ledig pilot som fått ett ledigt säte på 1A. Säkerligen ingen bra affär för bolaget, skulle inte tro att någon i First var en betalande passagerare.

Väl på plats, medan vi var på marken, serverades champagne. Val mellan Krug och Dom Perignon. För mej som inte är någon expert på champagne och heller ingen fanatiker av drycken så blev det ett glas av varje. Det är en trevlig början på en resa.

8CD63289-5ADB-4791-9B9C-75FBA2E2790D.jpeg
Champagneutbudet

Under tiden utdelning av pyjamas och meny. På platserna fanns det redan utlagt amenity ett kit med lite olika saker. Samma kit för män och kvinnor. Tidigare har det varit olika för män och kvinnor. Saknade någon form av parfym, istället Innehöll det något så konstigt som ett doftljus med tydlig varning att inte använda det på flygplanet om någon skulle komma på något sådant. Men vad tusan gör ett doftljus i ett sådant kitt på ett flygplan? Ett amenity kit med ganska tråkigt innehåll.

A7035B5E-DE1C-4978-B34F-1158904542B9.jpeg
Amenity kit

Start enligt tidtabell. Start från Bana 04R med kurs mot svenska fastlandet för att sedan svänga höger och snedda över Skåne på väg mot Östersjön och sedan försvann markkontakten vid molngenomgång. Väl i luften påbörjas servicen och jag överger champagnen till fördel för en Singapore Sling som var riktigt god.

E18CE4B8-3437-4A87-9DCB-DF78CBC28131.jpeg
Singapore Sling

Nu börjar det trevliga, matserveringen, där Singapore Airlines verkligen visar sin service från sin bästa sida. Vi får själva bestämma när vi vill att serveringen skall starta så det blir lite mer fika innan för att öka på aptiten.

Nu kommer en hel del matbilder som säkert många av er har sett och läst om tidigare på forumet. Orkar ni inte med dessa får ni hoppa över matbilderna. Eftersom maten är en stor del av First upplevelsen vill jag inte utelämna dessa.

Första rätten som serveras är satay med sin jordnötssås. Eftersom jag inte äter kyckling blir det bara biff för min del. Vi har i tidigare trådar haft lite synpunkter på vilket flygbolag som har den bästa satay. Om jag inte minns fel föredrog @ACervin den satay som Singapore Airlines serverade. Jag hade tidigare satay från Malaysia Airlines på min topplista. Jag tycker det håller än, Singapore Airlines får komma tvåa.

D55609B0-E0C3-4828-82DF-32E55BD90BEA.jpeg
Satayspett

Nästa rätt är den riktiga First rätten, Caviar. Självklart kommer den självklara frågan ”Can I serve Mr Alf a vodka to the caviar?” Självklart skall det vara en vodka till. Snyggt och prydligt upplagt med alla tillbehör till. Slingen hör inte dit, den smög sig nog in vid en påfyllning i ren asiatisk serviceanda.

53F61187-9441-4D45-A7E3-8420EBA12078.jpeg
Caviar med tillbehör

Dagen soppa bestod av en räksoppa. Den var lite smaklös och för tjock konsistens enligt min smak. Den blev bättre med vitlöksbröd till.

BE7354EF-4BA9-459C-90F7-7D00E514FE71.jpeg
Räksoppa

Sedan kommer huvudrätten som var oxfilé med gåslever. Fick lite extra gåslever av hustrun eftersom hon vägrar äta gåslever av etiska skäl. Denna rätt hade jag för säkerhets skull beställt i förväg. Det går inte att beställa från Book The Cook från CPH men väl välja i förväg som huvudrätt från menyn. Beklagar att jag var för glupsk med att ta en tugga innan jag kom på att jag skulle ta ett kort på rätten. Stekningsgrad beställt till medium. Smakade alldeles utmärkt med ett Amarone vin till.

182FE79A-7887-4B06-B21C-B5307C9DBF68.jpeg
Oxfilé med med gåslever

Nu kommer det på dessert som jag inte kommer ihåg vad det var och glömde även ta en bild av den. Ordningen hos Singapore Airlines är att servera desserten före osten av någon anledning.

Till sist kommer då ostbrickan med lite blandade sorter. Till detta ett utsökt portvin.

15C1CC99-B000-4DDC-BBE3-0876046EFAD6.jpeg
Ostbricka

Måltiden avslutades med en kopp Etiopiskt kaffe med ett glas Grand Marnier.

Genomgående serverades bröd och deras vitlöksbröd är verkligen gott till de rätter det passar till. Om inte så kan det ätas som det är.

Mat och övrig service ligger definitivt i topp av alla de First jag har flugit med. Bästa maten jag fått i First är fortfarande lammracks serverade av Pan Am på sträckan ARN-JFK. Den stekgrad man beställde var perfekt och det var lika bra varje gång.

Alla rätter serveras med mycket bra viner. Är inte vinet passande enligt den smak man har så är det bara att välja och prova ut ett nytt. Det är det som känns som lyxigt i tillvaron, speciellt när man nu är pensionär. Tyvärr är det ett fåtal förunnat att kunna unna sig denna lyx, men får man chansen skall man inte missa den.

Efter allt detta var det dags att få sängen bäddad. Sängen var enormt skön att sova i så det blev en skaplig sömn på vägen till SIN. Ingen större turbulens heller vad jag märkte av. Lyssnade på lite klassisk musik till sömnen tog över.

Ett par timmar innan ankomst till SIN serverades frukost. Ingen speciellt med detta utan en normal flygfrukost skulle jag kalla det. Är inte så sugen på en frukost mitt i natten enligt svensk tid.

Ankomst tidig morron. Inga köer i passkontroll eller tull. Väskan kom snabbt och vi var igenom på 20 minuter och satt sedan i en taxi till hotellet.

Sammanfattningsvis var det en superbra flygning i First där Singapore Airlines levererade det man förväntar sig.

Hotell i Singapore

Som jag tidigare nämnt så valdes stadslivet med ett hotell med bra poolområde. Valet föll då på Shangri-La och deras Horizon Club nära shoppinggatan Orchad road. Ett lyckat val eftersom vi tidigare bott på Shangri La under våra resor i Asien.

Det visade sig vara ett utmärkt val. Med tanke på alkoholpriserna ute på restauranter i Singapore är skyhöga, även med svenska mått, var snart merkostnaden för att inkludera Horizon Club intjänad. Varje dag under tiden 17-20 serverades det plockmat och fri bar. Hade man ätit en bra lunch så räckte den maten som serverades i loungen på kvällen. Givetvis ingick även en utsökt frukost.

Poolområdet var stort och trevligt

A2C8B705-0806-49CC-B8D4-F404A881B5C9.jpeg
Poolområde på Shangri-La

Silver Kris lounge i Singapore

Som resenär i business får man tillgång till Singapore Airlines lounge Silver Kris. Det är en stor lounge med ett relativt stort utbud av olika maträtter. Tyvärr är mycket kycklingrätter, vilket är vanligt i Asien. Eftersom jag inte äter kyckling blev det ett begränsat urval för min del men det fanns en del annat samt vegetariska rätter. Det var lite begränsat utbud på alkohol, bortsett från whisky. Det fanns utöver vin även champagne för den som önskade detta.

B1AE309B-59AB-400A-85CF-8C8F6E1B7BE9.jpeg
Fikautbud

Eftersom de flesta avgångarna till Europa avgår runt midnatt så var det väldigt mycket folk i loungen framåt kvällen. Jag tycker det är en okristlig tid att åka iväg mitt i natten men förstår att avgångstiden är anpassad så man skall landa på morronen på sin ankomstdestination. Det blir dock lång tid på flygplatsen eftersom man måste lämna hotellet mitt på dagen eller i bästa fall på em. Visst, det går ju att göra något på stan och lämna bagage på hotellet om man så vill.

Vi missade tyvärr möjligheten att besöka Private Room eftersom First utgick på hemresan. Det hade naturligtvis varit mycket trevligare att besöka den loungen när det blev ganska många timmar på flygplatsen. Det finns ju mycket affärer på flygplatsen för den som vill shoppa men priserna är ganska höga så några fynd skall man inte förväntas göra.

Hemresa SIN-DME-ARN

Flyg: SQ 362
Flygplan: A350-900
Platser:11D/
Kabin: Business

Avgången var strax efter midnatt. Säkerhetskontroll vid gaten, vilket jag tycker är smidigare och går ganska snabbt. Priority boarding för business klass som fungerade bra. Väl ombord det härliga smilet från den trevliga kabinpersonalen. Servering av champagne eller juice innan start.

Även om jag nu kommer att vara gnällig på en del saker så är bemötandet från kabinpersonalen alltid på topp när det gäller Singapore Airlines.

Rad 11 är första raden på detta flygplan som då inte har First klass. Mittsätena på denna rad 11 och på rad 19 anses som de bästa när det gäller att sova bekvämt. Rad 19 är reserverad för de som har småbarn så den kan vara blockad av den anledningen. Mittsätena på dessa rader är bekvämare beroende på att ”lådan” som man kan sträcka ut benen i är lika bred som sätet, vilket det inte är på de andra platserna. Detta gör att man får ligga lite snett vilket en del upplever som obekvämare.

CE4E1BD3-C021-4C9A-B5EC-BC7B67567DDA.jpeg
Fotutrymmet på rad 11D/F

7290078F-EDF0-4CE3-9184-54E2ADF5F365.jpeg
Fotutrymmet på övriga rader inkl rad 11 och 19, platserna A och H

Start enligt tidtabell med en fin utflygning över Singapore. Informerades att det kunde vara en hel del turbulens de första tre timmarna. Det är ju inte ovanligt i detta området. Dock slog prognosen fel eller så lyckades man undvika turbulensen, det var mycket lugnt hela tiden, vilket gjorde att serveringen inte stördes av avbrott. Man märkte att det var lite stressat att få ut maten så snabbt som möjligt, kan ha varit för att folk vill sova vid den tiden.

Jag tog inga bilder av maten på återresan men skall på bästa sätt beskriva den.

Förrätten bestod av gravlax med en tunn gravlaxsås. Helt Ok även om jag föredrar vår variant av hovmästarsås. Ett passande Riesling vin intogs till laxen.

Sedan kommer vi till den stora besvikelsen, huvudrätten, Lobster Thermidor som beställts i förväg via Book The Cook. Den var inte bra, soggig och totalt smaklös. Hummerköttet var sönderhackat i mycket små bitar så det gick inte att känna någon hummersmak. Jag tycker det är bedrövligt hur en kock helt kan förstöra en så fin råvara. Inte ens en amatörkock kan inte misslyckas på detta sätt. Inte ens ett gott Chablis vin lyckades rädda maten. Även hustrun upplevde maten på samma sätt och lämnade kvar det mesta.

I samband med serveringen av huvudrätten spårade även serveringen ur. När man sitter på mittsätena är det normalt att serveringen börjar i båda gångarna samtidigt så maten kommer samtidigt när man reser tillsammans. Det är för mej en självklarhet. Men inte här, här började man i högra raden där hustrun satt och så tog man alla i denna rad för att sedan återkomma till den raden jag satt i vid vänstra gången. Vad händer då när man skall äta tillsammans. Antingen får hustrun vänta på att min mat serveras och hennes hinner bli kall eller så hinner hon äta upp sin mat innan min kommer. Oförlåtlig miss av ett flygbolag med en toppnotering när det gäller service.

Ligger man i topp när det gäller service skall man även ha full koll på hur det ser ut i vinglasen under måltiden eller om man vill byta vin till nästa måltid. Man fyller på strax innan vinet tar slut. Även här missade värdinnorna att ha tillräcklig bra koll. Man fick vänta på påfyllning och påminna om detta. Mycket dåligt av ett flygbolag som ligger i topp. Tyvärr är detta ett vanligt fenomen hos många flygbolag och det är lika irriterande varje gång man skall sitta och vänta med att äta maten därför att vinet saknas. Hur svårt skall det vara?

Efterrätten bestod av någon slags bakelse som var ganska torr och tråkig varför det mesta lämnades.

Till sist kom den efterlängtade ostbrickan som innehöll ett bra sortiment av lite olika ostar. Singapore Airlines serverar av någon anledning alltid ostbrickan efter desserten, varför vet jag inte. Till denna intogs ett glas portvin som var utsökt.

Avslutade det hela med en kaffe Royal som var spetsad med konjak.

En ytterligare del som ofta glömdes bort var att servera brödet i samband med måltiden. Detta kom in när man redan ätit färdigt.

Sammantaget var det inte så mycket mat med tanke på att huvudrätten inte blev uppäten. Nu var det ju bra att ha ätit en del i loungen.

Det märktes också av att det var en forcerad servering och det gör att det känns lite stressat istället för avkopplande.

Jag saknar också att det inte som en ytterligare rätt serverades satay spett med jordnötssås, vilket både Thai och Malaysian Airways alltid har som standard. Den gick visserligen att beställa som huvudrätt via Book the Cook. Tycker inte det skall vara huvudrätt utan en extra rätt, satay är ju ändå bara ”gatumat” i Asien.

Dags att bädda sängen och lyssna på lite insomningsmusik, denna gång med Andreas Burchelli. Bra headset, stänger ute allt ljud, dessutom är A350 ett ganska tyst flygplan.

Sängen är ett annat kapitel. Den var inte särskilt bekväm, den var ganska hård och. Jag tyckte väl att den gick an men tyckte det var som att ligga på ett golv. Får hoppas att SAS har en bättre säng i sina nya A350.

Flygtid 10 timmar till Moskva (DME) för mellanlandning och avstigning för ryssarna. Det blir att skippa frukost för lite längre sömn. Finns heller ingen anledning att äta frukost eftersom det serveras på sträckan DME-ARN.

Transit i Moskva

Detta stopp tycker jag är det sämsta på hela resan till ARN. Två timmar före landning i DME börjar kabinbesättningen förbereda sej själva och kommande frukost vilket medför spring i kabinen och skrammel i pentry. Efter frukost skall planet förbereds för landning så man måste fälla ihop sängen.

Under stoppet i DME måste alla transitpassagerare till ARN gå ur planet och ta med allt handbagage. Nu börjar den ryska cirkusen. Ut ur planet och utanför visar man upp pass och boardingkort och få ett transferpass och en snyggt handskriven invitation till loungen.

22EB52B2-3F0A-4D36-B829-62A679209889.jpeg
Inbjudan till lounge

Promenad i långa gångar för att så småningom komma till säkerhetskontrollen, vilken man borde slippa vid transit. Säkerhetskontrollen bemannas typiskt barska och humorlösa ryska säkerhetskontrollanter med stenansikten som genomförde kontroll av pass och resehandlingar innan man kom in i säkerhetskontrollen. Det var verkligen kontroll av pass genom noggrann granskning att jag verkligen var jag. Efter det in i säkerhetsmaskineriet där de ryska matruskorna pekade på vilka lådor man skulle lägga prylarna i. Frågade man något fick man en blick som sa att man skall nog inte fråga mer utan bara köra på.

Det har diskuterats i en tidigare tråd om man kan ta igenom alkohol i DME som är inhandlad och förseglad i SIN. Svaret är att det kan man, alla som hade taxfree-påsar med från SIN fick igenom dessa vid i säkerhetskontrollen.

Väl klar i säkerhetskontrollen, som var belägen i ett ganska litet rum vilket gjorde att kontrollanterna hade god överblick av alla och allt som hände, var det tid att passera ut från denna. Enkelt, nej en ny passkontroll med samma barska granskning som vid inträdet i säkerhetskontrollen innan man kom ut i transithallen. Skulle man ha bytt identitet i säkerhetskontrollen, eller hur tänker man. Förmodligen ett typexempel på den ryska byråkratin antar jag.

Själv handlade jag taxfree på DME, vågade inte chansa på SIN eftersom det inte var några säkra svar i denna tråd när jag ställde frågan innan avresan. Det var hyfsat utbud på olika sorter i taxfree och betydligt billigare än i SIN som höll mycket höga priser.

En positiv sak, jag fick tag på en fin whisky jag letat efter till ett mycket bra pris. Jag kommer att tänka på DME flygplats varje gång jag inmundigar en wirre från denna flaska.

Det var inte någon mening med att besöka loungen av den korta tid som blev kvar till avgång. Vi satte oss istället i avgångshallen. Det var ständiga annonseringar från de olika avgångsgaterna på usel engelska så man fick lyssna noga. Vid flera tillfälle annonserade två till tre närstående gater samtidigt. Tror ni det gick att höra och förstå något, nej. Någon samordning att en i taget skulle annonsera sina utrop och vänta tills den ena pratat färdigt det fanns inte utan alla skulle överrösta varandra.

Äntligen var det dags för avgång och vi fick lämna DME. Det var i alla fall en egen kö för business vid ombordstigningen. Ja visst, passet fick ju visas en gång till innan vi kom ombord.

Stoppet med SQ 362 i DME var något jag helst velat slippa. Det var lika illa som jag trott tidigare innan jag provat på det. Jag skulle nog ha lättare att acceptera det på utresan men inte tidigt på morronen.

För egen del tycker jag inte det är någon fördel att gå upp tidigt på morronen och sträcka på benen. Jag sover hellre eller åtminstone ligger och vilar. Jag vill inte ha något stopp mellan A-B utan en nonstop resa så snabbt som möjligt. Det är en av anledningarna att jag aldrig valt exv Qatar till Asien trots att jag är nyfiken på deras business produkt.

Vi fortsatte nu med ny besättning till ARN med en flygtid på strax under två timmar. Det serverades bl a en förenklad variant på frukost som jag tyckte var bra efter att ha hoppat över frukosten innan landning i Moskva.

Noterade också att A350 genomgående höll en högre marchhöjd än övriga långdistansplan. Man flög mesta delen av tiden på FL 400-420, vilket motsvarar drygt 12 000 meter.

Landning på ARN Bana 19L 10 min före tidtabell på parkering på T5 och gaten längst ut. Varför hamnar jag alltid där när jag kommer till Arlanda.

Efter en lång promenad från gaten till passkontroll som snabbt passerades och vidare bagagebandet kom väskan nästan direkt.

Sedan blev det X3000 tåg direkt från Arlanda till Östergötland. Bra och bekvämt i de fall de går direkt, vilket detta tåg gjorde.

Sammanfattning

Singapore Airlines First på sträckan CPH-SIN var suverän och de levererade både mat, komfort och service av högsta klass. Bästa First jag har upplevt.

Singapore Airlines på sträckan SIN-DME var däremot en besvikelse. Man levde inte upp till den service man kan förvänta sej i business klass vare sig när det gäller mat eller servicenivå trots det Singalesiska leendet. Maten hade inte blivit mycket bättre om den beställts direkt från menyn på sträckan eftersom det var ett ganska tråkigt urval.

Jag kommer till varje pris att undvika SQ 362 till ARN så länge den gör ett stopp på sträckan. Det kommer att blir CPH som gäller om det blir fler gånger. Då får man i varje fall flera timmars längre sömn på morronen. Det är inte värt allt strul med mellanlandning i DME bara för att sitta i bättre stolar i två timmar som det tar till ARN. Hellre då byte i CPH och SAS Plus i en timme från CPH till ARN. I mitt fall är det ännu enklare, X2000 från CPH till Östergötland, bekvämt och bra, endast drygt en timme längre restid än med tåg från ARN.

Jag tycker också att B777-ER känns betydligt rymligare och större än A350-900, vilket den också är. Stolarna i business på B777-ER är mycket bättre och skönare att ligga i än på A350-900. Det är synd att B777-ER nu är borta från CPH.

Det är i och för sig mycket småsaker som jag har kritiska synpunkter på men jag tycker ändå att om ett flygbolag skall rankas bland det bästa i världen så skall man inte missa på en massa småsaker när det gäller själva servicen. Skall man ligga i topp skall det vara närmast perfekt och det var det inte på denna resan med Singapore Airlines i business.

Besvärligheterna med mellanlandning i DME och vad det innebär är naturligtvis ingen kritik mot Singapore Airlines .

När vi för något år sedan reste i SAS business CPH-MIA var både service och mat betydligt överlägset det som Singapore Airlines levererade i business.

Dock har både SAS och Singapore Airlines något som är betydligt viktigare än service och mat. Det är deras flygsäkerhetstänk, där ligger båda bolagen i topp och det värderar jag allra högst. Jag kan då stå ut med en misslyckad Lobster Thermidor, även om det inte ser så ut i min reseberättelse.

Jag har ingen avsikt att i framtiden välja bort Singapore Airlines. Jag utgår från att denna dåliga flygning i business var ett olycksfall i arbetet för Singapore Airlines del.