I samband med att Emirates firade femårsjubileum för rutten mellan Oslo Airport Gardermoen och Dubai förra veckan visades en av de så kallade «game changers» maskinerna upp. De har bland annat den nya förstaklasskabinen ombord. Businessclass fick gå ombord på en av dessa flygplan.

Det var faktiskt inte första gången som någon av dessa maskiner kom till Olso, det har hänt att de satts in på rutten en handfull gånger. Normalt går de på andra destinationer som exempelvis Maldiverna och Tokyo. Emirates är i dagsläget det enda flygbolaget som har förstaklass ombord fån Norge. Emirates syftar till att locka över kunder från toppskiktet genom att erbjuda en produkt som anses vara bland de bästa i branschen.

– Vilka är då resenärerna i förstaklass?

– Det finns både affärsresenärer och privatpersoner, men få som reser på ett företagsavtal. Vi ser att resepolicyn hos norska företag inte tillåter förstaklass, och ofta inte affärsklass heller, men vi ser en svag ökning inom detta segment då vi marknadsfört affärsklassprodukten som fördelaktigt prissatt. Vi ser också att allt fler privatpersoner väljer att resa i förstaklass – från de som är nygifta och åker iväg på en smekmånad, eller andra som vill passa på att njuta av enastående service. Att bli hämtad av en lyxig privatbil på hemadressen innan flygningen är en bra början på en resa, säger norgechefen för Emirates, Terje Grue och fortsätter;

– En annan gemensam nämnare för denna grupp är att de värderar god mat, goda drycker, design och helt enkelt det goda i livet.

I jämförelse med tidigare produkter är de nya sviterna mer nedtonade och ger ett  mer elegant och samtida intryck i sin utformning.

Det finns gott om plats både i sviterna och inte minst mellan dem då de är endast tre i en rad. Sviterna i mitten har de första virtuella fönstren i flygbranschen, så att de i mitten också ska få en ”fönsterplats”. De andra sviterna har också kikare tillgängliga för de som vill ta en närmare titt på de detaljer i landskapet man flyger över. I filmen kan du se detta.

De bekväma lädersätena kan fällas ner till en bekväm säng med några knapptryckningar. En trevlig detalj är den så kallade ”zero-gravity” -positionen. Vi testade, men kom inte riktigt in i positionen under den korta tid vi hade på oss. Det är förmodligen något som bör provas under en längre flygning.

Eftersom sviten har dörrar kan du stänga om dig. Det innebär även att du kan själv reglera  temperaturen och inte minst belysningen. Det finns möjlighet att både anpassa styrkan och färgtemperaturen.

När det kommer till val av mat och dryck behöver du inte öppna dörren utan kan komma i kontakt med besättningen genom ett ”videosamtal”. Och maten, ja den serveras till dig genom en separat lucka som kan öppnas i sviten. Vi testade funktionen som du kan se i filmen. Videofunktionen visade sig ha bra ljud och bild.

En annan unik och trevlig detalj är att varje svit är har ett litet ”kit” med olika produkter, som exempelvis en anteckningsbok inbunden läder och penna, en lyxig uppsättning av Byredos hudvårdsprodukter och den mycket omtalade pyjamasen och en necessär från Bulgari.

Bagagehyllorna i taket rymmer mer än tidigare, och det finns nu garderober som är tillräckligt höga för att hänga byxor och andra längre kläder så att de inte veckas.

Sviterna är inspirerade av interiören i Mercedes S-class. Samma lyxiga tema återfinns även i affärsklass. Säteskonfigurationen är 2-3-2, men hos exempelvis konkurrenten Singapore Airlines är den 1-2-1, så det säger sig själv att det mindre utrymme tillgängligt.

Säten i affärsklass ombord Emirates Boeing 777 är mönstersydda och med ett justerbart ergonomiskt nackstöd och ger ett elegant intryck då det är inspirerade av en modern sportbil.

Sätena har ett avstång på 72 tum och kan fällas ut helt. Underhållningssystemet styrs från en pekskärm. Det finns flera alternativ att justera belysningen och skärmar som kan höjas  mellan sätena för att få mer avskildhet. Det finns också separat utrymme för att förvara skorna, fotstöd och en liten personlig minibar.

Under 2020 kommer de ett nytt säte i affärsklass, då även den nuya Boeing 777x förväntas tas i trafik. Sätena ombord lär ska likana de säten som finns ombord Airbus A380, men Emirates har inte avslöjat några detaljer ännu.

Vi tycker ändå att Emirates produkt i affärsklass har utvecklats på ett bra sätt, trots den lite väl breda konfigurationen.

Ombord Emirates Game Changer.