20190629_174427_smallAV: Peter_West

Introduktion:
Det har blivit dags att använda mina bonuspoäng intjänade hos Miles & More. Fördelarna med detta program är bland annat att man kan boka Lufthansa F långt i förväg, samt att det går att boka många av Star Alliance F online. Ett annat plus är att enkelresor inte ”bestraffas” med högre poängkostnad som hos Eurobonus. Till nackdelarna hör att vissa byten, som enligt min tolkning Eurobonus ibland tillåter, medför att resan omvandlas till en dyrare 3-region award (kan diskuteras i separat tråd om jag har fel). Den allra största nackdelen är, enligt mig, de höga avgifterna på Lufthansa-gruppens egna flyg. Men vem har sagt att man enbart måste använda sig av dem? Gott om chans att klämma in andra bolag på tre separata award tickets 😉 I vilket fall, nu bär det av mot startflygplatsen Arlanda, sedan väntar ett par intressanta destinationer (och First-flighter) innan målflygplatsen Kastrup.

Det blir en mjukstart idag. Dagens etappmål hägrar
20190628_140824.jpg
20190628_141529.jpg

Spänningen är olidlig. Ska min nyinförskaffade GOLD-status hos Nordic Choice ge en uppgradering? 😉

Tjoho, från standard till superior på 12e vån 😉
Nu har jag en bra bas för morgonflyget.
20190628_142815.jpg

Kitchen & Table @ Clarion Arlanda. Samma våning som rummet. Bra utsikt mot plattan, helt OK burgare. En god användning av GOLD-vouchern som delbetalning.
20190628_174039.jpg

Dagens första flight. Efter en kaotisk prio-boarding så är det goda benutrymmet på 1F en tröst. #LH801
20190629_100539.jpg

Någon form av personalproblem hos cateringbolaget på FRA medförde en trist lunch i form av smörgås och chokladkex, samt endast alkoholfri dryck. Hade lite högre förväntningar på Lufthansa C iaf 😉

20190629_110142.jpg

Nåväl, fin utsikt om man bortser från brickan
20190629_111237.jpg

Lugnar ner mig på ett lokalt vattenhål på vägen mot FCT

20190629_131629.jpg
20190629_133139.jpg

Den efterlängtade ”destinationen”
20190629_150903.jpg
20190629_151039.jpgVinprovning och Tom Ka Gai i väntan på Filet of Beef
20190629_154258.jpgDen här var bra
20190629_154314.jpg

Svart anka idag
20190629_171258.jpg

En snabb åktur, själv, i en Porsche Cayenne. Och sedan hemmastadd i en Boeing 747-8 säte 1A.

20190629_174427_small

Blev informerad om IFE-problem på denna plats, och ”chans” till nergradering, men tackade nej.
20190629_175643.jpg

Dags att summera flighten efter lite radioskugga. Resan i seat 1A var behaglig. Bra rymd runtomkring, men kanske är man lite nära grannen. Inget större problem dock. F var fullbelagd denna flygning (syns inte på just dessa bilder), men servicen var flink ändå.

20190630_053509.jpg
20190629_202652.jpg

IFE-problemet drabbade även belysningen ovanför bordet, så jag skippar matbilderna. Men caviaren var god; biffen med – men inte lika bra som i FCT. Det blev några timmar sömn, och sedan var det dags för sightseeing i denna Lufthansa 747-8 destination med +7h tidsskillnad…som jag presenterar i nästa post! Kanske är lättgissat. Först lite sömn här på hotellet.

Ja, någon kanske gissade på Tokyo. Helt rätt! Första dagen bjöd på lite tv-spelsnostalgi under sightseeing i Akihabara (Electric Town).

20190630_174935.jpg

20190630_182918.jpg

. 20190630_182241.jpg

20190630_180510.jpg

20190630_175943.jpg

SEGA ftw!

Shrine-spotting idag. Här är det mäktiga Senso-ji

20190701_134528.jpg

20190701_134510.jpg

20190701_135010.jpg

20190701_141904.jpg

Och ett lite mindre, Ueno Toshugu shrine.

20190701_105657.jpg

20190701_105917.jpg

På väg mot nästa stopp från ANA Lounge, Haneda. Denna business lounge är helt klart rymligare och har mycket bättre mat/dryck än en viss annan, som också har tre versaler i namnet…

20190701_175718.jpg

20190701_180005.jpg

20190701_180211.jpg

20190701_181938.jpg

20190701_233628.jpg
Sitter i en sån här 777-300ER nu, på väg någonstans…

20190701_232644.jpg
Business, seat 11A. Grymt skön stol, ser fram emot att sova här strax.

20190701_230200.jpg
Spanar in mot den här lådan i F4-kabinen framför. Vore nice att testa den inom kort… 😉

Det kanske var hyfsat lättgissat, men nu är jag framme i Singapore i alla fall
20190702_053258.jpg

Det var alltså enkelbiljett nr 2. För att återkoppla till första inlägget så kunde jag inte ha routing ARN-FRA-HND-SIN med M&M utan att det blev en dyrare 3-region award. Detta enligt vad jag läst på forum samt agent på M&M. Vad jag sett har folk lyckats boka liknande routing med EuroBonus.

Det blev Japanese Beef Curry (Book the Cook) till middag ombord.

20190701_234211.jpg

Kabinpersonalen var underbart hjälpsam, och så fort man rörde sig utanför sängen så blev man ”jagad” med allt från mer dryck till näsdukar (snöt mig inne på wc). Toan förresten, fräschaste jag sett på flyg hittills. Så fort någon använt den var de inne och gjorde iordning, vek toapper, etc.

Man fick sova ”på snedden”, och även om 11A bulkhead ska ha extra plats så kändes det som man får hålla tillbaka benen lite. Förstår att de över medellängd har problem

Men summa summarum, mycket nöjd med SQ C i B777-300ER!

Övernattade på Ambassador Transit Hotel i T2. Mycket fräscht, och skönt att sova lite till här. Nu mot nästa mål…

…som är…
20190702_182225.jpg

20190702_205939.jpg

20190702_184449.jpg

20190702_192445.jpg
Ja, tack.

20190702_184618.jpg
Bra ambience i restaurangen.

20190702_185002.jpg
Waldorf salad.

20190702_185918.jpg
Assorted satay.

20190702_193014.jpg
Kunde inte välja. Blev båda local desserts. Plus dubbel espresso.

Många gissade säkert rätt. Tredje och sista enkelbiljetten går till…
20190703_002654.jpg
…Köpenhamn! Mitt över bengaliska viken nu.

20190703_000529.jpg
Det blir alltså SQ352 i First, seat 1A. Förstås, ännu grymmare säte än SQ C igår. Här får det lätt plats två ”jag” i bredd. Vi är två pax i F (vid fönsterplatserna), och lika många i kabinpersonalen. Varsitt ”badrum” har vi också, även om personalen verkar använda dessa med.

20190703_030705.jpg
De har nu bäddat ett annat säte (1C) som säng åt mig. Blir nog bra det här 😉

Återkommer med mer rapport om mat etc senare.

Middag ombord på SQ F

20190703_014417.jpg
Lite Krug att dricka.

20190703_012327.jpg
Caviar och lax till förrätt.

20190703_013447.jpg
Potatis- och löksoppa med tryffel och hasselnöt.

20190703_014524.jpg
Boston lobster thermidor (Book the Cook).

20190703_020808.jpg
Apelsinkaka med mandelglass.

Allt var utsökt! Min bästa måltid i luften hittills.

Frukost ombord på SQ F

Nytt sömnrekord i luften för mig. Sov ca 6-7h tack vare en tyst kabin och en säng med bra längd och bredd. Det goda fotutrymmet gjorde att man slapp sova på snedden. Dags för frukost!

20190703_113730.jpg
Frukt och lite western-style tilltugg.

20190703_115810.jpg
20190703_121319.jpg
Kyo kaiseki (Book the Cook). Och mera Krug.

Framme i CPH, så nu är flygdelen av denna resa över. Kvar är bara ”egen transport” till ARN-området så småningom. Tack till alla som har läst, gillat och kommenterat! Utan många av er och tipsen i detta forum hade resan inte blivit av. Väldigt kul att testa First x2!

SUMMERING (snabbt ihopskriven)

-jämförelse av mina flygningar i Lufthansa F (B747-8), SQ C & SQ F (B777-300ER). Siffra under varje rond anger rangordning. Väldigt subjektivt (och få replikat).

ROND 1
Lounge
1) SQ F
2) Lufthansa F
3) SQ C (ej hemmabas)
Jag gillade ambience och inredning bättre i TPR än i FCL & FCT. Maten och champagnen likaså. Servicen var rätt så jämnt lopp. Fördel badkar för Lufthansa.

ROND 2
Boarding
1) Lufthansa F
2) SQ F
3) SQ C
Svårslaget att åka bil direkt till planet med Lufthansa.

ROND 3
Kabinen
1) Lufthansa F & SQ F
2) SQ C
Den häftiga layouten i Lufthansa F B747-8 väger jämnt mot den mer privata och snyggare färgsatta SQ F. Fräschare WC i båda SQ dock.

ROND 4
Stolen
1) SQ F
2) Lufthansa F
3) SQ C
SQ F vinner på bredare, bekvämare, snyggare samt mer privat. Lufthansa F något mjukare och mycket luftigare än SQ C.

ROND 5
IFE
1) SQ F
2) SQ C
3) Lufthansa F
Surfade mest på mobilen så kan inte kommentera utbudet tyvärr. Innehållet utgår dessutom i Lufthansa F pga trasig IFE. Men skärmen kändes ”liten” för det långa avståndet. Gillade fjärren i båda SQ bättre (hade display). SQ F vinner på större skärm.

ROND 6
Internet
1) Lufthansa F (obegränsat vad jag förstod)
2) SQ F (100 MB)
3) SQ C (30 MB)

ROND 7
Servicen
1) SQ F
2) SQ C
3) Lufthansa F
Svårt att slå SQ F här med en egen hjälpreda per pax. Vänligheten och hjälpsamheten var faktiskt även bättre i SQ C än i Lufthansa F (som kändes lite mer ”robotaktig”). Och även mer cc/pax i SQ C.

ROND 8
Maten
1) SQ F
2) Lufthansa F
3) SQ C
Mycket bättre på SQ F än Lufthansa F faktiskt. Plus för Lufthansa som kunde erbjuda dessertvin.

ROND 9
Amenity kit
1) Lufthansa F & SQ F
2) SQ C
Går inte igenom detta så noga, men SQ C förlorar pga inget delades ut.

ROND 10
Sängen
1) SQ F
2) Lufthansa F
3) SQ C
Liknande längd på F-produkterna, men SQ kändes nog bredast, och mest privat. Samt skönare kudde/täcke

Jag har SÄKERT glömt något viktigt, och gjort någon typo på mobilen.

HELHETSINTRYCK
SQ F vinner min jämförelse, Lufthansa F blir förstås god tvåa, men SQ C är också väldigt bra!