I januari 2015 rullar det första planet ut med SAS nya business class, en för många efterlängtad nyhet. Givetvis finns det ännu inga färdiga stolar, men en fullt fungerande prototyp har tagits fram och finns nu i SAS ägo. BusinessClass.se packade ner kameran och testblocket för att tillsammans med SAS designchef Kristine Mayer gå igenom och prova den nya stolen.
Fully flat med direktaccess till mittgången för alla
De nya långdistansstolarna offentliggjordes i slutet på maj och innebär en ordentlig uppgradering för SAS. Inte bara business class uppgraderas, även i premium economy (SAS Plus) och i ekonomiklass (SAS Go) kommer nya stolar med ny komfort och färgsättning.
I business class är de två främsta nyheterna att stolen blir helt horisontellt platt när den fälls (fully flat) samt att kabinen får en 1-2-1-konfiguration, vilket gör att samtliga passagerare har direktaccess till mittgången. Det finns nu också inbyggd massage samt stöd för ländryggen (lumbar support). SAS har även ingått ett samarbete med den svenska sängtillverkaren Hästens som står för täcke och kudde i business class till den 196 cm långa sängen.
Kabinen är uppbyggd i en sicksack-konfiguration (staggered) som gör att stolen, när den är helt fälld, åker in i en hålighet i vad som är avlastningsbordet för stolen framför. På så sätt maximerar man utrymmet i kabinen. I håligheten finns en liten hylla som blir en en del av sängen och förlänger stolen från ursprungliga dryga 170 cm till utlovade 196 cm. Den nya stolen tar dock fortfarande mer plats än tidigare, på Airbus A330 reduceras därför antalet stolar från 34 till 32 och på Airbus A340 från 46 till 40.
Även skärmen blir större, den går från 10,4 tum till 15 tum och får samtidigt HD-upplösning och ett nytt underhållningssystem från Zodiac som är av typen Rave.
Bestäm själv hur mjuk du vill ha din stol
Att få se stolen i verkligheten gav några överraskningar som varken framgick av pressinformationen eller de animerade bilderna. Första reflektionen efter vi satt oss var att stolen kändes något hård, vilket ledde till den första nyheten, det går att kontrollera stolens mjukhet. På både huvudstolskontrollen ovanför avlastningsbordet och snabbkontrollen under armstödet finns knappar för ”firmness” med fem olika lägen mellan hårt och mjukt. Skillnaden blev tydligast när stolen var uppfälld.
En annan nyhet visade sig vara hållaren för vattenflaskan som är placerad diskret bakom stolskontrollen vid avlastningsbordet. Denna är både praktisk och genomtänkt då den smälter in i designen samtidigt som flaskan är mycket lättare att nå. Idag finns hållaren för vattenflaskan framför stolen, bredvid skärmen. Konstruktionen gör att det nu även går att ha en flaska där under start och landning.
Ny design med två olika tempon
Vi har tidigare berättat om SAS nya loungedesign som nyligen implementerades, konceptet är dock betydligt mer omfattande än loungerna och sträcker sig till alla delar i reseupplevelsen, inklusive kabinerna.
Designen bygger huvudsakligen på två tempon – Retail och Hospitality. Retail används främst på marken före säkerhetskontrollen och syftar på samma upplägg som används i exempelvis en shoppinggalleria där det handlar om att känna igen varumärket genom logos, färger och former. Hospitality-konceptet tar vid efter säkerhetskontrollen och ombord på flygplanet och handlar mer om att skapa välbefinnande. Till skillnad från vissa andra företag vill SAS där hålla tillbaka den visuella företagsprofilen och istället satsa på en design som är välkomnade och avslappnande, även där med olika tempon och nyanser. Ett tydligt exempel på detta är just de nya kabinerna där varken stolar eller inredning går i SAS huvudfärg blått.
Även tempot och kulörerna skiljer sig mellan de olika kabinerna med en lite mörkare färgsättning i SAS Business. Det är mycket tyg som används till inredningen och även businesstolen är tillverkad i tyg. Även om skinn och läder ofta uppfattas som mer elegant i premiumkabiner berättar Kristine att tyg är det mest hållbara materialet. En kul detalj är den diskreta blå rand som finns runt hela stolen, i SAS karakteristiska ljusblåa färg.
Något SAS är mycket stolta över är den främre väggen i business class som krävt mycket jobb och en lång process för det nödvändiga godkännandet. Väggen är faktiskt helt gjord i tyg, i en färg som ska matcha det gråa skynket.
Tidsplan
Det första flygplanet med de nya stolarna kommer rullas ut i januari 2015, därefter är tanken att det ska komma ett nytt flygplan varje månad (med undantag för sommaren) tills alla långdistansflygplan har de nya stolarna installerade. Vilka destinationer det första flygplanet kommer trafikera är inte klart, SAS poängterar dessutom att de aldrig kommer kunna garantera de nya stolarna på en viss flygning innan hela arbetet är slutfört.
Än så länge ser tidsplanen ut att hålla, det grundläggande jobbet är i praktiken klart, nu handlar det mer om smådetaljer och småjusteringar till det är dags att starta tillverkningen.
Vad tycker BusinessClass?
Modellen som sådan är kanske inte revolutionerande, fully flat-stolar i en 1-2-1-konfiguration har funnits ett tag nu, men den nya stolen gör att SAS är med i leken igen och kan bli en seriös konkurrent i den lukrativa businessmarknaden.
Färgvalet är i grund ganska mörkt och den inledande funderingen var om detta kommer upplevas som negativt. Så är dock inte fallet. Det är tvärtom en ganska behaglig färgsättning som känns betydligt mer rogivande än mörk och nedstämd. Den inbyggda belysningen vid hyllan förstärker dessutom detta intryck (som för övrigt även har en dimmerfunktion).
För att göra en seriös bedömning av sitt- och sovkomfort behöver man helst lite mer än de 30 minuter vi spenderade i stolen, men några reflektioner kan vi ge. Inledningsvis kändes stolen något hård men detta berodde på att den var inställd på högsta hårdheten, med några knapptryckningar kändes det genast lite mer bekvämt. I övrigt var det en behaglig sittkomfort, inget som helst att klaga på.
Sovkomforten var mycket bra och det är en stor fördel med 1-2-1-konfigurationen som gör att man alltid kommer på behörigt avstånd från sin stolsgranne. Stolsbredden är ungefär standard för business class. Kudden och täcket från Hästens är underbart bekväma och dessutom snygga, ett kul och innovativt samarbete. Det hade dock varit bra om man även köpt in en tunn madrass att lägga ovanpå stolen.
Det är också mycket positivt med all förvaring, något som verkligen ligger i tiden. Hyllan och avlastningsbordet tillför en hel del plats till allt från elektronik och vattenflaska till glas, tallrikar och kanske ett par glasögon. Bredvid skärmen framför stolen finns dessutom ytterligare ett fack som kommer vara tomt, avsedd för tidningar och läsmaterial.
Det vi dock noterade var att bordet var ganska litet, inte mycket större än i ekonomiklass. Detta blir ett mindre problem när man använder brickor till måltidsserveringen, vilket SAS normalt gör, men utan brickor hade det blivit trångt.
Underhållningssystemet var inte installerat i stolsprototypen så detta gick inte att testa. BusinessClass-redaktionen har dock tidigare erfarenheter av Zodiac Rave som är ett mycket modernt system med en del innovativa delar som hur menyn är uppbyggd. Nackdelen med HD-skärmarna är att de lätt reflekterar ljus, vilket vi även kunde notera på prototypen. Sitter man vid fönstret på en dagflygning kommer man förmodligen behöva dra ner fönsterskyddet för att slippa reflektioner.
Sammantaget är det ingen tvekan om att det här är ett rejält steg upp för SAS, stolen känns snygg och fräsch och kan säkert övertyga en del passagerare som valt andra alternativ hos konkurrenter att hitta tillbaka.
Och slutligen kommer en liten hälsning från Kristine till BusinessClass läsare och medlemmar:
Det känns mycket kul att nu kunna visa upp stolen som BusinessClass medlemmar och övriga resenärer kommer spendera många timmar i. Sovkomforten kommer inte vara något problem med den nya stolen som är fully flat med sängkläder från Hästens. Resenärerna kommer uppleva en helt ny design i kabinen där material och färger är valda med målet att skapa en lugn och välkomnande atmosfär. Vi har inrett kabinen utifrån våra frekventa resenärers behov och det ska bli oerhört spännande att snart visa upp slutresultatet. Varmt välkommen att prova vår nya långdistansprodukt med start i början av nästa år!
Lite OT.
Jag köpte en bijett för VIP buss mellan Jaipur och Agra i Indien för att åka bekvämt.
Ungefär halvvägs till målet gick bussen sönder och vi fick ta en annan buss som passerade.
Det fanns inte plats för alla så fick jag stå vid dörren (inte ens i gången) tills vi kom till en plats där vägen försvann pga översvämning.
Vi fick gå genom floden och ta en annan vanlig buss som väntade på andra sidan floden.
Incredible India rakt genom. 😮
Slutsats: Det är inte säker på att du kan åka med den stolen du är bokad i även efter dörren är stängd.
Nej, så tror jag inte man kan se det. Just nu har SAS planlagt ditt flyg med ett flygplan som har den nya kabinen. Det sker med hjälp av datorer som slingar planen. Detta kan ändras många gånger.
Om SAS vill säkerställa att Business-kabinen inte överbokas på grund av att man har olika konfigurationer så hanteras detta genom att begränsar antalet platser till försäljning. Detta kan man se genom att plan inte har några platser till salu trots att det finns oproportienligt många platser som inte är upptagna… (Funkar ju enbart i de fall där det är gratis preseating för alla)
Man planlegger flygproduksjonen en viss tid i förvägen også 🙂
Var nylig med på at Lufthansa hadde "ny biz" satt opp på vår flyvning helt fram til flyets avgangstid, da ble det byttet til gammel biz. Antakeligvis pga teknisk fel på flygplanene så dom måtte endre sin oppsatte schedule. En av de viktigste tingene resenärer bör läre seg i min mening: flygbytter kan skje når som helst 🙂
När du ser registreringen på planet från terminalen. Vad som står som seating nu är vad som gäller NU….
Vill igen slå ett slag för långa personer…
Min misstanke är att 196 cm i längd inte räcker till för en person som är 190 cm+ , speciellt på grund av att man är ”låst fast” med fötterna inne i kuben i stolen framför. Resulterar i att man måste ligga i ngt konstigt framstupa sidoläge 🙁
Samma problem på Thais nya biz-stol (Fick nästan inte sova alls i den)