Den 10 oktober 2012 öppnar den nya A-Plus piren i Frankfurt som kommer öka terminalkapaciteten med 6 miljoner passagerare per år och säkerställa att närmare 90% av Lufthansas flygningar kan parkera direkt vid terminalen.
BusinessClass.se fick en unik möjlighet att titta bakom kulisserna i den nya piren och dessutom besöka de nya Senator, Business och Första Klass loungerna som kommer ersätta de existerande loungerna i A-piren.
Text och bilder: Jacob Molin
A-Plus projektet
A-Plus piren är en förlängning av nuvarande A-piren i terminal 1 åt väster. Piren har kostat 800 miljoner Euro att bygga och krävt 100.000 kubikmeter asfalt, 70.000 kvadratmeter sten och 10.000 kvadratmeter glas. Terminalen har en total golvyta på 185.400 kvadratmeter, lika mycket som 25 fotbollsplaner.
Ägaren till Frankfurts flygplats, Fraport, räknar med att Frankfurt år 2020 kommer hantera 88 miljoner passagerare per år. A-Plus piren har kapacitet för 6 miljoner passagerare och står för en välbehövlig utbyggnad av flygplatsen och ger i synnerhet kapacitet åt nästa generationens flygplanstyper som Airbus A380 och Boeing 747-800.
A-Plus piren har sju gater varav fyra med en ny och unik konstruktion kallad MARS – “Multiple Aircraft Ramp Stand”. Det innebär att en gate antingen kan användas för ett långdistansplan (t.ex. Airbus A380) eller två kortdistansplan (t.ex. Airbus A321). Detta möjliggörs genom att ett av kortdistansflygplanen parkerar snett mot terminalen så att vingen inte slår mot det andra flygplanet som delar gaten.
För att detta ska fungera krävs förstås passagerargångar som är mycket flexibla samt en ytterst komplex gatestruktur med rulltrappor och dörrar som ska kunna öppnas och stängas beroende på om gaten ska användas för ett eller två flygplan samt om flygplanen går till en destination inom eller utanför Schengen.
A-Plus piren kommer enbart användas av Lufthansa och flygbolag inom Star Alliance och prioritet kommer ges för flygningar till USA. Lufthansa räknar med att samtliga USA-avgångar kommer avgå från A-Plus piren. Under övriga tider på dagen kommer gaterna allokeras till flygplan med en stor andel transferpassagerare med målsättningen att så många passagerare som möjligt ska få en enkel transfer i Frankfurt. Även en viss del av Asientrafiken kommer hanteras i den nya piren.
Terminalstrukturen
A-Plus piren består av fyra våningar. Schengenpassagerare använder precis som idag våning 2 som är ihopkopplad med den existerande A-piren. De två översta våningarna används för non-Schengenflygningar, våning 3 för avgående passagerare och våning 4 för ankommande passagerare. På dessa våningar finns även de flesta av loungerna. Bottenvåningen används för bagagesortering, totalt tillkommer 7,5 kilometer bagageband.
Gaterna i Schengenområdet på våning 2 har gatenummer som börjar på A följt av en siffra medan gaterna i non-Schengenområdet på våning 3 har gatenummer som börjar på Z.
En uppskattad nyhet är att det finns eluttag i alla sittområden, dessa finns i paneler vid varannan bänk. Dessutom finns gratis tidningar i stora ställ och i Schengenområdet finns gratis kaffe. En annan nyhet är rullbanden i piren som breddats till 1,20 meter för att två passagerare enklare ska kunna passera bredvid varandra.
Totalt 70 butiker, barer och restauranger finns i piren, de allra flesta är belägna runt det cirkelformade atrium som ligger direkt efter säkerhetskontrollen och som fungerar som kärnan i den nya A-Plus piren. Fokus är som tidigare på traditionella taxfreebutiker med alkohol och kosmetika samt modebutiker. Trots en längd på 790 meter är det mycket glest med butiker ute i piren så eventuella inköp gör man med fördel innan man går till gaten.
Fördelar för dig som passagerare
Med de nya gaterna i A-Plus piren räknar Lufthansa med att väsentligt fler flygplan kommer kunna parkera direkt vid terminalen. Målsättningen är 90% vilket kan jämföras med dagens siffra som ligger runt 60%, det innebär alltså att fyra av tio avgångar idag kräver busstransport till flygplanet. För interkontinentala flygningar kommer siffran vara 100%, Lufthansa har som målsättning att samtliga flygningar till destinationer utanför Europa ska avgå från en terminalposition.
Även anslutningstiden i Frankfurt påverkas av den nya piren. För anslutningar från Schengen till USA kommer anslutningstiden (minimum connecting time) sänkas från 60 till 45 minuter. Detta blir möjligt då samtliga flyg till USA kommer avgå från A-Plus piren. Drygt 30.000 passagerare använder varje dag Frankfurt som transferflygplats och ett förbättrat flöde av transferpassagerare har därför varit hög prioritet i projektet.
A-Plus piren innebär även en välbehövlig utökning av loungekapaciteten som under många år varit undermålig, i synnerhet i A-piren vid resa till destinationer inom Schengen. Premiumpassagerare kan även glädjas åt att gaterna i A-Plus piren fått en ny design och att passagerare i första klass, business class eller med Star Alliance guldkort kommer ha en separat utgång till höger om podiet vid långflygningar.
De nya loungerna
I samband med att A-Plus piren invigs öppnar Lufthansa fem nya lounger – två Senator lounger, två business lounger samt en första klass lounge. Lufthansa har investerat 40 miljoner Euro i de fem loungerna som upptar en yta på totalt 7600 kvadratmeter och innebär att Lufthansas loungekapacitet i Frankfurt ökar med 50%.
I non-Schengenområdet, som ligger på våning 3, finns en Senator lounge och en business lounge. De båda loungerna delar ingång och reception men för att komma till business loungen tar man en rulltrappa till vänster om receptionen en våning upp medan Senator loungen ligger på samma våning till höger om receptionen.
I Schengenområdet finns en Senator lounge, en business lounge samt en första klass lounge. Till skillnad mot non-Schengenområdet har business och Senator loungerna olika ingångar. Ingången till business loungen ligger i hörnet av atriumet i riktning mot de nya gaterna. Ingångarna till Senator och första klass loungerna ligger med bara några meters mellanrum i riktning mot de existerande gaterna i A-piren.
I samband med att de nya loungerna invigs stänger Lufthansa de gamla loungerna i A-piren, det innebär Senator och business loungerna vid gate A26, första klass loungen på våningen ovanför, samt Tower loungen. Första klass loungen kommer göras om och återöppna som en ny Senator lounge, vilket väntas ske under andra kvartalet 2013. Totalt kommer Lufthansa ha 15.000 kvadratmeter loungeyta i Frankfurt.
Lufthansa Senator Lounge
Senator loungen i non-Schengenområdet blir den största loungen i Lufthansas nätverk med en yta på 2100 kvadratmeter och plats för 400 besökare. Inte minst ytan är efterlängtad efter många år av överbefolkade lounger i A-piren där det under högtrafik kunde vara hopplöst att finna en sittplats.
Alla nya lounger i Frankfurt har utformats efter Lufthansas nya loungedesign som redan finns i en handfull mindre lounger runt om i världen som Boston, Dubai och Delhi. Tanken är att skapa en lounge som upplevs som mer behaglig att vistas i och därför har man använt ljusa färger för att skapa en varmare känsla. De flesta lounger i Frankfurt släpper dessutom in mycket naturligt ljus.
Precis som tidigare finns en självserveringsbuffé med mat och dryck för självservering. I en avskild del av loungen finns arbetsplatser, 18 till antalet, samt internetdatorer för passagerare som inte reser med egen bärbar dator. Även gratis trådlöst internet erbjuds fortsatt i loungen. Ytterligare faciliteter inkluderar fyra mobiltelefonhytter där man kan prata ostört samt ett rökrum och en servicedisk.
Lufthansa har även satsat på avkoppling i de nya Senator loungerna, det finns flera avdelningar med vilostolar och man har dessutom kompletterat dessa med en avslappnande atmosfär. I en del av loungen finns ett rum med väggarna målade i en himmelsliknande färg och med lampor föreställande moln. I en annan del finns sex vilostolar riktade mot en upplyst vägg föreställande en lövskog.
En nyhet i loungen är Lufthansa WorldShop med en utställning av produkter som går att köpa med pengar eller med Miles & More poäng. Ingen försäljning sker dock i loungen, det handlar framförallt om att många produkter är ganska stora och blir svåra att ta med ombord på flygplanet. Istället ska man kunna använda internet i loungen för att beställa via Lufthansas websida.
Loungerna har även flera moderna och mycket rymliga duschrum att låna. För att använda ett duschrum registrerar man sig vid en disk, först till kvarn gäller och finns det inget duschrum ledigt får man ett larm som man tar med och som blinkar när ett duschrum blivit ledigt.
Lufthansa Business Lounge
Precis som Lufthansas Senator lounge har business loungen fått en helt ny design, inte helt olik den i Senator loungerna men med vissa skillnader i färger och möblemang. Fokus ligger även här på att skapa en ljusare och varmare lounge som ska kännas behaglig att vistas i.
I business loungen finns ett självserveringsområde med gratis mat och dryck, dock ett enklare utbud än Senator loungerna som används till passagerare med guldkort. Även i business loungen finns toaletter och duschar och behöver man hjälp med serviceärenden finns en servicedisk till förfogande.
Lufthansa First Class Lounge
En helt ny första klass lounge öppnar i A-Plus piren samtidigt som den gamla första klass loungen i A-piren stänger. Första klass loungen ligger i Schengenområdet och tanken är att loungen ska användas av passagerare som ankommit från en långflygning i första klass och ska resa vidare till en destination inom Schengen. Givetvis går det att använda denna lounge även vid resa utanför Schengen, dock avråder Lufthansa från detta då passkontroll och säkerhetskontroll återstår efter loungebesöket och det kan vara svårt att uppskatta hur långt tid som krävs för detta.
Reser man till en non-Schengen destination rekommenderar Lufthansa att man använder loungen i B-piren (om man är i transit) eller första klass terminalen (om man startar sin resa i Frankfurt). Båda dessa ligger efter säkerhetskontroll och passkontroll och erbjuder limousinetransfer direkt till flygplanet.
Frågan har varit uppe om man likt Lufthansas första klass lounge i München kunde ha en ingång till loungen från både Schengen och non-Schengen områdena, loungen ligger ändå på våning 3, vägg-i-vägg med transithallen i non-Schengenområdet. Tyvärr sade Bundespolizei i Frankfurt nej till detta.
Även i den nya första klass loungen får man i vissa fall åka limousine till flygplanet. Limousinetransfer erbjuds om flygplanet står parkerat längst ut i A-piren (gate A28-A42) samt om man annars behövt åka buss till flygplanet.
Den nya första klass loungen har en yta på 1100 kvadratmeter och plats för 100 besökare. Designen skiljer sig inte märkbart från existerande första klass lounger, inredningen och möblerna känns igen. Precis som i tidigare lounger finns en lång bar där det fortsatt erbjuds ett omfattande dryckesutbud med flera sorters champagne och närmare 100 sorters whisky. Är man hungrig kan man besöka à la carte restaurangen med såväl varm mat som kallskuret, desserter och enklare smårätter. Dessutom finns en cigarr lounge.
En nyhet i loungen är att man introducerat ett bibliotekskoncept som arbetats fram tillsammans med förlaget DuMont Buchverlag. I biblioteket finns förutom bord, soffor och fåtöljer även bokhyllor med böcker man kan låna och läsa. De flesta böcker täcker ämnen som resor, konst och bilar.
I loungen finns både duschrum och badrum med ordentliga badkar. Givetvis kommer de omtyckta gula första klass badankorna även finnas i den nya första klass loungen. Vill man få lite vila finns även individuella vilorum att nyttja.
Sammanfattning
Nya A-Plus piren tillför mer än något annat välbehövlig terminalkapacitet till Lufthansa. Den nuvarande situationen börjar bli ohållbar med överfulla lounger och ett närmast fånigt antal flygplan som får parkera ute på plattan med busstransfer in till terminalen. Förhoppningsvis kommer den nya piren göra många transfers i Frankfurt mer lätthanterliga samtidigt som de nya loungerna ger premiumpassagerare en anständig loungeupplevelse.
Piren som sådan luktar tysk funktionalitet. Piren är stor och rymlig, det finns gott om sittplatser, breda rullband, tydlig skyltning, till och med ingången till toaletterna har gjorts om och fått en S-design vilket gör att dörrar inte behövs och därmed främjar man hygienen. Men trots allt detta känns piren tråkig och steril, utöver de gula Lufthansa skyltarna och de blåa flygplatsskyltarna är allt grått och alldeles för mörkt. Vi får hoppas att piren blir desto mer funktionell.
<blockquote><strong>rickardjacobson;80849 wrote:</strong> Tack för trevligt reportage (som vanligt!), åker till Houston med Lufthansa den 15 Oktober så det ska bli spännande att testa den nya terminalen (tar för givet att det blir denna då det är interkont och A380). Känns som det kan bli väldigt bra eller total kaos!</blockquote>
Alla USA-flyg kommer gå från nya A-Plus piren väl den öppnar 10 oktober, vilket bör inkludera ditt flyg till Houston.<br />
<br />
<blockquote><strong>rickardjacobson;80849 wrote:</strong> Jag tyckte du skrev något tidigare om gate access från direkt loungen men uppfattade inte det så i reportaget, hur ligger det till?</blockquote>
I C-piren, i andra änden av terminal 1, finns fyra interkontinentala gater med ombordstigning direkt från loungen. Tidigare har C-gaterna även används för USA-flygningar men dessa flyttar nu till A-Plus piren så kommer inte vara aktuellt i ditt fall.<br />
<br />
Visst är det lite häftigt att kunna gå ombord direkt från loungen, men det är riktigt långt att gå hela vägen till C-gaterna medan A-Plus piren ligger runt hörnet från A-piren där Skandinavienflygen landar. Så det är nog enbart positivt.<br />
<br />
Jag frågade om de övervägt ett liknande upplägg i A-Plus piren. De hade faktiskt övervägt detta eftersom upplägget varit mycket uppskattat men med tanke på att piren är 800 meter lång hade det blivit en logistisk mardröm att få ihop det.
<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> – Är F loungen öppen redan? EDIT: Sorry – ser att den öppnar 10 okt.</blockquote>
Korrekt! Den öppnar den 10 oktober samtidigt som första klass loungen i A-piren (ovanför A26 loungerna) stänger.<br />
<br />
<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> – Hur ser du på val av F lounge på FRA vid utresa (tex från Sverige), när man ska vidare till en non-shengen destination? <br />
<br />
FCL i B, Nya FCL i A plus eller FCT? </blockquote>
Det beror lite på hur mycket tid man har. Jag skulle gärna göra ett besök i A-Plus loungen eftersom den kommer vara precis ny. Men jag håller med Lufthansa om att det inte är en optimal lounge att använda eftersom den ligger före passkontroll (och säkerhetskontroll om man ska till t.ex. USA). Det blir inte den avkopplande upplevelse som det är tänkt att det ska vara. Lufthansa poängterade speciellt att det unika med deras första klass upplägg är att hela ansvaret läggs över på flygbolaget, de håller koll på och tar ansvar för att man kommer med sitt flyg. Men det får man inte om man använder A-Plus piren och reser utanför Schengen.<br />
<br />
Går flyget från nya A-Plus piren till en destination utanför Schengen gör det ingen skillnad om man besöker första klass terminalen eller första klass loungen i B-piren eftersom man får limousinetransfer vilket som.<br />
<br />
Går flyget från B-piren eller C-piren beror det väl lite på hur mycket tid man har och vad man föredrar mellan första klass terminalen och loungen i B-piren.<br />
<br />
<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> Alla är väl ganska lika i design – är det något som gör att man vill välja nya FCL i A plus istället för FCT (bortsett från distansen till FCT)?</blockquote>
Det är i stort sätt samma design i samtliga lounger och ungefär samma faciliteter.
<blockquote><strong>Henrik Strömberg;81020 wrote:</strong> Hej Jacob,<br />
<br />
vet du om även AC kommer använda A-plus när den öppnar? Ankommer med dem från YYZ den 27e Oktober.</blockquote>
Svårt att säga. Det pratades om att USA-flyg skulle ges prioritet så skulle instinktivt gissa att Air Canada flyg får parkera någon annanstans.
<blockquote><strong>011430121;81061 wrote:</strong> <span style="font-family: Times New Roman"><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"></span></span></span><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"><span style="font-family: Calibri">Detta betyder väl att SAS inte längre kommer att behövaparkera ute på ”plattan” eller vid gaterna I B piren och man slipper att åka hissa och rullband?<br />
</span></span></span></blockquote>
Betydligt färre flyg kommer behöva göra det i alla fall. Men det är bara för interkontinentala flyg som siffran är 100%, för flyg inom Europa kommer fortfarande en del av flygen tvingas parkera på plattan, men det är färre än förr.<br />
<br />
Jag pratade med kvinnan som från Lufthansas sida är ansvarig för allokering av parkeringsplatserna och frågade just hur de väljer vilka plan som får parkera vid terminalen. Prioriteten ser ut ungefär så här: 1. Interkontinentala flyg, 2. "Shuttleflyg" (t.ex. Berlin, Hamburg), 3. Flyg med en stor andel transferpassagerare där påverkan bli särskild stor om flyget får en parkeringsplats på plattan.<br />
<br />
Planeringen görs långt i förväg, hon skulle nu påbörja planeringen för sommaren 2013. Dock är det alltid bara en grovplanering, en koordineringsperson gör sedan det praktiska jobbet och saker som väder, förseningar och tekniska arbeten kan tvinga koordinatorn att frångå planeringen.
<blockquote><strong>j-n;117918 wrote:</strong> Kan berätta att man INTE blir hämtad och skjutsad till planet från First Class Loungen. <br />
Man blir endast hämtas om planet är parkerat ute på plattan. <br />
Så även om planet står parkerat längst ut på piren så får man gå.</blockquote>
Tack för uppdateringen. Det här var alltså info som jag personligen fick av den kvinna som är ansvarig för hela loungestrukturen i Frankfurt, så mer förstahandsinfo går nog inte att få, jag malde på med frågor tills jag var helt införstådd på hur det skulle fungera. Men det är möjligt att de reviderat upplägget efteråt, det kanske blev för komplext och krävande?