Efter tuffa tag med B737MAX kan Boeing se fram emot att snart starta produktionen av den nya flygplanstypen, B777X. Denna flygplanstyp sätter inte bara en ny standard, utan den kommer potentiellt bli en storfavorit hos många flygbolag runtomkring i världen.

Den pågående pandemin har lett till en rad av betydande förändringar för flygbranschen. Ett antal flygbolag har i rasande takt fasat ut sina äldre flygplanstyper till fördel för mindre, och mer ekonomiska flyg. «Luftens drottning», jumbojeten B747, blir det färre av för varje dag som går – och detsamma gäller för giganten, Airbus A380.

Det senaste åren har flygbolag runtomkring i världen valt Boeing B787 Dreamliner och inte minst Airbus A350 som nya arbetshästar, men dessa har långt ifrån samma kapacitet som de «gamla kämparna». Inte bara när det gäller till antal passagerare, utan även i fraktkapaciteten.

Boeing gör förtillfället de sista testflygningarna för sin nya B777X, som förutspås bli en populär efterträdare till de numera allt äldre gamla kämparna, som stadigt blir pensionerade. Flygplanet var på vingarna redan i januari och produktionen förväntas att starta under de närmaste året, med leverans till kunder i 2022.

B777X kommer i två varianter, en -8 och -9 variant (B777-8/-9). Den förstnämnda är den minsta med en längd på knappt 70 meter – nästan 4 meter kortare än dagens B777-300ER. Storebror -9 kan skryta med en hela 77 meter längd, vilket gör den till världens längsta passagerarplan. Bägge varianterna har enorma vingar, som är på hela 71.8 meter, cirka 15 procent större än sin föregångare, B777-300ER.

Flygplanen är byggda i kompositmaterial och Boeing har använt mycket av teknologin från sina Dreamliner- projekt. De stora vingarna för inte bara med sig fördelar såsom bättre driftkostnader, utan även utmaningar när flygen anländer till  terminalen. Därför kan vingspetsarna «vikas in» in som på bilden nedan.

93067159_158406379045927_6672142608124346368_o

Förutom den 15 procent lägre bränsleförbrukningen kommer de nya B77X också att minska bullernivån, eftersom de nya motorerna från General Electric har en ljudnivå som är 30 procent lägre än de äldre B777.

Ombord kommer passagerare kunna njuta av den generösa takhöjden, större fönster, nytt kabinbelysningssystem och inte minst ett högre lufttryck, som gör att du inte känner dig så sliten efter en långdistansflygning. Precis detta har varit en viktigt detalj hos både Boeing B787 Dreamliner och Airbus A350-flygplanen.

Den bredare kabinen möjliggör också nya kabinprodukter. Hittills har inte mycket information släppts om detta, men vi har dessa bilder ifrån Lufthansa, som var ett av de första flygbolagen som beställde den nya flygplanstypen och förväntas sätta in den i trafik 2022.

Lufthansa-new-businessclass-720x406

Konfigurationen är enligt vårt tycke långt bättre än dagens motsvarande produkter. Tack vare de svagt vinklande sätena har passagerare nu långt bättre avskildhet och inte minst direkttillgång till en av mittengångarna. Konfigurationen är varannan rad med 1-2-1 och 1-1-1, vilket innebär att varannan rad har en härlig «tronsäte» som man ser på bilden ovan.

Lufthansa-new-business-seat-720x270

Bilderna visar också en surfplatta som kan tas ut – och härifrån styr du sätesinställningarna och underhållningssystemet. Den är placerat i sidoväggen och är lättillgänglig för passagerare. Huvudskärmen förväntas även bli betydligt större än dagens produkter.

9932311-15764824621145582_origin

SQ-Boeing-777-9

En rad av olika flygbolag har beställt Boeing B777X; ANA All Nippon Airways, Qatar Airways, Cathay Pacific, Etihad Airways, Emirates, Lufthansa och Singapore Airlines. – Så sannolikheten är stor att du i framtiden kommer att ha möjlighet att resa i en B777X!