Det har snart gått ett år sedan SAS slopade business class inom Europa och ersatte de tidigare klasserna med två nya – SAS Plus och SAS Go, den kanske största förändring som gjorts sedan business class introducerades på 80-talet. Redan från start fanns dock en plan att utvärdera konceptet under de kommande månaderna, vilket man också gjorde i slutet på hösten. Idag kan vi avslöja resultatet och detaljerna i SAS nya cateringkoncept som börjar gälla den 30 mars.
Harmonisering av produkterna, tydligare skillnad mellan kabinklasserna och bättre produkt i SAS Plus
Det är dessa tre delar som ligger till grund för de förändringar som görs. Åker man SAS Go från Stockholm till antingen Luleå, Köpenhamn, London eller New York möts man av fyra olika koncept där vissa saker ibland ingår och ibland inte. Ytterligare skillnader kan möta resenären när man jämför Sverige, Norge och Danmark. Det skapar en otydlighet. Genom att harmonisera produkterna ska det finnas en tydligare tanke och en röd tråd i vad det innebär att resa i SAS Go eller SAS Plus. Detta går även hand i hand med en önskan att skapa en tydligare skillnad mellan klasserna. Slutligen visar undersökningen att få förvisso saknar business class på Europalinjer men ett flertal skulle gärna se en lite bättre produkt i SAS Plus, vilket SAS nu försöker tillgodose.
Undersökningen gjordes i slutet på november och början på december och var ganska omfattande. Totalt 5000 personer deltog i undersökningen.
Här kommer en sammanställning på de förändringar som genomförs ombord:
Förbättrad mat i SAS Plus med trerätters måltid på Europalinjer
Det är i SAS Plus som de största förändringar sker och mycket är till det bättre, vilket också är grundidén. SAS Plus ska bli bättre och skillnaderna tydligare mot SAS Go. En av de viktigaste nyheterna är att en ordentlig måltid återinförs ombord, en stadig trerätters måltid med förrätt, huvudrätt och dessert samt varmt bröd. Denna kommer erbjudas på alla Europaflyg med avgångstid efter klockan 16.00 (med undantag för några kortlinjer). Konceptet är inte helt olikt vad som fanns i gamla Economy Extra men enligt SAS handlar det om en bättre måltid än tidigare, både i koncept och kvalitet.
På flygningar med avgångstid före klockan 9.00 erbjuds som tidigare gratis frukost och på flygningar efter klockan 9.00 finns cafékonceptet med möjlighet att välja varor från cafévagnen. På Europalinjer finns som tidigare smörgåsar, sallader och wraps (samt ordentlig måltid efter kl 16) medan fokus på inrikeslinjer och linjer inom Skandinavien är på drycker och snacks.
Även dessa förändringar baseras på undersökningen. Det är främst på längre Europalinjer och under kvällstid som passagerare vill äta ordentligt ombord medan efterfrågan är betydligt mindre mitt på dagen, därav anledningen till att den nya måltiden inte erbjuds tidigare på dagen. Relativt få beställer också smörgåsar på kortare flygningar, exempelvis inrikes eller inom Skandinavien, varför man endast kommer erbjuda drycker och ett snackssortiment på dessa linjer.
Ett fullt dryckessortiment kommer fortsatt finnas ombord, dock verkar det inte finnas några planer på att återinföra champagnen inom Europa. Dock poängterar Snorre Andersen, ansvarig för SAS ombordprodukter och produktutveckling, i en intervju med BusinessClass att innehållet i cafésortimentet är något som löpande ses över.
En kul nyhet är att alkoholhaltiga drycker kommer ingå i SAS Plus även på inrikesflygningar. Har man varit i huvudstaden och jobbat hela dagen och ska flyga hem på kvällen och vill varva ner med en flaska vin kommer denna vara inkluderad i biljettpriser. En annan kul nyhet är att riktiga glas införs i SAS Plus inom Europa, samma Orreforsglas som tidigare användes i SAS business class och som fortsatt används på långlinjer.
Champagne före avgång i SAS Business och nya matkoncept på SAS långlinjer
En efterlängtad förändring för många businessresenärer är att champagnen återinförs som välkomstdryck i SAS Business, det blir alltså möjligt att finnas sig tillrätta ombord med ett glas bubbel innan avgång. I samtliga klasser på interkontinentala flyg kommer även matkonceptet göras om med nya menyer och uppgraderad presentation av maten. Menyerna görs om i samarbete med de olika cateringköken på destinationerna och en smyglansering har redan skett på Tokyolinjen där responsen varit positiv. Det är dock inga revolutionerande förändringar som görs, men det handlar om förändringar som en frekvent SAS-resenär kommer märka.
Alkohol till försäljning i SAS Go samt förändrat frukostkoncept
Det är i SAS ekonomiklass, eller SAS Go som det numera kallas, som det blir vissa försämringar. Passagerare som reser interkontinentalt i SAS Go till exempelvis USA eller Asien har tidigare fått en öl eller ett glas vin till maten utan kostnad medan övrig alkoholhaltig dryck kostat extra. Med det nya konceptet kommer all alkohol vara till försäljning. En alkoholfri dryck ingår alltid till varje måltid, önskar man ett glas vin till maten eller en avec till kaffet går detta sedan att köpa. Denna förändring kommer träda i kraft redan 1 mars.
På flygningar inom Europa ingår precis som tidigare kaffe, te, vatten samt tidning vid gaten, det som däremot försvinner är gratis frukost på inrikesflygningar som från 30 mars endast ingår i SAS Plus. Önskar man frukost i SAS Go kommer man kunna köpa detta ombord.
På den positiva sidan får frukosten ett ansiktslyft med en helt ny design och förpackning och även här sker en harmonisering mellan de olika länderna, exempelvis på norska inrikeslinjer kommer frukostlådan bli betydligt bättre än den som erbjuds idag. Även müslin kommer tillbaka, något som många BusinessClass-medlemmar efterfrågat.
Begränsad servering på riktigt korta linjer
Kärnan i det nya konceptet ligger i harmonisering, SAS vill komma bort från långa komplicerade matriser där passagerarna ska försöka tyda vad som ingår ombord, i rätt klass och på rätt linje, inte sällan med en lång lista på undantag i slutet. Dock kan det vara värt att nämna att några linjer fortsatt har begränsad servering ombord, det kan handla om enbart servering i SAS Plus (ingen försäljning i SAS Go) eller en reducerad cafévagn ombord med en enklare frukost på morgonen i form av en frukostpåse. Detta för att flygtiden helt enkelt inte räcker till.
De linjer som omfattas av detta är Stockholm-Visby och Stockholm-Åbo, linjerna från Köpenhamn till Göteborg, Berlin, Hamburg, Hannover, Gdansk och Bremen, inrikes i Danmark samt inrikeslinjerna Bergen-Stavanger, Alta-Tromsö, Bergen-Ålesund, Oslo-Kristiansand samt Trondheim-Ålesund.
Skulle vara kul med en resention!
Se ju bra ut för SAS business och plun men en försemring i SAS go. Skulle var kul med en resention om detta! Förendringen är på det stora hela bra tycker jag! Kul med de gamla orrefors-glasen….
Jag kommer att premiärflyga "nya" SAS Plus den 30 mars på linjen BRU-STO-GOT .. Ska bli spännande att se hur det blir med brickor och så…
Jag tycker personligen att nya SAS Plus ser bra ut, men detta med inrikes och intraskand med enbart snacks och drycker tycker jag verkar märkligt, om det finns till sälj i Go borde man väl få det gratis i Plus också väl?
Visst nya GO produkten blir en LCC modell, men res med C-klass så får ni en riktigt bra produkt (inkl. valfri mängd dryck som smakar gott). Åkte senast förra veckan och är mycket nöjd!
Tycker detta ser lovande ut! Personligen är inte gratis sprit ombord en förutsättning för att jag skall välja ett visst bolag…
Har någon sett något om hur prisskillnaden mellan GO och PLUS kommer utveckla sig framöver? Jag har tyckt det varit väldigt sympatiskt att kunna välja PLUS för några hundringar extra per väg, men jag känner det finns en viss risk att den skillnad kommer öka framöver med denna tydligare differentiering(?)