Regeringen gav idag sitt godkännande att undersöka möjligheterna att införa US preclearance på Arlanda flygplats. Om detta blir verklighet innebär det att amerikansk gränskontroll införs redan på Arlanda, före avgång, och att man som resenär efter landning i USA i stort behandlas som en amerikansk inrikesresenär och slipper nuvarande formaliteter och långa köer.
För att US preclearance ska kunna införas krävs slutligt godkännande från både svenska och amerikanska myndigheter. Från Swedavias sida bedömer man att den praktiska byggprocessen på Arlanda med alla nödvändiga förberedelser kommer ta ungefär två år.
Arlanda flygplats ägare, Swedavia, är mycket positiva till ett eventuellt införande då det kan locka fler flygresenärer att flyga via Arlanda och förhoppningsvis även locka till fler öppnandet av fler amerikanska flyglinjer från Stockholm.
US preclearance finns idag på Irland, på flygplatserna i Dublin och Shannon. Arlanda blir i så fall den andra flygplatsen i Europa att införa detta. Även i exempelvis Kanada har US preclearance funnits i många år.
Passerde gränskontrollen på LAX i dag och damen som kollade oss ingår i förtrupperna som ska flytta till Stockholm och bygga upp verksamheten där. Hon ska flytta nästa år och verkade lite förskräckt när vi redogjorde för vårt svenska klimat… Hustun förmedlade sin mejladress och vi lovade att hjälpa till om hon hade några frågor. Blir spännande att följa.
Pratade med Swedavia i förra veckan och de väntar med stor spänning på beskedet från amerikanska myndigheterna om man får beviljat US pre-clearande på Arlanda. Det innebär i så fall full amerikansk gränskontroll på Arlanda och att man landar i USA med alla formaliteter klara, ungefär som en inrikespassagerare.
Vad jag förstod är det inte så långt kvar till beskedet kommer. Om det blir ett ja, kommer du till en större del än tidigare välja att flyga Stockholm Arlanda-USA? Snarare än att resa via någon annan flygplats i Europa.
Som en liten kuriosa kan jag nämna att det redan finns en plan för hur detta skulle se ut och det är delar av nedervåningen i F-piren i terminal 5 som i så fall blir dedikerad för US pre-clearance.
I sådana fall får vi hoppas att SAS flyttar IAD och SFO till Stockholm.
hahaha. herregud 😀 It all makes sense now. Takk!
Ja det är bra att detta stoppades, det är bara en flytt av problemet. Sverige borde istället jobba för Global Entry.