Premium economy är en hybridlösning mellan ekonomi- och affärsklass. En komfortabel produkt för den prismedvetna resenären enligt flygindustrin, Men är det verkligen värt priset?
Problemet med premium economy är just först och främst priset. Ofta är prisskillnaden til en biljett i affärsklass relativt liten, och det som levereras i premium economy försvarar knappast den skillnaden.
Flygindustrin är i just turbulent, konkurrensen om passagerna är hård, särskilt de som är beredd att betala mer för en premiumbiljett för en extra behaglig flygresa. Benutrymmet var bättre förr i ekonomiklass, går vi tillbaka några år så var det flera centimeter längre benutrymme inte helt ovanligt.
Flygbolagen har i samarbete med tillverkarna av inredningen, exempelvis Recaro, utvecklat säten som är smalare och mer ergonomiska och har en del bra detaljer som nackstöd. I det stora hela är detta en bra utveckling, men på så vis kan flygbolagen klämma en fler säten utan att egentligen ge passagerarna bättre komfort, även om de hävdar motsatsen. Och, då blir det naturligt att välja en kabinklass som ger känslan av bättre komfort.
En annan aspekt att ta i beaktande är företagens resepolicy, då passar premium economy väl in i dessa. Många företag kräver att resan inte bokas i affärsklass, även om skillnaden i pris är marginell.
Singapore Airlines, som flyger många affärsresenärer och semesterfirare introducerade premium economy för några år sedan.Enligt försäljningschefen för Norden och Baltikum, Henrik Hanevold, är de mycket nöjda med försäljningen i sagda kabinklass.
– Jag kan bara svara för Singapore Airlines här i Norden, men vi är väldigt nöjda med beläggningen i premium economy på våra linjer från Köpenhamn och Stockholm. Passagerarna är som förväntat en blandning av privata resenärer som väljer att uppgradera till extra komfort och affärsresenärer som väljer mellanklassen som ett prisvärt alternativ på grund av att företagspolitiken hos sin arbetsgivare.
– Men priset ligger väl nära ekonomiklass?
– Priset är mycket beroende på när du bokar och vilka bokningsklasser som är tillgängliga just då. Om du bokar tidigt tidigt så är premium economy vanligtvis någonstans prismässigt halvvägs mellan ekonomiklass och de billigaste biljetterna i affärsklass. Närmare inpå avresedatum kan prisskillnaderna ibland vara lite annorlunda eftersom de är baserade på beläggningsgraden i varje klass. Till exempel kan man ibland se att ekonomiklass är nästan full medan det fortfarande finns mycket ledigt i premium economy, och då kan prisskillnaden vara liten. I motsats där premium economy är mycket full, närmar sig priset affärsklass. De olika klasserna lever delvis sitt eget liv när det gäller pris, så man säger inte att det finns en fast prisskillnad. Om både en rabatterad premium economy och en rabatterat affärsklass är tillgängliga är skillnaden ganska signifikant, förklarar Hanevold.
– Och hur är det med själva produkten, är det värt priset?
– Enligt vår erfarenhet så är premium economy helt klart bättre än reguljär ekonomiklass, och det kan man kan enkelt se med vår produkt. Vissa företag har en form av premiumekonomi som egentligen bara är en vanlig ekonomiklass med lite extra benutrymme och då är det svårt att göra skillnaden synlig och för att försvara prisskillnaden, avslutar Hanevold.
Variationen bland produkterna i premium economy varierar kraftigt. De som erbjuds på interkontinentala flygningar har i genomsnitt bättre, bredare, säten och större möjligheter att fälla ned det. Det här kanske inte är någon större fördel för den som inte sitter på första raden i denna kabinklass. Premium economy produkter inkluderar även servering av champagne och en lite bättre måltid och inte minst en separat sektion i flygplanet.
Vi tycker det är svårt att motivera det högre priset. Det enda tillfället då det tycks värt att satsa på en biljett i premium economy är om du har en tight budget eller om du lyckas hitta ett bra erbjudande som gör att prisskillnaden mot ekonomiklass inte är så stor. Annars är det lika bra att boka en biljett i affärsklass.
Vad tycker du om premium economy? Vad är dina erfarenheter – dela gärna med dig av dessa i vårt forum.
Lufthansa Premium Economy:
Singapore Airlines Premium Economy:
Jasså du tror det, vänta bara tills det handlar om att räkna
Ehh, nej.
Go blir också dubbelt så dyrt t o r.
Jag tillhör kategorin som flyger en hel del longhaul i tjänsten för en arbetsgivare som ej accepterar business. I mitt fall är PE produkterna räddningen, i de fall de går att finna till rimliga priser. Tittar nu på en repa jag behöver göra till Shanghai i Augusti. SAS Plus går på mina datum på ca 17 000 SEK vilket ej kommer godkännas enligt policy. Lufthansa PE finns för 10 500 SEK vilket blir billigare än SAS Go samma datum. Gällande produkten i sig så gillar jag hårdvaran skarpt. Nej det är inte business men ett stort extra värde med den något bättre reclinen samt avståndet till stolsgranne. Gör man som jag 4-8 longhaul/år med en "No business class policy" sår är premium economy guld värt!
Ett litet PS. Är nu inne på andra året som EBD med 6 longhauls med SAS i baggaget som Diamond. Har dock inte sett röken av CU. Får fler op-ups på Lufthansa som *A Gold…….. Ds.
Egentligen kan man ju använda många av argumenten och resonemangen på economy vs business. Då vet jag att fler reagerar. Är de många tusenlapparna mer i pris verkligen värda större bekvämlighet i några timmar? Bättre att lägga dem på bättre hotell…etc. Svaret är som alltid; det kan endast den som köper biljetten avgöra. Det finns inget rätt eller felaktigt svar. PE har för och nackdelar och passar många kunder ypperligt. Men inte alla.
Nu tycker jag inte det är "förnedrande" att sitta i economy och hoppas inte du heller syftar på det. Bättre åsikter än så har vi gemensamt om varandra. Vissa tjänar mer, andra mindre och flyger därefter, men vi har fortfarande samma människorvärde eller hur 😉