ANA lanserar ny lyxig kabindesign i samarbete med berömd japansk arkitekt och brittiska designers

All Nippon Airways (ANA), det största japanska flygbolaget, har i samarbete med den berömda arkitekten Kengo Kuma och de ledande brittiska designerfirman Acumen omdanat tolv stycken Boeing B777-300ER. Den första av dessa tolv kommer flygas på linjen mellan Haneda och London (NH211 – NH212) från och med den andra augusti. Utformningen uppvisar det senaste inom teknologi och designprinciper för att ge alla passagerare ombord en bättre komfort.

  • I samarbete med Kuma och Acumen har ANA lyssnat till de mest tongivande inom designområdet, detta har lett till en utformning av kabinerna som är mer innovativ. I processen med utformningen av kabinerna har det varit nödvändigt att ta beslut oftare om vad som ska utelämnas snarare än vad som ska inkluderas. Kuma har i sitt åtagande försökt förstå hur utrymmen ska användas och hur mesta möjliga komfort kan skapas ur de begränsade möjligheter som står till buds i en dylik miljö. I arbetet har ingått att försöka kombinera designtraditioner från både öst- och västerlandet. I den färdiga produkten sätts en ny global standard som tar sitt ursprung i sitt japanska arv och en i en internationell utgångspunkt.

 

“THE Suite” – det nya sätet i förstaklass 

En av de nyheter som märks i den nya omdanade flygplanen är det nya sätet i förstaklass. Med en noggrannhet och sinne för detaljer har det utformats att likna något från ett japanskt lyxhotell. Sätet är egentligen en liten kabin i sig med dörrar och ger en hög grad av avskildhet. Den är försedd med en kristallklar 4k monitor som skärm på 43 tum.

862523-5d28569aa66847c39bef5619dd799463-ana-b777-fiest-class-sleep Skjermbilde-2019-07-19-kl.-16.34.46-1000x567 862485-5d26c0565d8041629f1f55ffdd799463-ana-new-boeing-777-first-class-business-class3

“THE Room” – det nya sätet i affärsklass
Hjärtat i investeringen i den nya produkten är ett helt nytt säte i affärsklass kallat THE Room. Det är inspirerat av moderna multifunktionella japanska lägenheter. THE Room har dörrar för avskildhet, men kan även justeras att dela utrymmet med en medresenär med allt från att äta tillsammans till att kunna ha möten ombord eller umgås med familjen. THE Room är mer eller mindre en revolution när det kommer till utrymme och komfort – det blir det största av säten och utrymmen i världen.

För att ge ett visst mått av värme och inspirerade av japanska hem har Kengo Kuma valt ut några träslag för att ge denna touch; rosenträ samt ljus och mörk japansk ask.

Skjermbilde-2019-07-19-kl.-16.35.36-1000x563 Skjermbilde-2019-07-19-kl.-16.35.24-1000x562

Förbättringar i underhållningssystemet
ANA är först med att lansera 4K-upplösning på skärmarna ombord ett kommersiellt flygplan. Passagerna kommer inte bara kunna ta fördel av upplösningen utan även kunna justera ljusstyrkan och lutningsvinkeln.

Alla skärmar ombord har tillgång till ANAs avancerade applikation MY SKY CHANNEL. Med hjälp av denna kommer passagerarna kunna skapa personliga underhållningsprogram. I appar för Android och iOS kommer de även kunna söka i innehållet och skapa egna program innan flygningen. De kan även styra systemet från sina egna mobiler eller plattor och ha dem som sekundärskärmar under flygningen.

Ny teknologi för kvalitetssömn, läsning och middag
Både första- och affärsklassätena har ny belysning specialtillverkad av Panasonic. Med den naturliga soluppgången som inspiration har belysningen utformats för att förbättra komforten och sömnen, men även vid läsande och måltidsserveringen.

I samarbete med Nishikawa finns nu även en ny madrass och nya sängkläder.

Interiören
I anslutning till förbättringarna av sätena har ANA även gjort om entréerna till flygplanen att mer likna en hotellreception. ANA är också gjort om måltidsserveringen enligt den japanska filosofin ’Omotenashi’ (gästfrihet). För att passagerarna ska kunna röra sig fritt ombord har ANA gjort om självbetjäningsbaren ombord som nu är försedd med små kylar med dryck och snacks som de nu kan hämta ur när som helst under flygningen. Panelerna i barområdet har mönster inspirerade av japanska handgjorda papper, washi (wa-, japanskt och shipapper).

Resande i affärsklass kan förbeställa rätter upp till 24 timmar innan avresa och det går att välja rätter från andra rutter för att säkerställa bästa möjliga service.