American Airlines har inlett ett samarbete med en av världens mest inflytelserika organisationer inom den kulinariska världen, James Beard Foundation.

Som ett led i samarbetet kommer James Beard Foundation förse resenärer ombord American Airlines en förhöjd kulinarisk upplevelse. Detta är en del av flygbolagets investeringsplan att förhöja premiumupplevelsen för sina resenärer genom hela reseförloppet. Ett antal professionella yrkespersoner gör rätterna mer delikata, varierade och hållbara.

American Airlines och James Beard Foundation introducerade nyligen Sarah Grueneberg från Monteverde Restaurant & Pastificio om den första prisbelönta kocken för skapandet av menyalternativ ombord och i lounger som en del av samarbetet. Sedan den 3:e december kan besökarna i Flagship First Dining och Flagship Loungerna ta del av dessa. Från och mde den 11:e december kommer passagerare som reser i Flagship First och Flagship Business från USA till Europa, USA till Sydamerika och transkontinentala flygningar mellan John F. Kennedy International Airport och Los Angeles eller San Francisco att erbjudas de nya menyalternativen, som är nu tillgängligt för förbeställning på aa.com med början 30 dagar före en bokad flygning eller upp till 24 timmar före avgång.

Gruenebergs exklusiva skapelser kommer omfatta en aptitretare, en pastarätt och dessert i Flagship First Dining, en sallad i Flagship Lounge och en huvudrätt ombord baserad på pasta.

Flagship First Dining

  • Grillade kronärtskockor med svart tryffel och färsk citron
  • Svap bolognese med fussilli cremini och karljohanssvamp, ärtor, morötter och parmesan
  • Mörk chokladbudino, kanderad citrus, olivolja med mandarin och vispad grädde

Flagship Lounge

  • Toskansk kålsallad med betor, äpplen, getost, solros- och pumpaför medley och en dressing baserad på tahini

Flagship First och Flagship Business från USA till Europa, USA till Sydamerika and transkontinentala flygningar mellan John F. Kennedy International Airport och Los Angeles eller San Francisco.

  • Ravioli på kronärtskocka: sås på körsbärstomater, pesto på gröna oliver och pistagenötter
  • Delize med spenat och ricotta: tomatsås, basilikapesto och pinjenötter

Toskansk kålsallad

fl_salad

Delize med spenat och ricotta

onboard_rotolo-1

Ravioli med kronärtskockor

onboard_ravioli

Grillade kronärtskockor

ffd_app

Mörk chokladbudino

ffd_dessert

Svamp bolognese

ffd_entree

Delize med spenat och ricotta

Enligt Grueneberg är tillvägagångssättet baserat på klassisk italiensk kokkonst med fokus på enkelhet, smaker hög kvalitet på råvarorna. Grueneberg fick sin utmärkelse från James Beard 2017.

Under året kommer flygbolaget att vara involverat i stiftelsens olika program, som Taste America, en kulinarisk pop-up-serie med oförglömliga middagsupplevelser i ett 20-tal städer över USA, samt James Beard Awards årliga gala i Chicago. American Airlines kommer även delta i olika evenemang i  James Beard House i New York City.

Samarbetet är resultatet av ett initiativ från stiftelsen och med Intersport för att utveckla förbättrade relationer mellan varumärken liknande värderingar.

Amerikan Airlines har åtagit sig att skapa en upplevelse i världsklass för sina passagerare med premiumerbjudanden på alla nivåer. James Beard Foundation- kompletterar flygbolagets totala upplevelse med varumärken som redan etablerats, såsom Casper, Bang & Olufsen och American Airlines exklusiva femstjärniga tjänster som exempelvis The Private Suite och BLADE privata helikoptrar.